جامعیت طلبه امروز در علم حیاتی است

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله جواد مروی در اجلاسیه سراسری مدیران حوزههای علمیه کشور که با حضور اعضای شورای عالی و معاونین مرکز مدیریت حوزههای علمیه در مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به دفاع مقدس دوازده روزه ابراز داشت: شهادت جمعی از فرماندهان عزیز نیروهای مسلح و نخبگان علمی کشور که توسط رژیم منحوس و ددمنش صهیونیستی به شهادت رسیدند را گرامی میداریم و از هَجَمات بسیار قوی نیروهای مسلح به دشمن صهیونیستی تقدیر میکنیم.
عضو شورایعالی حوزههای علمیه اضافه کرد: هجوم ددمنشانه رژیم صهیونیستی و پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران از جهات مختلف قابل تحلیل و بررسی است. یک بخش از آن، تأثیر عظیم و عجیب حرکت جمهوری اسلامی در پاسخ به رژیم صهیونیستی و تأثیر فکری آن در سراسر جهان و جهان اسلام است.
دبیر دوم شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به مواردی از مذاکرات خود با برخی از اندیشمندان سنی و مسیحی و تمایل پیدا کردن آنها به شناخت تشیع و آرمانهای انقلاب اسلامی بیان داشت: در طول 35 سال که مرتب با خارج از کشور در تماس هستم، این اقبال و توجه به مکتب تشیع و جمهوری اسلامی را هیچگاه سراغ نداشتهام.
وی ادامه داد: این موج عظیم و این وضعیتی که امروز برای مکتب تشیع در دنیا ایجاد شده است، به برکت رهبریِ داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی -مدظلهالعالی- ، تلاشهای نخبگان متعهد و ایثار و فداکاری شهدا بوده است.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به افزایش بیسابقه تمایلات جهانی برای شناخت مکتب تشیع و انقلاب اسلامی، خطاب به مدیران حوزههای علمیه تصریح کرد: وظیفه شما ساختن و تربیت کردن نیروهایی است که بتوانند پاسخگوی نیازهای انبوه در جهان امروز باشند.
وی افزود: وضعیت امروز جهان میطلبد که در تطابق با سرعت عجیب فکری جهان، در تربیت نیرو مسیر درستی را بپیماییم؛ لذا باید الزامات و بایستههای آموزش و تربیت موفق، احصاء و پیگیری شود.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم جامعیت طلاب ابراز داشت: من با تخصص گرایی مخالف نیستم، لکن طلبهای که امروز در نظام حوزوی ما تربیت میشود باید از نظر علمی مِن جَمیعِ الجِهات یک طلبه جامع باشد.
وی ادامه داد: جهان تشیع به کیفیتی است که شخصی که به یک روحانی مراجعه میکند تا در گوش فرزندش اذان گفته شود، از همان روحانی توقع دارد به شبهات اعتقادی او پاسخ دهد و از او دستگیری اخلاقی داشته باشد.
دبیر دوم شورای عالی حوزههای علمیه، شیهد مطهری، شیهد محمدباقر صدر، مرحوم بلاغیها و علامه مصباحیزدی را از الگوهای موفق برای جامعیت طلاب برشمرد و اظهار داشت: این الگوهای موفق را باید برای طلاب از همان پایههای اول الگو سازی کنیم تا بدانیم که میخواهیم به کجا برسیم و طلبه چه هدفی را باید دنبال کند.
وی انگیزه و تلاش فوقالعاده و سعی وافر برای رسیدن به قله جامعیت را نقطه مشترک بزرگان حوزه عنوان کرد و افزود: من با وضعیت موجود حوزهها، مدارس و طلاب آشنا هستم و معتقدم که اگر همین الان با همه مشکلاتی که هست، به خوبی به طلاب انگیزه بدهیم و به آنها کمک کنیم، نیروهای مستعدی که آماده پروازند در حوزه های علمیه نمود پیدا میکنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مدیران مدارس و اساتید را ستون فقرات حوزه علمیه توصیف کرد و بیان داشت: آغاز راه موفقیت طلبه برای رسیدن به جامعیت در فقه، اصول، اخلاق، اقتصاد اسلامی، روانشناسی و غیره، خوب خواندن ادبیات عرب است. نقصی که متأسفانه در حوزههای علمیه مشاهده میشود.
وی ضمن بیان مواردی از اهتمام بزرگان به ادبیات عرب، بر جایگاه ویژه و مؤثر متون آموزشی شعر محور مانند «الفیه ابن مالک» در فراگیری ادبیات تأکید کرد.
آیت الله مروی در پایان با اشاره به اهمیت توجه طلاب و اساتید به مسائل تهذیبی گفت: تأکید در این زمینه اول برای خودم است. شاعر میگوید: «یا أَیُّها الرَجُلُ المُعَلِّمُ غَیرَهُ .... هَلا بدأتَ لِنَفسِکَ التَعلیما .... تَصِفُ الدَّواءَ لِذی السَّقامِ وَذی الضَّنا ....کیما یَصحّ بِهِ وَأَنتَ سَقیمُ .... وَ أراکَ تُصلِحُ بالرشادِ عُقولَنا .... أَبَداً وَأَنتَ مِن الرَّشادِ عَدیمُ» «نفس خود ناکرده تسخیر ای فلان .... چون کنی تسخیر نفس دیگران .... تو برو اول خودت در بند کن .... وانگهی آهنگ وعظ و پند کن»