۰۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۷۸۷۸۰۷
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در حرم رضوی:

ملت ایران در حقیقت ادامه دهنده راه اهل بیت هستند

ملت ایران در حقیقت ادامه دهنده راه اهل بیت هستند
مشهد- آیت الله شب زنده دار با تأکید بر اینکه راه اهل‌بیت (ع)، مسیر صبر، مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم است، اظهار داشت: ملت مؤمن و انقلابی ایران با تداوم ایستادگی در برابر مستکبران، در حقیقت ادامه‌دهنده راه نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله شب‌زنده‌دار، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، شامگاه چهارشنبه ۸ مردادماه در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی در آیین سوگواری سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) در جمع زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) گفت: شهادت آن حضرت، از مصائب بزرگ تاریخ اسلام است؛ به‌گونه‌ای که فرشتگان، انسان‌ها و حتی حیوانات در سوگ آن امام مظلوم گریستند.

صبر و مقاومت ملت ایران در برابر دشمنان ادامه راه اهل‌بیت(ع) است

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به حوادث و بحران‌های امروز جهان اسلام گفت: دشمنان اسلام و ایران، همانند دشمنان اهل‌بیت(ع) در طول تاریخ، با کینه‌توزی و جنایت، ملت‌های اسلامی را هدف قرار داده‌اند؛ نمونه اخیر آن، جنایت یکی از صهیونیست‌های خبیث است که کودکان را مظلومانه به شهادت رساند.

وی با اشاره به ایستادگی و مقاومت مردم ایران تأکید کرد: مردم این سرزمین با تأسی به اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، راه شهیدان را ادامه می‌دهند و در برابر سختی‌ها، مصائب و فشارها، با صبر و ایمان ایستادگی می‌کنند.

شیعه، مکتب مقاومت و عزت در برابر ظلم

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با نقل قولی از یکی از اندیشمندان غربی اظهار داشت: فرق شیعه با دیگر فرق اسلامی در این است که پیروان اهل‌بیت(ع) به دلیل دلدادگی و محبت عمیق نسبت به آن بزرگواران، در برابر ظلم و ستم سر خم نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اهل‌بیت(ع) با صبر، حلم، حکمت و عزت، همواره در برابر دشمنان ایستادند. ما نیز اگر در زندگی شخصی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به آن بزرگواران اقتدا کنیم، قطعاً مسیر رضای الهی، رستگاری و سعادت دنیا و آخرت را خواهیم پیمود.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) به توصیف دوازده ویژگی برجسته امام حسن مجتبی(ع) پرداخت و گفت: در این حدیث، حضرت صادق(ع) بیان می‌فرمایند که امام حسن(ع) عابدترین انسان زمان خود بوده است؛ عبادت‌گزاری که تمام زندگی‌اش در بندگی و اطاعت خداوند معنا پیدا می‌کرد.

وی افزود: بندگی خداوند باید در همه ابعاد زندگی ما جاری باشد؛ در سبک زندگی فردی و خانوادگی تا تعاملات اجتماعی و سیاسی جریان داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر خداوند ما را به عفاف، پوشش و تقوا سفارش کرده، باید آن را در زندگی خود پیاده کنیم، چرا که اطاعت الهی، مایه قرب و عزت است.

این استاد حوزه علمیه با تبیین مفهوم زهد در سیره امام حسن مجتبی(ع) گفت: آن حضرت با وجود آنکه از نظر دنیوی در رفاه و ثروت بود، هیچ‌گونه دلبستگی به دنیا نداشت؛ ثروت را در خدمت به نیازمندان و اصلاح جامعه به‌کار می‌گرفت و این نشان‌دهنده زهد واقعی بود.

وی تأکید کرد: زهد به معنای نداشتن نیست، بلکه به معنای بی‌میلی به دنیا و نگاه ابزاری به امکانات است؛ امام حسن(ع) در عین توان مالی، زاهدترین مردم زمان خود بود، چراکه دلش به دنیا بسته نبود.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار در ادامه به حلم و بردباری امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت در عین مظلومیت، در برابر سخت‌ترین مصائب، صبر و حلم نشان داد؛ به‌گونه‌ای که دشمنان نیز زبان به تحسین گشودند.

وی خاطرنشان کرد: نقل شده است یکی از دشمنان امام حسن(ع) که در مراسم تشییع پیکر آن حضرت حاضر بود، در حالی که اشک می‌ریخت، گفت: این مرد، آن‌چنان صبور، بردبار و نجیب بود که حتی دشمن را به شرم می‌انداخت. این است مقام انسان مؤمن و امام معصوم.

سیره امام حسن(ع)، الگوی جامع سبک زندگی مؤمنانه

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: جامعه امروز بیش از هر زمان نیازمند بازگشت به سیره اهل‌بیت(ع) و الگوگیری از سبک زندگی آنان است. امام حسن مجتبی(ع) در عبادت، زهد، علم، حلم و خدمت به خلق، نمونه‌ای کامل برای ماست.

وی گفت: اگر ما نیز راه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را در عمل انتخاب کنیم و در برابر سختی‌ها صبوری و در مسیر بندگی ثابت‌قدم باشیم، بدون تردید به سعادت و رستگاری خواهیم رسید.

وی گفت: عجیب‌ترین و جان‌سوزترین مظلومیتی که بر امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) وارد شد، تنها ماندن آن حضرت از سوی یارانش بود؛ اهل زمانه‌اش، صحنه را خالی کردند و او را از حمایت و پشتیبانی محروم ساختند، تا جایی که حضرت دید اگر اقدامی نکند، اصل تشیع و کیان پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام نابود خواهد شد.

صلح امام، تصمیمی برای حفظ جان شیعه

آیت‌الله شب‌زنده‌دار تصریح کرد: امام مجتبی علیه‌السلام با این تشخیص الهی، صلح‌نامه معروف را امضا کرد؛ صلحی که نه از روی ترس، بلکه برای حفظ جان شیعیان و کیان تشیع بود.

وی خاطر نشان کرد: اما در کمال تأسف، عده‌ای از یاران آن حضرت که بصیرت و درک عمیقی از مقام امامت نداشتند، امام را مورد ملامت قرار دادند و با تعبیری تلخ او را خطاب کردند به «یا مذلّ المؤمنین»؛ در حالی که این تعبیر برای امام معصوم، بسیار نارواست.

وی افزود: امام معصوم تمام عمر خود را در راه هدایت مردم و نجات جامعه صرف می‌کند و تصمیماتش بر پایه مصالح امت و هدایت بندگان خداست. کسی که امام را نشناسد و با سطحی‌نگری به تصمیماتش بنگرد، به انحراف می‌افتد.

بصیرت مردم ایران، سرمایه‌ای الهی

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه، با اشاره به ایستادگی ملت ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه غزه و حمایت از جبهه مقاومت گفت: مردم ایران بحمدالله از بصیرت بالایی برخوردارند. در این مدت، دیدیم که علی‌رغم گلایه‌مندی‌ها، در کنار رهبر معظم انقلاب ایستادند و در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، خم به ابرو نیاوردند و از تشیع و آرمان‌های اهل‌بیت دفاع کردند.

وی با اشاره به وعده الهی مبنی بر نصرت یاری‌دهندگان دین خدا، اظهار داشت: وقتی خدای متعال دید که این مردم وفادار و پای کار هستند، کاری کرد که دشمن مجبور به آتش‌بس شد. دشمنان اسلام خیال می‌کردند ملت ایران پشتیبان نظام نیستند، اما دیدند که مردم، مقاوم، وفادار و دارای نیروهایی با تجهیزات پیشرفته هستند که قدرت بازدارندگی و پیروزی در برابر دشمن را دارند.

آموزه‌های سیاسی و حکیمانه امام حسن(ع)

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با تأکید بر اینکه این ایستادگی برگرفته از مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است، گفت: امام مجتبی (علیه‌السلام) به ما یاد داد که در مواجهه با دشمن، باید بر اساس حکمت و بصیرت عمل کرد. پیامبر اعظم(ص) نیز درباره حسن و حسین (علیهماالسلام) فرمودند: الحسن و الحسین امامان قاما أو قعدا؛ یعنی چه در صلح و چه در قیام، هر دو الگو و پیشوای امت هستند.

وی افزود: در روایات متعدد آمده است که امام حسن علیه‌السلام به علم تاویل و حکمت پنهانی الهی آگاه بود؛ دانشی که هر کسی به آن دسترسی ندارد. آن حضرت می‌دانست که در شرایط خاص، حفظ اصل دین و مصالح امت، اقتضا می‌کند که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) فداکاری کنند.

دبیر شورای حوزه های عامیه در بخش دیگری از سخنان خود به تواضع، تعظیم شعائر و روح بندگی امام حسن مجتبی علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: در برخی نقل‌ها آمده است که آن حضرت در طول عمر خود، بیست و پنج بار به زیارت خانه خدا مشرف شدند و تمام این مسیر را پیاده طی کردند. این رفتار، نشانه تعظیم شعائر الهی و خضوع در برابر حق تعالی است.

وی افزود: پیاده‌روی امام حسن (علیه‌السلام) به سوی مکه، برای ما الگویی است در پاسداشت شعائر الهی؛ همان‌گونه که امروز در اربعین حسینی، میلیون‌ها نفر با پای پیاده راهی کربلا می‌شوند تا عظمت سیدالشهداء را بزرگ بدارند.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار در ادامه با تأکید بر یاد مرگ، قیامت و روز حساب گفت: یکی از عوامل مهم در تهذیب نفس و رهایی از وسوسه‌های شیطان، یاد بعثت، قیامت و حضور در پیشگاه الهی است. کسی که یاد مرگ در دلش باشد، چگونه اجازه می‌دهد که اسیر دنیا و نفس شود؟

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: امامان معصوم(علیهم‌السلام) همواره به یاد مرگ بودند. نقل شده است که امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در نخلستان‌های کوفه، هنگام مناجات، از خوف الهی بیهوش می‌شدند، تا جایی که حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) تصور می‌کردند ایشان از دنیا رفته‌اند. این حالات، نشانه عمق معرفت و خشیت درونی آن بزرگواران است.

وی تأکید کرد: ما نیز باید در خلوت‌های خود، در لحظات شب، پیش از خواب یا هنگام نماز، چند دقیقه‌ای را به یاد مرگ، قیامت، صراط و حساب الهی اختصاص دهیم؛ این یادآوری‌ها، ما را بیمه می‌کند صبر، خشیت، توکل و تقوا را در وجود ما زنده نگه می‌دارد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار ، با اشاره به ویژگی‌های شهدای جبهه مقاومت و فرماندهان رشید نظامی جمهوری اسلامی ایران، رمز پایداری آنان را ایمان به معاد و خشیت از خداوند متعال دانست.

وی با بیان اینکه این ایمان، انسان را بصیر و مقاوم در برابر دشمن می‌سازد، گفت: شهدای ما که با ایستادگی بی‌نظیر در میدان جهاد حاضر می‌شوند، این روحیه را از اعتقاد راسخ به قیامت و ترس از خدای متعال گرفته‌اند؛ این ویژگی در شخصیت‌هایی همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر فرماندهان مقاومت به‌خوبی دیده می‌شد.

سردارانی که شاگرد مکتب اهل‌بیت بودند

وی با ذکر خاطراتی از آشنایی خود با برخی فرماندهان سپاه اظهار داشت: برخی از این افراد را از نزدیک دیده بودم. سردار رشید اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی، بر قرآن و معارف اسلامی مسلط بود و این تسلط در بیانات و رفتار او کاملاً مشهود بود.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار همچنین از سردار حاجی‌زاده به‌عنوان یکی دیگر از افتخارات نظام یاد کرد و گفت: بسیاری از دستاوردهای دفاعی، به‌ویژه در حوزه موشکی، مرهون تلاش‌های این سردار عزیز و شاگردان مکتب اهل‌بیت است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به حالات معنوی امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) در هنگام عبادت گفت: آن حضرت وقتی برای نماز وضو می‌گرفتند، رنگ چهره‌شان دگرگون می‌شد و به هنگام ایستادن در برابر خدای متعال، بدنشان به لرزه می‌افتاد. این حالت ناشی از شناخت عظمت پروردگار بود؛ زیرا به‌درستی درک می‌کردند که در برابر چه مقام و قدرتی ایستاده‌اند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با تذکر نسبت به ناپایداری دنیا و لزوم آمادگی برای آخرت، تصریح کرد: دنیا محل عبور است، نه قرار. هرکس باید خود را برای زندگی جاودانه در آخرت آماده کند. زنان، مردان، جوانان، میان‌سالان و کهن‌سالان، همه باید بدانند که سرانجام از این دنیا کوچ خواهند کرد. اینجا ممرّ است، نه مقر.

وی تاکید کرد: باید در زندگی، به امامان معصوم (علیهم‌السلام) اقتدا کنیم و صفات برجسته آنان را تا حد توان در خود پیاده نماییم؛ از جمله خشوع، اشک، توبه، یاد معاد و قیامت است. این حالات انسان‌ساز، ما را برای زندگی الهی و سعادتمند تربیت می‌کند.

ارسال نظرات