۲۴ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۷۹۱۶۳
26 فروردین ماه؛

پنجمین کرسی نظریه پردازی اعجازشناختی قرآن در قم برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ پنجمین کرسی نظریه پردازی اعجازشناختی قرآن به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار می شود.
كرسي نظريه پردازي اعجاز شناختي قرآن


محمد مهدی نجفی، مسؤول روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: پنجمین کرسی نظریه پردازی اعجازشناختی قرآن با ارائه حجت‌الاسلام علیرضا قائمی نیا، 26 فروردین ماه در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار می شود.

وی افزود: در این کرسی نظریه پردازی حجج اسلام علی اکبر رشاد، حسن معلمی ،‌ محمد علی رضایی اصفهانی، دکتر عبدالله نصری و دکتر محمد محمد رضایی به عنوان داور و حجج اسلام عبدالحسین خسروپناه، سید رضا مودب و ابوالفضل ساجدی به عنوان ناقد حضور خواهند داشت.

نجفی تصریح کرد: کرسی نظریه پردازی اعجازشناختی قرآن، پنجشنبه 26 فروردین ماه از ساعت 14:30 تا 17:30 در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم به نشانی بلوار 15 خرداد ـ کوچه شهید میثمی برگزار می شود.

گفتنی است، حجت‌الاسلام قائمی نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در چهارمین کرسی نظریه پردازی اعجاز شناختی قرآن که 14 آبان‌ماه سال گذشته برگزار شده بود به دفاع از نظریه خود پرداخته و خاطرنشان می کند: امروزه در زبان شناسی عمدتاً سه گرایش مهم زبان شناسی زایشی چامسکی، زبان شناسی نقش‌گرا و زبان شناسی شناختی مطرح است که زبان شناسی شناختی مهم‌ترین گرایش زبان شناسی دهه اخیر است و از جهاتی بر دو جریان دیگر تفرق و برتری دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح می کند: تلاش من بر این بوده که به کمک این مباحث جدید یک تحلیل جدیدی از آیات ارائه دهم و اصول زبان شناختی جدیدی را ناظر به آیات پیدا کنم.

وی می افزاید: مهم‌ترین ادعایی که در زبان‌شناسی شناختی مطرح می‌شود این است که زبان یک قوه مستقلی از قوای شناختی بشر نیست بلکه آن هم مشمول همان اصول و قوانینی است که قوای شناختی دیگر را در بر می‌گیرد. در زبان‌شناسی چامسکی زبان یک قوه شناختی مستقلی به شمار می‌رفت اما در زبان شناسی شناختی همه تحلیل‌هایی که بر روی قوه شناخت انجام می‌شود می‌توان بر روی زبان هم انجام داد.

حجت‌الاسلام قائمی نیا بیان می دارد: در آغاز کار مسأله اعجاز شناختی مطرح نبود، بیش از هفتصد آیه تحلیل‌ها را با توجه به گرایش‌ها پیاده کردم و در اثنای کار متوجه شدم که پردازش اطلاعات در قرآن بی‌نظیر است و آن قواعد زبان‌شناسی شناختی در بالاترین صورت در قرآن رعایت شده است.

وی اظهار می کند: در تفاوت اعجاز ادبی و شناختی، اعجاز ادبی سطحی‌تر و اعجاز شناختی عمیق‌تر است، در اعجاز ادبی در صورت‌های مختلف زبان متمرکز می‌شوید اما در اعجاز شناختی ما به سمت پردازش اطلاعات حرکت می‌کنیم و با خود عبارت کار نداشته و می‌خواهیم بدانیم پشت صحنه عبارت‌ها چه اتفاقی افتاده و اطلاعات چگونه پردازش شده است.

وی ادامه می دهد: مثال‌هایی که برای اعجاز ادبی دانشمندان مسلمان ارائه داده‌اند می‌تواند از یک منظر دیگر مثال‌هایی برای اعجاز شناختی هم باشد اما حیثیت متفاوت است، اگر در نحوه اعجاز و مانند آن نظر کنید اعجاز ادبی است اما بروید سمت پردازش اطلاعاتی که در پشت صحنه آیات است به تحلیل شناختی می‌رسید. /920/پ202/ع

ارسال نظرات