۲۴ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۷۹۲۱۳
مسؤول جدید دبیرخانه انجمن های علمی حوزه خبر داد:

تاسیس شش انجمن علمی جدید در حوزه علمیه

خبرگزاری رسا ـ مسؤول جدید دبیرخانه انجمن های علمی حوزه از تأسیس شش انجمن جدید فلسفه اخلاق، جامعه شناسی، طب و دین، فقه و حقوق، مطالعات هنر و رسانه و تبلیغ و ارتباطات خبر داد.
حجت الاسلام محسن مهاجرنيا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، مسؤول جدید دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، عصر امروز 24 فروردین ماه در نشستی خبری با حضور خبرنگاران، اهداف شکل گیری انجمن های علمی حوزه را تشریح کرد و گفت: انجمن های علمی حوزه با یک هدف برنامه ریزی شده و دستورالعمل سازمانی تأسیس نشده اند بلکه نهادهایی علمی هستند که در یک فرایند خودجوش به صورت داوطلبانه با انگیزه های علمی در حوزه شکل گرفته اند.

وی افزود: جرقه تشکیل انجمن های علمی از هفت سال پیش در حوزه علمیه زده شد که در این مدت یازده انجمن ادیان و مذاهب، اقتصاد اسلامی، تاریخ پژوهان، تعلیم و تربیت، روان شناسی، قرآن پژوهی، قلم حوزه، مدیریت اسلامی، مطالعات سیاسی، معرفت شناسی و کلام اسلامی تشکیل شده اند.

مسؤول جدید دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در ادامه از تأسیس شش انجمن جدید فلسفه اخلاق، جامعه شناسی، طب و دین، فقه و حقوق، مطالعات هنر و رسانه و تبلیغ و ارتباطات در حوزه علمیه خبر داد.

حجت‌الاسلام مهاجرنیان با بیان این‌که انجمن های علمی نهادی رسمی و دولتی نیستند تا براساس دستورالعمل نهادی کارایی خود را از دست بدهند، اظهار داشت: ویژگی و فلسفه اصلی یک انجمن آزاد اندیشی است تا بتواند با استقلال فکر به توسعه و تعمیق دانش بپردازد.

وی اضافه کرد: از این نظر که دانش محصول آزاد اندیشی است، یک انجمن علمی زمانی شکل می گیرد که جمعی داوطلبانه و بدون دستور بلکه به صورت خودجوش عمل کنند.

مسوول جدید دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با اشاره به تشکیل و عدم موفقیت انجمن ها پیش از انقلاب، ابراز داشت: هرچند انجمن ها در کشور ایران سابقه دارند و حتی پیش از انقلاب تشکیل شده اند اما چون فعالیت خاصی نداشتند، موفق هم نبودند.

وی با بیان این‌که اکنون دو هزار نفر از نیروهای متخصص و جزو نخبگان حوزه و دانشگاه بدنه اصلی انجمن های علمی حوزه را تشکیل داده اند، گفت: هدف اصلی انجمن های علمی حوزه حمایت از نظام اسلامی و پیگیری و عملی کردن مباحث و منویات مدنظر رهبر معظم انقلاب است و دغدغه اصلی اعضای آن بحث های تولید علم و آزاد اندیشی دینی است.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا در ادامه به فعالیت های دبیرخانه انجمن های علمی حوزه اشاره کرد و گفت: دبیرخانه اتاق فکر انجمن های علمی و مسؤولیت اصلی آن سامان دادن به نهادهای علمی حوزه است.

وی با بیان این‌که انجمن های علمی حوزه را از زمان تشکیل تاکنون می توان به سه دوره تأسیس، تثبیت و توسعه تقسیم کرد، اظهار داشت: در دوره تثبیت یازده انجمن علمی تأسیس شد، در زمان تثبیت انجمن های علمی در ساختار حوزه جا افتاد و به نوعی در بین مراجع تقلید مقبولیت پیدا کرد.

مسؤول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه خاطرنشان کرد: امسال با تحولات مدیریتی در انجمن ها، دوره توسعه انجمن ها نامگذاری شده است و بدون دغدغه به سمت توسعه و تحول، نوآوری و تعمیق دانش های اسلامی حرکت خواهیم کرد. /120/پ201/ع

ارسال نظرات