پادکست؛ هنر ارزان در دست طلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قم، حجت الاسلام سید عباس سید نژاد در نشست خبری اختتامیه اولین جشنواره «پادکست حوزه» که صبح امروز در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه، برگزار شد ابراز داشت: مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه در یک حرکت استراتژیک دو ساله، تمرکز ویژهای را بر آموزش و تولید پادکست قرار داده است تا خلأ موجود در این زمینه را پر کند. اگرچه در این مرکز ۱۶ رشته آموزشی صوتی و تصویری از جمله مستندسازی، تدوین، موشنگرافی و داستاننویسی ارائه میشود، اما پادکست به دلیل اهمیت و سادگی تولید، مورد توجه خاص قرار گرفته است.
وی ادامه داد: پادکست هنر ارزان نامیده میشود چون که که یک طلبه میتواند تنها با یک میکروفون و حتی استفاده از موسیقیهای پسزمینه (با رعایت قوانین کپیرایت)، محتوای غنی حوزوی را منتشر کند. این محتوا میتواند شامل خاطرات تبلیغی، حکایتها، روایتهای قرآنی یا کنشگریهای روزمره طلاب باشد که به دلیل حضور فعال آنها در جامعه، برای مخاطبان بسیار جذاب است. حوزه علمیه به عنوان منبعی غنی از لحاظ محتوا (تاریخی، روایی، قرآنی) شناخته میشود و این امر، مشکل کمبود محتوا برای تولیدکنندگان پادکست را رفع کرده است.
حجت الاسلام سید نژاد ادامه داد: یک بخش اختصاصی در سامانه حوزه برای بارگذاری، پخش و جذب مخاطب پادکستهای طلاب ایجاد شده است که توانست با استقبال گستردهای مواجه شود. این استقبال نه تنها محدود به طلاب، بلکه از جانب غیرطلبهها نیز بود و مرکز رسانه برای استفاده عمومی راه را باز کرد. این رویداد در یک فرصت بسیار کوتاه موفق به جذب ۸۰۰ اثر پادکست شد که از این میان، حدود ۶۰۰ اثر پس از ارزیابی فنی و محتوایی تایید شده و در سامانه موجود هستند. مسئولان اعلام کردند که آثار تایید نشده، محتوای بدی نداشتند، اما از نظر فنی ضعیف بودند و به دلیل حفظ کیفیت انتشار، مورد تایید نهایی قرار نگرفتند.
مدیر فضای مجازی و چند رسانه ای مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه افزود: بر اساس آمار آثار تایید شده، حدود دو سوم تولیدکنندگان این آثار را طلاب و یک سوم را هنرمندان غیرطلبه تشکیل میدهند. این تقسیمبندی در انتخاب نفرات برتر نیز لحاظ شده است. برای رعایت عدالت و تفکیک تولیدات، آثار در دو بخش انفرادی و گروهی داوری شدند و قرار است از ۸ اثر فردی و ۸ گروه تولید پادکست برتر در مراسم اختتامیه تجلیل شود.
وی از علت تاخیر در مراسم اختتامیه پادکست گفته و ابراز داشت: این مراسم که به دلیل همزمانی با رویدادهای مهمی چون همایش سراسری حوزه، جنگ ۱۲ روزه و ایام محرم و صفر به تأخیر افتاده بود، نهایتاً در نهم مهر ماه، ساعت ۱۶ در مجتمع شهید مرتضی آوینی وزارت ارشاد واقع در خیابان جمهوری، کوچه ۲۸ برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام سید نژاد اقبال جهانی برای شنیدن پادکست ها را خطار نشان کرده و تاکید کرد: بر اساس آمارهای جهانی، بازار پادکست با حدود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد شنونده، بازاری عظیم است که در ایران نیز با ۸ تا ۱۰ میلیون شنونده و رشد سالانه ۱۵ درصدی، به یکی از محبوبترین رسانهها در میان جوانان تبدیل شده است. این آمارها اهمیت توجه حوزه علمیه به این فرمت را بیش از پیش نشان میدهد.
وی در پاسخ به ورود این پادکست ها در عرصه بین الملل پاسخ داد: اگرچه ورود مستقیم به پلتفرمهای خارجی در دستور کار مستقیم مرکز نیست، اما به دلیل حضور فعال برخی از آثار برگزیده جشنواره در این پلتفرمها، این موضوع مورد مطالعه و تامل جدی قرار دارد.
حجت الاسلام سید نژاد از حمایت حداکثری حوزه از صاحبان اثر گفته و اظهار داشت: نکته برجسته در رویکرد مرکز رسانه، تمرکز ویژه بر حمایت از تولیدکنندگان محتوا است، نه صرفاً اهدای جوایز جشنوارهای. بر خلاف رویه معمول جشنوارهها که پس از داوری و انتخاب برگزیدگان به پایان میرسد، برای شرکتکنندگان کارگاههای متعدد آموزشی (هم در زمینه گویندگی و هم تولید پادکست) برگزار شده است. این حمایتها پس از جشنواره نیز ادامه خواهد یافت؛ به طوری که در حال حاضر سه گروه پادکست فعال پس از جشنواره تشکیل شدهاند و حتی به برخی شرکتکنندگان که رتبه نیاوردهاند نیز پروژههای تولید محتوا برای حوزه واگذار شده است تا به صورت مستمر به تولید پادکست بپردازند.
وی ادامه داد: این استعداد در میان طلاب بسیار بالاست؛ به عنوان مثال، در یک فراخوان کوتاه برای تست صدا، ۱۴۰ نمونه صدای گویندگی با کیفیتی حیرتآور به دست تیم داوری رسیده است که نشان میدهد پتانسیل ذاتی گویندگی به دلیل فعالیتهای تبلیغی و منبرداری در حوزه وجود دارد.
مدیر فضای مجازی و چند رسانه ای مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان تاکید کردند که با توجه به جذابیت پادکست برای نسل جوان که معمولاً محتواهای طولانی را خستهکننده میدانند، اگر حوزه سرمایهگذاری مستمر و اصولی داشته باشد، قطعاً استعدادهای بالقوه فعلی به نیروهای تولیدکننده محتوای قوی تبدیل خواهند شد و این امر باعث جذب هرچه بیشتر مخاطبان جوان به محتوای غنی اسلامی و حوزوی خواهد شد.