۲ نکته مهم در تولید پادکست/محتوا باید قصه و سناریو داشته باشد

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مسعود کاویانی در مراسم اختتامیه جشنواره پادکست حوزه ضمن یاد آوری سختی های کار در دهه 70 ابراز داشت: به یاد میآورم زمانی که نهضت پادکست آغاز شد و انقلابی در تولیدات صوتی اتفاق افتاد، بهخصوص در سالهای ۷۶ و ۷۷ که مشغول راهاندازی رادیو معارف بودیم؛ ما نه الگویی داشتیم و نه تجربهای، نه آموزش و دانشی داشتیم و نه ابزارها را میشناختیم. اما دو مسئله قوت قلب ما بود: یکی انگیزه و اراده قوی عزیزانی که قرار بود این رسانه را راهاندازی کنند و از طرفی، غنای گسترده محتوایی که برکت اهل بیت و علمای شیعه در طول تاریخ در اختیارمان قرار داده بود و نیاز مخاطب.
وی تجربه چند سال گذشته در سال های اخیر را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: احساس میکنم مخاطب رسانهای که به صورت ویژه به این مسئله میپردازد، تشنه محتوای شما میباشد گرچه کار سخت است، اما امروز با توجه به تجربیاتی که در سه دهه اندوخته شده و الگویی که ایجاد شده است، میتوانیم بگوییم که در حوزههای مختلف آموزشی و امکاناتی، تولیداتی که عزیزان در حوزه پادکست تلاش میکنند، برای استفاده روی آنتن آمادگی دارد.
مدیر رادیو معارف ادامه داد: ما اساتید برجستهای در رادیو معارف داریم، مانند آقای جلالی آذری که از سرآمدان برنامهسازی رادیو و پادکست هستند و کلاسهای استادانهای برگزار کردهاند و در جشنوارههای داخلی و بینالمللی برگزیده شدهاند؛ تمامی این منابع در اختیار علاقمندان این عرصه در صورت نیاز قرار خواهد گرفت.
کاویانی آزادی عمل در انتخاب پادکست را از ویژگی های آن دانست و ابراز داشت: نکته دومی که در مورد پادکست باید گفت، این است که مهمترین ویژگی پادکست، اختیار و آزادی است که به مخاطب میدهد، شبیه به اتفاقاتی که از قرن نوزدهم در حوزه سیاست و بعداً در موضوعات اقتصادی و فرهنگی شکل گرفت. مخاطب پادکست، قدرت انتخاب دارد که در چه زمانی، در چه مرکزی(صفحه یا سایت) محتوای شما را انتخاب کند.
وی با اشاره به اینکه دو نکته در تولید پادکست بسیار مهم است، افزود: محتوا، موضوع و جذابیت سوژه اولین ویژگی مهم هر پادکستی است؛ در واقع موضوع و سوژه تولیدات شما باید نقش آموزشی داشته باشد و در کنار آن پادکست تولیدی باید به داشتههای مخاطب اضافه کند و آورده ای برای او داشته باشد؛ پسبنابراین به این موضوع صرفاً به جنبه سرگرمی نگاه نباید کرد.
مدیر رادیو معارف دومین نکته را کاربردی بودن پادکست دانست و بیان کرد: نکته دومی که در تولید پادکست باید رعایت شود کاربردی و عملیاتی بودن آن است به این معنا که نیاز مخاطب را در یک موضوع یا مسئله برطرف کند.
کاویانی پیوستگی قصه و سناریو از ویژگی های مهم هر پادکستی توصیف کرد و ادامه داد: موضوعات مختلف را میتوان قصهدار کرد و به یک روایت تبدیل نمود. ما نباید سوژهها و موضوعاتمان را خام و بدون رنگ در اختیار عموم بگذاریم اما متأسفانه در مباحث مختلف خامفروشی میکنیم؛ در اینجا باید تلاش کنیم تا موضوع دارای قصه و سناریو شود تا جذابتر بوده و شنونده را تا انتها همراهی کند و همچنین، نو بودن موضوع میتواند انگیزه لازم برای ایجاد رغبت در مخاطب را داشته باشد.
وی ضمن ابراز اهمیت روایت سازی و راوی مناسب در پادکست، از ویژگی های روایت سازی در هر پادکستی سخن گفت و اظهار داشت: روایت سازی در این هنر بسیار مهم است و موضوع باید تبدیل به روایت شود و نکته بعدی اینکه انتخاب یک راوی مناسب برای روایتگری از واجبات تولید پادکست میباشد بنده بارها مشاهده کرده ام که در برخی پادکستها موضوع و روایت خوب است، اما راوی انتخاب شده مناسب نیست.
کاویانی ادامه داد: اگر تهیه کننده توانایی روایت ندارد، باید شخص دیگری انتخاب شود؛ روایت باید سادهسازی شود.
مدیر رادیو معارف در ادامه با ذکر ویژگی هایی از راوی اثر، ابراز داشت: سخن آخر بنده این است که انتخاب راوی یکی از مهمترین و شاید سختترین مراحل کار باشد، چون راوی به نوعی ویترین کار است. راوی باید لحن مناسب با موضوع، صدای خوشایند، گرم و جذاب، قدرت انتقال و اقناع بالا، و تسلط بر متن و محتوا داشته باشد؛ در واقع تقلید در این امر برای راویان عزیز بسیار مضر است و بنابراین راویان سعی کنند در روایتگری اثر تقلید نکنند و خود واقعی شان را ارائه دهند؛ پس صدایی که اصالت دارد و توانایی برقراری ارتباط با مخاطب را داراست، باید انتخاب شود.
کاویانی در پایان افزود: وقتی پادکست تولید میکنید، به این فکر کنید که احتمالا شما فکر یک نفر، زندگی و روش یک نفر را شکل میدهید و این دور از ذهن نیست. ما در رادیو افرادی داشتهایم که شنوندگان میگفتند شنیدن پنج دقیقه از صدای رادیو معارف کل زندگیشان را متحول کرده است؛ پس باید به همین مقدار اهمیت بدهید.