راه سعادت از بندگی، اخلاق و طهارت رزق میگذرد
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سیدجلال رضوی، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در جمع طلاب زباندان و اساتید اعزامی به شهر قم، با تبیین فراز نورانی «اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعادَهِ فَلَا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ» از زیارتنامه کریمه اهلبیت(سلاماللهعلیها)، گفت: این فراز، تأکید بر استقامت در ایمان، محبت به اهلبیت(علیهمالسلام) و بندگی خداوند دارد و یادآور میشود که انسانِ مؤمن باید از پروردگار بخواهد در مسیر ولایت امیرالمؤمنین(علیهالسلام) و عشق به اولیای دین ثابتقدم بماند و از لغزش در مقامات ظاهری و دامهای شیطان در امان بماند.
وی افزود: در ادامه زیارت، عبارت «تَختِمْ لی بالسَّعادة» بهمعنای درخواست عاقبتبهخیری است؛ یعنی از خداوند میخواهیم پایان زندگیمان با خیر، نورانیت و بندگی ختم شود.
حجتالاسلام والمسلمین رضوی توضیح داد: این دعا فقط تمنای قلبی نیست، بلکه برنامهای برای زندگی مؤمنانه است: پایداری در نماز اول وقت، حسن خلق، دوری از تهمت و غیبت، خدمت به خلق، و حفظ احترام والدین و مربیان نشانههای تثبیت در مسیر سعادت هستند.
وی با یادکردی مؤثر از استاد خود، مرحوم آیتالله شیخ حسن معزی تهرانی، گفت: آن عالم ربانی اهل معنی بود و میفرمود: عدد ابجد نام مبارک «زینب» سلاماللهعلیها شصتونه است؛ هرکس در تنگنا یا گرفتاری بزرگی قرار گرفت—چه در امر خانه، ازدواج فرزند یا کار—شصتونه مرتبه سوره مبارکه «یاسین» را نذر حضرت زینب کند و یکبار بخواند تا به برکت آن حاجت روا شود.
رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم همچنین به دستور معنوی دیگری از آیتالله معزی اشاره کرد و گفت: در مواردی چون بداخلاقی یا ناسازگاری در زندگی مشترک، آن مرحوم توصیه میکرد ذکر «یا من انقاد کل شیءٍ لامره» را شصتونه مرتبه تکرار کنید؛ این ذکر کلید آرامش درون و رفع سختیهای روحی است و از موانع اخلاقی در مسیر بندگی میکاهد.
حجتالاسلام والمسلمین رضوی خاطرهای از سفر به مشهد و ملاقات با علامه طباطبایی و نیز اشارهای تأثیرگذار به ارجاع یکی از دوستانش توسط آیتالله بهجت برای بازگرداندن مال شبههناک نقل کرد و گفت: اجتهاد مجتهد عادل حافظ حقوق الهی است، و اگر انسان در مال خود شبهه بیابد باید با صدق نیت آن را پاک سازد، زیرا عبادت بر مال پاک بنا میشود نه بر اموال آلوده به ظلم و شک.
وی این واقعه را نمونهای دانست از اینکه توبه، شرط پذیرش دعا و توسل است و اهلبیت(علیهمالسلام) با نگاهی رحمانی بندگان تائب را میپذیرند.
پیوند دو حرم نورانی/ توصیهها برای حضور قلب در زیارت و دعا برای ولیفقیه
رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به پیوند معنوی میان حرم حضرت معصومه(سلاماللهعلیها) و مضجع شریف امام رضا(علیهالسلام) تصریح کرد: زائران کریمه اهلبیت(سلاماللهعلیها) باید بدین معنا توجه کنند که زیارت این بانوی نورانی، مقدمه زیارت امام هشتم است.
وی اضافه کرد: هر زائری که در قم زیارت میکند، در حقیقت با نیت پیوند دو نور، زیارت را کامل میسازد؛ خورشید و قمر ولایت در ایران.
حجتالاسلام والمسلمین رضوی با تأکید بر اهمیت دعا برای ولیفقیه زمان افزود: امروز حضرت آیتالله خامنهای زبان و تجلی هدایت چهارده معصوم(علیهمالسلام) در روزگار ماست و مؤمنان باید با دعا برای سلامت و دوام عمر ایشان، وظیفه دینی خود را ادا کنند.
وی همچنین توصیه کرد: از صدقه دادن به نیابت از معظمله و نیت سلامتی ایشان غافل نشویم.
رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت تربیت فرزندان در فضای دینی گفت: اگر آب زمزم فراهم شد، ناشتا به فرزندان دهید تا دیانتشان تقویت شود و محبت اهلبیت(علیهمالسلام) در دل آنان جا گیرد.
وی در ادامه به اهمیت توسل به آیات درمانی قرآن اشاره کرد و آیه «رَبِّ إِنِّی مَغْلُوبٌ فَانتَصِر» از سوره قمر و آیه ۶۲ از سوره غافر را از مصادیق اسم اعظم دانست که با قرائت مکرر، شفا و گشایش حاصل میشود.
حجتالاسلام والمسلمین رضوی آیات «کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ» را نیز از نمونههای اعجاز قرآنی دانست که از ابتدا تا انتها به یک معنا خوانده میشود و راز تداوم الهی در آفرینش را نشان میدهد.
وی آیات «کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ» را نیز از نمونههای اعجاز قرآنی دانست که از ابتدا تا انتها به یک معنا خوانده میشود و راز تداوم الهی در آفرینش را نشان میدهد.
رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با دعای خیر برای زائران حضرت فاطمه معصومه(سلاماللهعلیها) تسبیح تربت کربلای معلی را به طلاب زباندان و اساتید هدیه کرد.