۱۲ تير ۱۳۸۹ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۷۹۸۱۴
رییس کل دادگستری خراسان رضوی:

مسؤولان قضایی نباید به بهانه ضرورت کار فرهنگی از برخورد با بدحجابی صرف نظر کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی گفت: ضابطان و مسؤولان قضایی نمی ‌توانند به بهانه ضرورت کار فرهنگی از برخورد با بدحجابی صرف نظر کنند و مردم نیز نباید با اتکا به اینکه برخورد با بدحجابی بر عهده قانون است از وظیفه امر به معروف و نهی از منکر چشم‌ پوشی کنند.
مسؤولان قضایی نباید به بهانه ضرورت کار فرهنگی از برخورد با بدحجابی صرف نظر کنند


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت ‌الاسلام سید حسن شریعتی، رییس کل دادگستری خراسان رضوی، روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حجاب و عفاف از ضروریات دین مبین اسلام است و به موجب قانون مصوب و قابل اجرا در جمهوری اسلامی ظاهر شدن زنان بدون حجاب شرعی در انظار عمومی جرم محسوب می شود.

وی با بیان اینکه برای مقابله با بی حجابی و بد حجابی باید دو کار به موازات یکدیگر انجام شوند، ‌ادامه داد: برای مقابله با بدحجابی و بی حجابی باید همراه با کار فرهنگی، برخورد فیزیکی و قهری از سوی نیروی انتظامی که از ضابطان دستگاه قضایی محسوب می شوند، نیز صورت گیرد البته این برخورد فیزیکی و قهری باید با تدبیر باشد زیرا در غیر این صورت نتیجه معکوس خواهد داشت.

حجت الاسلام شریعتی بر احیا و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در بین مردم تأکید کرد و افزود: هر شخص حقیقی و حقوقی در هر کجای جامعه اگر عمل خلاف قانون و شرع را دید به فرد خطاکار تذکر لسانی دهد و در شرایطی این تذکر لسانی مثمر ثمر خواهد بود که با شرایط قانونی و شرعی خود انجام شود.

وی تصریح کرد: اگر گاهی اوقات مشاهده می شود که تذکر لسانی نه تنها نتیجه مثبت ندارد بلکه نتیجه ای منفی به همراه دارد از این روست که نحوه و شیوه تذکر اشتباه است.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای همگانی است، یادآور شد: دلیل کمرنگ شدن عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی این است که برخی از افراد با شیوه های نادرست در عمل به این فریضه منجر به ایجاد پیامدهای منفی آن در جامعه می شوند و مردم نیز با مشاهده این پیامدها رغبتی در انجام امر به معروف و نهی از منکر ندارند.

وی با بیان اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر تنها اختصاص به موضوع حجاب و عفاف ندارد، خاطر نشان کرد: این فریضه در تمامی ناهنجاری های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد اما با رعایت شرایط، درجات و مراتب شرعی امر به معروف و نهی از منکر.

حجت الاسلام شریعتی اذعان داشت: ضابطان و مسؤولان قضایی نمی ‌توانند به بهانه ضرورت کار فرهنگی از برخورد با بدحجابی صرف نظر کنند و مردم نیز نباید با اتکا به اینکه برخورد با بدحجابی بر عهده قانون است از وظیفه امر به معروف و نهی از منکر چشم‌ پوشی کنند.

وی ابراز داشت: پا به پای کار فرهنگی، ضابطان دستگاه قضایی نیز باید با افرادی که مغرضانه و عمداً بدون توجه به تذکرات لسانی بدون رعایت حجاب در انظار عمومی ظاهر می‌ شوند برخورد فیزیکی و قهری داشته باشند.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی تأکید کرد: اگر مسؤولان قضایی و انتظامی برخورد با جرایم مشروط از جمله بد حجابی را در دستور کار جدی خود قرار دهند این میزان ناهنجاری که در بحث حجاب و عفاف مشاهده می شود کاهش چشم گیری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از دو سال قبل با همت دادستان عمومی و انقلاب مشهد، کمیته مبارزه با مظاهر علنی فساد به ریاست معاون قضایی دادستان مشهد تشکیل شده و تا به حال مصوبات خوبی در کنترل و مهار بدحجابی داشته‌ است، اظهار داشت: به منظور پیشگیری از وقوع جرم سه شعبه ویژه برای تعقیب قضایی افرادی که در معابر عمومی حجاب شرعی را رعایت نمی‌کنند در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام شریعی با تکذیب صدور برگه های جریمه برای افراد بد حجاب، گفت: از زمان شروع طرح حجاب و عفاف عده ای تذکر لسانی و عده ای نیز به جزای نقدی محکوم شده اند اما این جرایم نقدی در قالب برگه های جریمه نبوده است و این برگه های جریمه تنها در مورد جرایم رانندگی صادر می شود./934/ت302/ص

ارسال نظرات