اثبات مشروعیت بسیج با ادله ثلاثه
به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد، استاد دروس خارج فقه و اصول مدرسه علمیه میرزاجعفر دانشگاه رضوی بیان داشت: بسیج به معنای مشارکت عمومی سازمان یافته جهت امور عام المنفعه دارای مفهوم عام و ریشه عقلائی و قرآنی و روایی دارد.
مدرّس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه مشروعیت بسیج در حکومت اسلامی با ادله قرآن، سنت و عقل اثبات می شود گفت: اصل در مشروعیت بلکه در مواردی وجوب بسیج، حکمعقل است و اگر چه این مسئله در قرآن و روایات بیان شده است اما در اینجا حکم شارع مولوی نیست بلکه ارشادی و ناظر به همان حکم عقل می باشد.
وی این دلیل عقلی را از طریق نیازهای جامعه، با سه مقدمه بیان داشت و گفت: مقدمه اول این است که انسان به طبع موجودی اجتماعی و مدنی است.
وی افزود: مقدمه دوم این است که اجتماعی بودن انسان مستلزم دو دسته نیاز است؛ اول نیاز فرد به جامعه مثل نیازهای شخصی و دسته دوم نیاز جامعه به جامعه مثل امنیت که نیاز مجموعه جامعه به جامعه است.
استاد زمانی در بیان مقدمه سوم گفت: انسان در برآورده کردن و رفع نیاز دسته دوم یعنی جامعه به جامعه محتاج به مشارکت عمومی است و الّا اختلال نظام پیش می آید در نتیجه حکم عقل به این است که ما باید یک تشکیلات داشته باشیم تا این نیازها را بطور سامان یافته و منظم انجام دهد.
استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: بنیانگذار جمهوری اسلامی اعلی الله مقامه با تشکیل بسیج، به این حکمت و عقلانیت توجه کرده بودند و این از زیرکی و دانایی این حکیم فقیه و والامقام بود.
وی در بیان ادله قرآنی به آیات سوره مائده و انفال اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در سوره مائده می فرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى» به نحو عموم (امور عام المنفعه) و در آیه شصت سوره انفال می فرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِالْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ» که به نحو خصوص دلالت دارد.
استاد زمانی در ادامه گفت: صیغه أمر تعاونوا در آیه شریفه «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى» را اگر مولوی بدانیم که وجوب را می رساند و اگر ارشادی بدانیم که این لزوم، دریافت عقل با لسان شارع است.
وی افزود: از سوی دیگر کلمه برّ در آیه شامل تمام مسائل خیر و نیک در جامعه اسلامی است که با اضافه شدن تقوا در ادامه ی آن ارزش این تعاون را می رساند و این تعاون و همکاری در جامعه اسلامی مصداق آن تشکیلات بسیج است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: از اول انقلاب تشکیلات مردمی بسیج در هر عرصه ای که جامعه ی اسلامی نیاز داشته خوش درخشیده است، از دفاع مقدس گرفته تا جنگ تحمیلی ١٢ روزه و جریان های فتنه و حوادثی همچون زلزله و سیل و بیماری کرونا ثمرات و برکاتی داشته است.
وی در پایان با اشاره به آیه شریفه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ» گفت: این در خصوص امنیت است و به چند نکته مهم اشاره شده که عبارتند از:
یک: خطاب شارع مقدس پیغمبر مکرم اسلام(ص) نیست.
دو: خداوند دستور آماده باش به همه ی نیروها می دهند (َأَعِدُّوا...) و کلمه (مِنْ قُوَّةٍ) اطلاق دارد و شامل آمادگی متفاوت و گوناگون علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و غیره میشود بنابراین ما باید در تمام عرصه ها آماده باشیم، هر جا که دشمن هجمه وارد می کند حضور ما با تمام امکانات لازم است که یک نمونه آن همین فضای سایبری و مجازی است.
سوم: این دستور تنها مربوط به دشمن داخلی نیست بلکه آیه اطلاق دارد و شامل دشمن داخلی و خارجی می شود.(عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ)