۱۵ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۸۰۲۰۱

سیره پیامبر اکرم الگویی جاودان برای بشریت است

خبرگزاری رسا ـ دبیر پژوهشی گروه کلام موسسه امام خمینی(ره) گفت: تشریع اجتهاد و مکانیزم فقاهت از ویژگی های کامل بودن دین اسلام است.
مبعث

حجت السلام صفدر تبار سفر، دبیر پژوهشی گروه کلام موسسه امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک فرا رسیدن عید مبعث گفت: هدف از فرستادن پیامبران هدایت انسان ها است، زیرا انسان برای کمال نهایی خلق شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: شناخت سعادت حقیقی از راه عقل و حس امکان پذیر نیست و به منبعی الهی نیاز دارد تا نقشه رسیدن به کمال را برای انسان ترسیم کند.

وی گفت: پیامبران نسخه کمال بشری را به مدد وحی در اختیار انسان ها گذاشتند تا انسان با اختیار خود راه را انتخاب کنند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مهمترین مساله برای کمال انسان، تهذیب نفس است، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) با دو ابزار وحی و رفتار خود مردم را به سوی کمال‌گرایی رهنمون شدند.

وی ادامه داد: رسول اکرم(ص) که یک نمونه کامل از تکامل معنوی مخلوقات است، صفات جلال و جمال خداوند را در رفتارهای خود بروز می داد و این منبعی سرشار به نام سیره در اختیار ما گذاشته است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: عقل انسان در عصر نبی اکرم(ص) به بلوغ کامل رسیده بود که می توانست هدایت کامل را درک کند.

وی گفت: یکی از ابعادی که خاتمیت و جامعیت دین اسلام را نشان می دهد، مساله امامت است که امام معصوم(ع) وظیفه بیان جزئیات را داشته اند.

حجت السلام تبار سفر بیان داشت: اگر نگاهی به سایر ادیان کنیم می بینیم مساله جانشینی و امامت در هیچ کدام به این اندازه پر رنگ نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: از آنجا که قران در دوران بلوغ فکری بشریت نازل شده است، محدویتی برای احکام باقی نگذاشته است.

وی با بیان اینکه اجتهاد باعث پویایی دین اسلام است، اظهار داشت: تشریع اجتهاد و مکانیزم فقاهت از ویژگی های کامل بودن دین اسلام است که مجتهد باید جواب سوالات زمان خویش را از کلیات استخراج کند. /909/پ202/ع

ارسال نظرات