۱۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۸۰۲۶۹
امام جمعه شهرستان باوی:

عمل‌گرایی در دانش مقدمه کسب علم مضاعف دانست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان باوی حوزه‌های علمیه را مهد علم عنوان کرد و گفت: با عملی کردن علوم فراگرفته شده، ارزش واقعی علم پدیدار می‌شود.
حجت الاسلام سيلاوي، امام جمعه شهرستان باوي
حجت الاسلام حمید سیلاوی، امام جمعه شهرستان باوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به جایگاه والای اهل علم در اسلام خاطر‌نشان کرد: جایگاه علم و علما در اسلام از والاترین و بالاترین جایگاه‌ها برخوردار است که این مسأله نشانگر ‌ارزش‌ و اعتبار ارزنده دانش است.

وی در ادامه افزود: در کتاب آسمانی دین مبین اسلام، قرآن آن چیزی که مهمتر از کسب علم عنوان شده است عمل به معلومات جهت نیل به سعادت دنیوی و اخروی جامعه اسلامی است که با عملی کردن علوم فراگرفته شده، ارزش واقعی علم پدیدار می شود.

امام جمعه شهرستان باوی عمل به علم را مقدمه کسب علم مضاعف دانست و گفت: با توجه به حدیث قدسی«من عمل بما یعلم علمه الله ما لم یعلم» عمل کردن به هرآنچه انسان بدان علم دارد باعث افزایش علم و مضاعف شدن معلومات می شود.

حجت الاسلام سیلاوی اضافه کرد: اگر بعد از کسب علم انسان برای عمل کردن به دانسته‌ها خود جهاد، تلاش و کوشش کند خداوند راه های هدایت را به او موهبت خواهد کرد و باعث هدایت و راه یافتن انسان به حقیقت و هدایت می شود.

وی حوزه های علمیه را مهد علم عنوان کرد و اظهار داشت: علومی که در حوزه های علمیه فراگرفته می شود، پاسخگوی سؤالات متنوع و مختلف انسان و راه گشای و راهنمای مشکلات اخلاقی، معرفتی و شناختی بشریت است که دیگر علوم توانایی پاسخ‌گویی کامل ‌به این نیازها را ندارند.

امام جمعه شهرستان باوی ویژگی دیگر حوزه های علمیه را مهذّب بودن علما را به مسائل اخلاقی دانست و خاطر‌نشان کرد: مهذّب بودن علمای حوزه‌های علمیه به مسائل اخلاقی سبب ارائه علوم نورانی به جامعه می‌شود در نهایت روشنگری، راهبری و راهنمایی افکاری عمومی جامعه را به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام سیلاوی در ادامه افزود: حوزه‌های علمیه‌ای که دو بال تهذیب و علم را با خود به همراه داشته باشند، پیروزی و موفقیت را برای جامعه به ارمغان خواهند برد و شکست‌پذیری آن جامعه ناممکن و پیروزی آن حتمی خواهد بود و نمونه بارز این مسأله پیروزی انقلاب اسلامی و بالندگی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی در پایان خطر وجود قلم و علوم مخرب در جامعه را خاطر‌نشان کرد و اظهار داشت: برای نقد مسائل علمی و پژوهشی با پیروی از شیوه نبی مکرم اسلام(ص) باید اهل قلم صالح و سازنده را تقویت کرده و به افشای قلم‌های فاسد بپردازیم و با تقویت اهل علم صالح از برخورد سلبی و حذفی با علوم مخرب بپرهیزیم؛ چون که روشنگری و معرفی علوم فاسد برای به حاشیه راندن آنها کافی می باشد./945/ت302/س
ارسال نظرات