۰۳ فروردين ۱۴۰۵ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۸۱۰۳۹۴
علمای اهل سنت ایران:

محکومیت بیانیه الازهر و تأکید بر حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران

محکومیت بیانیه الازهر و تأکید بر حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران
علما اهل سنت ایران در بیانیه‌ای که از سوی مجامع علمی اهل سنت و جماعت در ایران صادر شد، با ابراز تأسف شدید از موضع‌گیری دانشگاه الازهر شریف در محکومیت عملیات نظامی ایران علیه مراکز دشمن آمریکایی در کشورهای خلیج فارس این اقدام مورد انتقاد قرار دادند.

به گزارش خبرنگار گروه فرق و ادیان خبرگزاری رسا، علما اهل سنت ایران در بیانیه‌ای که از سوی مجامع علمی اهل سنت و جماعت در ایران صادر شد، با ابراز تأسف شدید از موضع‌گیری دانشگاه الازهر شریف در محکومیت عملیات نظامی ایران علیه مراکز دشمن آمریکایی در کشورهای خلیج فارس این اقدام مورد انتقاد قرار دادند.

در این بیانیه با استناد به آیات قرآن و روایات نبوی، بر مشروعیت دفاع از نفس و مقابله به مثل در برابر تجاوزات تأکید شده است. علمای اهل سنت معتقدند که حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه و استفاده از خاک آن‌ها برای تعرض به حرمت‌های جمهوری اسلامی ایران، موجب مشروعیت حمله به این مراکز می‌شود.

این بیانیه با رد استدلال‌های الازهر مبنی بر لزوم حفظ جان مسلمانان، به نقل از دیدگاه‌های فقهی حنفیه اشاره کرده و آورده است که در جنگ با کافران متجاوز، اگر تمایز عملی ممکن نباشد، قصد به کافران (حتی با احتمال تلفات جانبی) کافی است و مانعی برای جهاد و دفاع محسوب نمی‌شود.

 

متن بیانه به زبان عربی و خطاب به علمای جهان اسلام و دانشگاه الأزهر مصر بوده که ترجمه آن به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
 
بیان علماء أهل السنة فی إیران حول ماصدر عن الأزهر الشریف 
فی إدانة الهجوم الإیرانی علی مراکز العدو الأمریکی فی دول الخلیج
 
قال تعالی: ﴿الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ  وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ﴾ [البقرة: 194] 
ببالغ الحزن و الأسف، تلقی المجامع العلمیة لأهل السنة والجماعة بیان من جامعة الأزهرالشریف، تدین حق الدفاع المشروع للجمهوریة الإسلامیة فی ایران فی الهجوم علی مراکز العدو الأمریکی فی الدول الخلیجیة، و نحن إذ نستنکر هذا البیان نؤکد علی مایلی:
 
1. الآیة الکریمة أعلاه، صرّحت بجواز الدفاع المشروع عند التعدی علی الحرمات، و أجازت الإعتدی بمثل ما یُعتدی. ولاشک أن التعدی الأمریکی علی الحرمات فی الجمهوریة الإسلامیة فی ایران، حصل من الدول العربیة الإسلامیة المجاورة، فبالتالی یشرع الهجوم علی تلک العدو فی تلک البلاد.
 
2. قال النبي (ص): «أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ، وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ عَصَمُوا مِنِّي دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلَّا ‌بِحَقِّ ‌الْإِسْلَامِ، وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللَّهِ». (رواه البخاری، ج 1، ص 17). صرّح الحدیث الشریف علی أن حصن دماء المسلمین وأموالهم، مقیّد بما إذا لم یکن هناک حقّ شرعي، ولاشک أن فی الهجوم علی مراکزالعدو الأمریکي المتواجد فی تلک البلاد، حق شرعيٌ و هوالدفاع عن النفس. 
 
3. الحنفیة یصرّحون بجواز قتل أسیر المسلم إذا احتمی به الکفّار المحاربون، یقول السرخسي فی المبسوط ما یلي: «فهذه الآثار تدل على جواز ذلك كله وكان الحسن بن زياد - رحمه الله تعالى - يقول: هذا إذا علم أنه ليس في ذلك الحصن أسير مسلم فأما إذا لم يعلم ذلك فلا يحل التحريق والتغريق لأن التحرز عن ‌قتل ‌المسلم فرض وتحريق حصونهم مباح والأخذ بما هو الفرض أولى ولكنا نقول: لو منعناهم من ذلك يتعذر عليهم قتال المشركين والظهور عليهم والحصون قلما تخلو عن أسير وكما لا يحل قتل الأسير لا يحل قتل النساء والولدان ثم لا يمتنع تحريق حصونهم بكون النساء والولدان فيها فكذلك لا يمتنع ذلك بكون الأسير فيها ولكنهم يقصدون المشركين بذلك لأنهم لو قدروا على التمييز فعلا لزمهم ذلك فكذلك إذا قدروا على التمييز بالنية يلزمهم ذلك.» (المبسوط للسرخسی، ج 10، ص 32).
ویقول الزیلعي ما یلي: «وَنَحْنُ نَقُولُ أُمِرْنَا بِقِتَالِهِمْ فَلَوْ اعْتَبَرْنَا هَذَا الْمَعْنَى أَدَّى إلَى سَدِّ بَابِ الْجِهَادِ لِأَنَّ حُصُونَهُمْ وَمَدَائِنَهُمْ لَا تَخْلُو عَنْ مُسْلِمٍ وَلِأَنَّ فِي الرَّمْيِ دَفْعَ الضَّرَرِ الْعَامِّ بِإِلْحَاقِ ضَرَرٍ خَاصٍّ فَكَانَ أَوْلَى أَلَا تَرَى أَنَّهُ يَجُوزُ لَنَا أَنْ نَفْعَلَ بِهِمْ ذَلِكَ وَإِنْ كَانَ فِيهِمْ مَنْ لَا يَجُوزُ لَنَا قَتْلُهُمْ كَنِسَائِهِمْ وَصِبْيَانِهِمْ وَالرُّهْبَانِ وَالشُّيُوخِ وَنَقْصِدُ بِالرَّمْيِ الْكُفَّارَ لِأَنَّ التَّمْيِيزَ بِالنِّيَّةِ مُمْكِنٌ وَإِنْ لَمْ يُمْكِنْ فِعْلًا وَالتَّكْلِيفُ بِحَسَبِ الطَّاقَةِ وَإِنْ أَصَابُوا مِنْهُمْ فَلَا دِيَةَ عَلَيْهِمْ وَلَا كَفَّارَةَ» (تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي ج 3، ص 244).
 
4. إخواننا فی البلاد العربیة والإسلامیة المجاورة لم یراعوا الحدیث النبوی الشریف: «الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ، وَالْمُهَاجِرُ مَنْ هَجَرَ مَا نَهَى اللَّهُ عَنْهُ» (صحيح البخاری، ج1، ص 13) والذی استدل به جامعة الأزهر علی لزوم کفّ الجمهوریة الإسلامیة فی ایران عن الهجوم علی مراکز العدو المتعدي فی تلک البلاد. 
 
5. الجمهوریة الإسلامیة فی ایران یهاجم مراکز العدو المعتدي فقط و لا ینوي و لایرید مهاجمة إخوانهم المسلمین ولایهاجمهم. علماً بأن الجمهوریة الإسلامیة في ایران، أصدرت من قبل إنذارات بلزوم إخراج العدوّ من المنطقة، وأن أماکن وجود تلک العدوّ سوف یکون هدفاً مشروعاً للهجوم.
 
6. یجب علی الدول الإسلامیة والعربیة المجاورة وغیر المجاورة إغلاق مراکز العدو الأمریکي فوراً حتی لایتعرضوا أنفسهم للخطر، علماً بأن وجود تلک المراکز فی الدول الإسلامیة من المحرمات المسلّمة.
 
7. نؤکد بأن جمیع المسلمین فی جمیع الدول الإسلامیة ولاسیماً فی البلاد العربیة المجاورة هم إخواننا فی الدین، لهم ما لنا و علیهم ما علینا ونحن لانرید ولانتمنّی لهم إلاّ کلّ الخیر.
 
8. نرجوا من الأزهرالشریف والمراکز العلمیة والإفتاء فی الدول الإسلامیة، إصدار فتاوی بحرمة السماح للکفّار المعتدین بإنشاء مراکز عسکریة وهجومیة فی البلاد الإسلامیة، وأن یدینوا بشدّة علی الهجوم الأمریکی الغاشم علی الجمهوریة الإسلامیة في ایران، و استباحة دماء الأبریاء المسلمین ولاسیما المتعلمین فی مدرسة میناب و غیره من الأماکن التی أستشهد فیها جمع من إخوانهم المسلمین، ویؤکدوا علی حقّ الدفاع المشروع للجمهوریة الإسلامیة فی ایران بدلاً من إصدار بیانات یخدم العدوّ الصهیوني الأمریکي المعتدي، علماً بأن لدیهم طموحات کبیرة و كثيرة في تفکّک الدول الإسلامیة حتی یتمکنوا من تعبیر رؤیاهم فی إنشاء الدولة الإسرائیلیة الکبری من النیل إلی الفرات.
 
هذا و نتمنی لجمیع إخواننا فی البلاد الإسلامیة العربیة المجاورة کل الخیر.
 
والسلام علیکم و رحمة الله
 
ترجمه متن بیانیه1(1)
 
بسم الله الرحمن الرحیم
بیان علمای اهل سنت در ایران درباره آنچه از دانشگاه الازهر شریف صادر شد در محکومیت حمله ایران به مراکز دشمن آمریکایی در کشورهای خلیج فارس
 
خداوند متعال می‌فرماید: ﴿شَهْرُ حَرامٍ بِشَهْرٍ حَرامٍ وَالْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ﴾ [بقره: ۱۹۴]
 
مجامع علمی اهل سنت و جماعت، با حزن و تأسف فراوان بیانیه‌ای را از دانشگاه الازهر شریف دریافت کردند که حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در حمله به مراکز دشمن آمریکایی در کشورهای خلیجی را محکوم می‌کند. ما ضمن انکار این بیانیه، بر موارد زیر تأکید می‌کنیم:
 
۱. آیه کریمه بالا، صراحتاً جواز دفاع مشروع را هنگام تعرض به حرمت‌ها بیان کرده و مقابله به مثل را در برابر تعرض مجاز دانسته است. و شک نیست که تعرض آمریکایی به حرمت‌ها در جمهوری اسلامی ایران، از طریق کشورهای عربی و اسلامی همسایه صورت گرفته، بنابراین حمله به آن دشمن در آن کشورها مشروع است.
 
۲. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ، وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ عَصَمُوا مِنِّي دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلَّا بِحَقِّ الْإِسْلَامِ، وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللَّهِ». (رواه البخاری، ج ۱، ص ۱۷). حدیث شریف صراحت دارد که حصن خون و اموال مسلمانان، مشروط به این است که حق شرعی وجود نداشته باشد؛ و شک نیست که در حمله به مراکز دشمن آمریکایی مستقر در آن کشورها، حق شرعی وجود دارد و آن دفاع از نفس است.
 
۳. حنفیه بر جواز کشتن اسیر مسلمان در صورتی که کافران جنگجو به او پناه ببرند، تصریح می‌کنند. سرخسی در المبسوط می‌گوید: «این آثار دلالت بر جواز تمام این موارد دارد و حسن بن زیاد - رحمه الله تعالی - می‌گفت: این در صورتی است که علم یابد در آن قلعه اسیر مسلمانی نیست، اما اگر علم نداشته باشد، آتش زدن و غرق کردن جایز نیست، زیرا احتراز از کشتن مسلمان واجب است و آتش زدن قلعه‌های آنان مباح است و اخذ به آنچه واجب است اولی است. اما ما می‌گوییم: اگر آنان را از این کار منع کنیم، برایشان جنگیدن با مشرکان و غلبه بر آنان متعسر می‌شود و قلعه‌ها به ندرت خالی از اسیر است. و همان‌طور که کشتن اسیر جایز نیست، کشتن زنان و کودکان نیز جایز نیست، سپس آتش زدن قلعه‌های آنان به دلیل بودن زنان و کودکان در آن منع نمی‌شود، همچنین به دلیل بودن اسیر در آن منع نمی‌شود، زیرا آنان قصد مشرکان را دارند، زیرا اگر در عمل توانایی تمایز داشتند، بر آنان واجب بود، پس هنگامی که با نیت توانایی تمایز دارند، بر آنان واجب است.» (المبسوط للسرخسی، ج ۱۰، ص ۳۲).
 
و زیلی می‌گوید: «و ما می‌گوییم مأمور به جنگ با آنان هستیم، پس اگر این معنا را در نظر بگیریم، منجر به بسته شدن درب جهاد می‌شود، زیرا قلعه‌ها و شهرهای آنان خالی از مسلمان نیست. و در پرتاب (تیر و سنگ)، دفع ضرر عام با رساندن ضرر خاص است، پس اولی است که ببینی جایز است ما با آنان چنین کاری کنیم هرچند کسانی در میان آنان باشند که کشتنشان جایز نیست، مانند زنان و کودکان و رهبان و پیران و ما با پرتاب، کافران را قصد می‌کنیم زیرا تمایز با نیت ممکن است و اگر در عمل ممکن نباشد. و تکلیف بر اساس استطاعت است و اگر از آنان کسی را hit کنند، بر آنان دیه و کفاره‌ای نیست» (تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي ج ۳، ص ۲۴۴).
 
۴. برادران ما در کشورهای عربی و اسلامی همسایه، حدیث نبوی شریف: «الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ، وَالْمُهَاجِرُ مَنْ هَجَرَ مَا نَهَى اللَّهُ عَنْهُ» (صحیح البخاری، ج ۱، ص ۱۳) را که دانشگاه الازهر بر اساس آن به لزوم خودداری جمهوری اسلامی ایران از حمله به مراکز دشمن متجاوز در آن کشورها استدلال کرده بود، رعایت نکردند.
 
۵. جمهوری اسلامی ایران تنها به مراکز دشمن متجاوز حمله می‌کند و قصد و اراده‌ای برای حمله به برادران مسلمان خود ندارد و به آنان حمله نمی‌کند. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران قبلاً هشدارهایی مبنی بر لزوم اخراج دشمن از منطقه صادر کرده و مکان‌های وجود آن دشمن هدفی مشروع برای حمله خواهد بود.
 
۶. بر کشورهای اسلامی و عربی همسایه و غیرهمسایه واجب است که مراکز دشمن آمریکایی را فوراً ببندند تا خودشان در معرض خطر قرار نگیرند، با توجه به اینکه وجود این مراکز در کشورهای اسلامی از محرمات مسلمه است.
 
۷. تأکید می‌کنیم که تمام مسلمانان در تمام کشورهای اسلامی و به ویژه در کشورهای عربی همسایه، برادران دینی ما هستند، آنان همانند ما حق دارند و همانند ما مسئولیت دارند و ما جز خیر برای آنان نمی‌خواهیم و آرزو نداریم.
 
۸. از الازهر شریف و مراکز علمی و افتا در کشورهای اسلامی درخواست داریم که فتوا صادر کنند که اجازه دادن به کافران متجاوز برای ایجاد مراکز نظامی و تهاجمی در کشورهای اسلامی حرام است.
همچنین با آگاهی و آگاهی بخشی نسبت به اهداف و اقدامات فراوان متجاوزین آمریکایی و اشغالگران صهیونیست در تجزیه کشورهای اسلامی جهت تحقق رؤیای پلیدشان یعنی ایجاد اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات، لطفا به جای صدور بیانیه‌هایی که به نفع دشمن صهیونیستی آمریکایی متجاوز است، حمله دولت سرکش آمریکایی به جمهوری اسلامی ایران و هتک حرمت خون مسلمانان بی‌گناه و به ویژه دانش‌آموزان مدرسه میناب و سایر جاهایی که جمعی از برادران مسلمانشان در آن به شهادت رسیده‌اند را به شدت محکوم کنند و بر حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران تأکید کنند.
 
ما برای تمام برادرانمان در کشورهای اسلامی عربی همسایه آرزوی خیر داریم.
و السلام علیکم و رحمة الله
 
پی‌نوشت:
(1) لازم به ذکر است که ترجمه به صورت ماشینی بوده.
ارسال نظرات