۳۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۸۱۴۸۴
عضو هیأت علمی دانشگاه رضوی:

با وجود وحدت موضوعی قرآن نیازمند تفسیر موضوعی دقیق هستیم

خبر گزاری رسا ـ‌ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این‌که وحدت موضوعی قرآن تفسیر موضوعی را به ذهن می آورد، گفت: وحدت موضوعی به این معنا است که آیات مربوط به یک موضوع واحد با یکدیگر مرتبط هستند.
قرآن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسن خرقانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در کارگاه آموزشی تناسب بین آیات قرآن ویژه مبلغان قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که در مجتمع شهید هاشمی‌نژاد مشهد برگزار شد، اظهار داشت: قرآن یک پیکره‌ای است که همه بخش‌های آن با یکدیگر مرتبط هستند.

وی با اشاره به محور تناسب آوایی و موسیقایی قرآن که در سوره‌ها به چشم می خورد، ادامه داد: این تناسب در مسیر محتوا و منظور سوره است مثل سوره العادیات که آیات آغازین آن تاختن اسب‌ها را ترسیم می‌کند یا سوره مریم که در ابتدای سوره آوایی آرام و متناسب با محتوا و در انتها با توجه به محتوا این آوا متفاوت است.

حجت الاسلام خرقانی با بیان این‌که وحدت موضوعی قرآن همان تفسیر موضوعی را به ذهن می آورد، اذعان داشت: وحدت موضوعی به این معنا است که آیات مربوط به یک موضوع واحد با یکدیگر مرتبط هستند.

وی افزود: در هر سوره یک هدف و یک موضوع داریم که باید این دو از یکدیگر تفکیک شوند، برخی از سوره ها از یک موضوع و یک هدف، برخی از یک موضوع و چند هدف،‌ برخی از چند موضوع و یک هدف و برخی از چند موضوع و چند هدف متعدد تشکیل شده اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اینکه با رسیدن به موضوعات سوره ها می توان به اهداف آن سوره نیز دست یافت، ابراز داشت: هر سوره از سه بخش سرآغاز، پیکره یا محتوا و سرانجام تشکیل شده است که در آغاز و ابتدای سوره زیبایی و روانی آیات به چشم می خورد.

وی با بیان اینکه برای جذب مخاطب به سوی هر مطلبی نیازمند یک شروع مطلوب و جذاب هستیم، تصریح کرد: در قرآن نیز زیبایی و روانی خاصی را در ابتدای سوره ها مشاهده می کنیم و از واژگان روان و شیوایی نیز در بیان موضوعات در ابتدای هر سوره استفاده شده است.

حجت الاسلام خرقانی سرآغاز قرآن را به چند بخش تقسیم کرد و بیان داشت: قسم، حروف مقطعه، تحمید، امر، استفهام، برائت، استهلال، تسبیح از بخش هایی هستند که در ابتدای برخی از سوره ها آمده و هر یک در جای خود بلاغت خاص خودش را دارد.

وی با بیان این‌که سرآغاز هر سوره پیام و محتوای سوره را به نمایش می گذارد، خاطر نشان کرد: سرآغاز هر سوره تیتر و عنوان سوره است و بیان می کند که سوره بر روی چه موضوع و محتوایی بحث خواهد کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اینکه در سر آغاز هر سوره واژگانی است که نشان دهنده درون سوره است، اظهار داشت: خود قرآن نیز سرآغازی دارد که سوره حمد دیباچه و سرآغاز قرآن محسوب می شود و هر آنچه که در قرآن بیان شده است در سوره حمد می توان یافت از جمله بحث هایی همچون امامت، ولایت، احکام، دستورات الهی و سایر موضوعات دیگر.

وی با بیان این‌که آخر هر سخن جمع بندی موضوعات گفته شده است و در پایان سوره ها می توان هدف و غرض سوره را دنبال کرد، گفت: ابتدا و انتهای هر سوره با هم تناسب دارند.

حجت الاسلام خرقانی با تأکید بر این‌که اگر چندین بار نیز در قرآن بررسی کنیم در خواهیم یافت که هر آیه در بهترین محل خود قرار گرفته است، اظهار داشت: وقتی سوره ای به پایان می رسد به نرمی و آهستگی این فرود سوره مشخص می‌شود،‌ آیات جمع‌بندی شده و آخرین آیه بیان می شود که پس از آن حتی بیان یک کلمه مناسب نیست.

وی تأکید کرد: از سبک و سیاق قرآن در بیان کلمات و جملات می توان الگو گرفت که چگونه مطالب را آغاز کرده و تبیین و به نمایش بگذاریم و در نهایت چگونه به پایان برسانیم./934/پ202/س
ارسال نظرات