۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۸۱۷۴۳
اندیشمند ایرانی:

تربیت انسان‌های متعالی برای زمینه‌سازی ظهور ضروری است

خبرگزاری رسا ـ یکی از محققان دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: جامعه مهدوی، جامعه‌ای متعالی است که در آن آحاد انسان‌های جامعه مسیر قرب الهی را طی می‌کنند.
نشست تخصصي دکترين مهدويت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مختاریان‌پور از اندیشمندان ایرانی پیش از ظهر 3 مردادماه در نشست تخصصی راهبردهای فرهنگ انتظار و راهبردهای دولت زمینه‌ساز از سلسله نشست‌های تخصصی ششمین همایش دکترین مهدویت با ارائه مقاله «مهندسی فرهنگی و زمینه‌سازی ظهور» گفت: جامعه مهدوی، جامعه‌ای متعالی است که در آن آحاد انسان‌های جامعه مسیر قرب الهی را طی می‌کنند.

وی با بیان این‌که دولت برای زمینه‌سازی این جامعه باید حرکت‌های اجتماعی و فرهنگی را به این سمت تسهیل کند، افزود: برای زمینه‌سازی ظهور لازم است انسان‌هایی متعالی تربیت شوند که از رذائل پاک بوده و آمادگی لازم برای یاری حضرت حجت‌(ع) را به حد اعلای آن داشته باشند.

این محقق دانشگاه عالی دفاع ملی خاطرنشان کرد: تشکیل حکومت وسیله‌ای برای رسیدن به جامعه ایده‌آل و رسیدن به اهداف نهایی آن یعنی انسان ایده‌ال، بنده خدا بودن، پرستش خالص الهی و جانشینی خداوند در روی زمین است.

مختاریان‌پور با بیان این‌که رسیدن به جامعه و انسان آرمانی مستلزم زمینه‌سازی است و زمینه‌سازی نیازمند برنامه‌ای مدون در ابعاد و زمینه‌های مختلف است، اظهار داشت: در مقاله مهندسی فرهنگی و زمینه‌سازی ظهور عنوان برنامه‌ منسجمی برای زمینه‌سازی ظهور مطرح شده و ابعاد آن روشن است.

وی در ادامه با اشاره به فلسفه تشکیل جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: ظهور مصلح جهانی، حضرت ولی‌عصر‌(ع) و برقراری حکومت عدل جهانی، منتهای آمال و آرزوهای بشر بوده و هست و اساساً جمهوری اسلامی ایران نیز با همین هدف تأسیس شده است.

این اندیشمند ایرانی اضافه کرد: در حال حاضر آنچه بسیار ضروری به نظر می‌رسد، بازخوانی مجدد رسالت اصلی انقلاب اسلامی ایران یعنی زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت‌(ع) و بازمهندسی نظام‌های فرهنگی و اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور براساس آرمان‌های مهدویت و تبدیل شدن کشور به الگوی جامعه مهدوی و الهام‌بخش است.

وی این بازمهندسی را بدون داشتن یک الگوی نظام‌مند و کلان‌نگر امکان‌پذیر ندانست و با اشاره به ابعاد مختلف زمینه سازی شرایط ظهور به تعریف مهندسی فرهنگ پرداخت و گفت: مهندسی فرهنگ، شناخت فرهنگ موجود، ضعف‌ها و قوت‌های آن، تعیین فرهنگ هدف و آرمانی براساس شرایط و مقتضیات محیطی است.

مختاریان‌پور با بیان این‌که مهندسی فرهنگ مقدمه‌ای برای مهندسی فرهنگی است اذعان داشت: هدف از مهندسی فرهنگ رسیدن به پاسخ این سؤال است که آیا فرهنگ موجود مورد قبول است، در صورت لزوم چه تغییراتی باید بیابد و چگونه می‌توان آن را به وضعیت مطلوب و آرمانی رسانید.

وی همچنین با اشاره به فرهنگ آرمانی و فرهنگ هدف ابراز داشت: فرهنگ آرمانی فرهنگی است که محیط زیست آرمانی انسان را در مدینه فاضله خواهد ساخت و فرهنگ هدف فرهنگی است که در بازه زمانی مشخصی در مسیر انتقال فرهنگ موجود به فرهنگ آرمانی می‌توان بدان دست یافت و قدم به قدم متناسب با مراحل مختلف تعیین می‌شود.

این محقق ایرانی در پایان گفت: مهندسی فرهنگی،‌ شناسایی و ساماندهی نهادها، مراکز، سازمان‌ها و دستگاه‌های کشور و تعریف روابط بین آنها در مسیر دستیابی به فرهنگ هدف است به طوری که ایجاد نظم منطقی، موزون و پایدار بین اجزای مختلف و کارکرد نهایی دستگاه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور هماهنگ با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی صورت پذیرد. /920/پ202/ص

ارسال نظرات