۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۸۱۷۴۹
پژوهشگر دانشگاه عالی دفاع ملی:

انتظار کامل‌ترین فرهنگ تعالی‌بخش است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: انتظار تلاشی برای خودسازی در بعد فردی و مقابله و جهاد با قدرت‌های استکباری و هرگونه منکرات و فساد و هواپرستی در بعد اجتماعی و سیاسی است.
نشست تخصصي دکترين مهدويت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا سکوت از پژوهشگران دانشگاه عالی دفاع ملی پیش از ظهر 3 مردادماه در نشست تخصصی راهبردهای فرهنگ انتظار و راهبردهای دولت زمینه‌ساز از سلسله نشست‌های تخصصی ششمین همایش دکترین مهدویت با ارائه مقاله «مهندسی انتظار و وظایف دولت زمینه‌ساز» گفت: انتظار کامل‌ترین فرهنگ تعالی‌بخش است.

وی با ارائه تعریفی از مهندسی فرهنگ تصریح کرد: فرهنگ از اجزایی تشکیل شده و این اجزا ارتباط‌های منظمی با هم دارند که اگر این روابط تعادل خود را به هم بزنند مشکل ایجاد می‌شود و مهندسی فرهنگ سبب تنظیم این روابط می‌شود.

سکوت با بیان این‌که آنچه در وضعیت فرهنگی مشاهده می‌شود مشکل است و برای طراحی و تنظیم روابط اجزای تشکیل دهنده فرهنگ باید مهندسی فرهنگی انتظار صورت گیرد، گفت: انتظار تلاشی برای خودسازی در بعد فردی و مقابله و جهاد با قدرت‌های استکباری و هرگونه منکرات و فساد و هواپرستی در بعد اجتماعی و سیاسی است.

وی با اشاره به کارکردهای انتظار خلاق به برداشت‌های صحیح و سازنده و برداشت‌های خرافی از انتظار اشاره کرد و گفت: انتظار سازنده سبب ایجاد تحرک و پویایی در شخص منتظر و نیز سبب تحرک و ایجاد انگیزه می‌شود.

این پژوهشگر دانشگاهی با بیان این‌که انتظار مسؤولانه شخص منتظر با بی‌تفاوتی هیچ نسبتی ندارد بلکه مسؤولیت‌آور است و در شخص منتظر ایجاد احساس مسؤولیت می‌کند، اظهار داشت: انتظار مشتاق، شورآفرین و شوق‌انگیز و اشتیاق‌آور است.

وی در ادامه به تبیین انتظار مستقبل، عقلایی، پیشتاز عالمانه، صالحانه، عزت‌ساز، مدعیانه، ولایت‌پایه، وحدت‌بخش، استکبارستیز خرافی، انزوا ساز، منفعل، تأثیرپذیر، خمود، خردگرا و جزءنگر، غیرولایی، صوفی‌گرایانه پرداخت.

سکوت، عمل برنامه‌ریزی شده و عقلایی، رفتار واقع‌گرایانه، عمل مشارکت‌جو و انسجام‌ساز وحدانی، توسعه ایمان و عمل انقلابی متعهدانه و ایثارگرایانه، توسعه دانش و علم نافع و مرز شکنی در جامعه اسلامی، تبیین و پیاده‌سازی نظام جامع تربیتی انتظار سازنده، تعظیم اخلاق و تکریم کرامت انسانی در روابط فی مابین جامعه از مأموریت‌ها و رسالت‌های منتظران عنوان کرد.

وی همچنین شناخت و مهندسی ساختارها و نهادهای فرهنگی در تناسب با مأموریت، معرفت معماری در انتظار سازنده، شناخت سازه‌های بنیانی، شناخت مطالبات کارکردی هر سازه، شناخت منابع حمایتی و روندهای ارتقای سازه‌های اجتماعی انتظار، هندسه‌های ارتباطات اجتماعی و فرهنگی مؤلفه‌های انتظار، ایجاد قابلیت‌های توسعه در معماری انتظار در محیط ام القری و دارالاسلام را مورد ارزیابی قرار داد.

این اندیشمند ایرانی با اشاره به ترسیم فضا و معماری انتظار متناسب با مأموریت دولت زمینه‌ساز، کارکرددولت در فرهنگ انتظار، تناسب مهندسی فرهنگ انتظار با کارکردهای حمایتی دولت، فضا و ابعاد فرهنگ انتظار در تعامل یا تعارض با مأموریت های توسعه دولت زمینه‌ساز، تناسب‌بخشی مدل فرهنگی انتظار با مهندسی تربیت حکومتی و ایجاد رابطه ضروری دانست.

وی در پایان به وظیفه راهبردی دولت زمینه‌ساز در ترسیم و سیاستگذاری محوری انتظار، توضیح و ترسیم شرایط و محورهای رصد فرهنگی، توضیح و ترسیم محورهای رشد و بلوغ، اصلاح فرنگ اجتماعی کشور، شناخت مکانیسم‌های حفاظت از احساس اضطرار اجتماعی، پرهیز از تجمل و ارائه الگوی عملی ساده‌زیستی و اسوه‌گیری مسؤولان براساس مبانی دینی، الگوی عمل و راهبرد ی توسعه و ترویج فرهنگ احسان و همیاری، ترسیم جهت و مسیرهای حرکت به سوی جامعه منتظر اشاره کرد. /920/پ202/ص
ارسال نظرات