۰۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۸۱۹۱۸
استاد جامعه الزهرا:

زنان در طول تاریخ تشیع نقش فرهنگ سازی داشتند

خبرگزاری رسا ـ استاد جامعه الزهرا (س) با تاکید بر ویژگی های زن منتظر گفت: زنان در طول تاریخ تشیع نقش فرهنگ سازی داشته اند.
بانوان مبلغ، زنان مبلغ، همايش زنانبه گزارش خبرگزاری رسا،‌مریم معین الاسلام استاد جامعه الزهرا در نشست تخصصی "ویژگی های زن منتظر" از سلسله نشست های تخصصی مهدویت که در حاشیه نمایشگاه طلیعه ظهور برگزار شد با بیان برخی از ویژگی های شخصیتی حضرت زهرا (س) تصریح کرد: بدون وجود ولایت در عرصه مدیریت، یک جامعه اسلامی از مسیر اصلی و جدی خود جدا می شود و حضرت فاطمه (س) به درستی بر لزوم این امر تاکید داشتند.

وی خاطرنشان کرد: ایشان در طول 75 روزی که بعد از رحلت پیامبر اسلام در قید حیات بودند موثرترین گام ها در دفاع از حریم ولایت را برداشتند و از تمام ظرفیت ها بهره گرفتند تا بتوانند خط مشیی که خداوند تعیین کرده و توسط رسول الله ابلاغ شده را حفظ و مسیر را برای حفاظت از حریم ولایت فراهم کنند.

این استاد حوزه ادامه داد: حضرت زهرا (س) حتی در بستر بیماری با رویگردانی از دشمنان ولی فقیه، حمایت خود را از ولایت فقیه اعلام کردند و حتی در وصیت تاریخی خود و با تاکید بر این که ایشان را شبانه به خاک بسپارند و هیچ کس از آرامگاه ایشان به عنوان دختر رسول الله اطلاعی نداشته باشد، انزجار خود را به دشمنان ولی فقیه، ثقیفه و تصمیماتی که در آن گرفته شد، اعلام کردند.

وی با اشاره به جایگاه بانوان دیگری همچون حضرت معصومه (س) در دفاع از حریم ولایت افزود: زنان مسلمان در طول تاریخ تشیع نقش فرهنگ سازی داشتند ومهم ترین وظیفه زنان امروز نیز فرهنگ سازی در عرصه مهدویت و انتظار است.

وی آموزش و پرورش را دو گام مهم و اساسی در این خصوص عنوان کرد و گفت: اگر زنان جامعه ما بخواهند به فرهنگ سازی در عرصه انتظار بپردازند باید از سیره و روش بزرگانی همچون حضرت زهرا (س) الگو بگیرند.

معین الاسلام با تاکید بر رسالت های زن منتظر در عصر انتظار تصریح کرد: اعتراض به وضعیت موجود مهم ترین رسالت بانوان در این عرصه می باشد و زنان جامعه ما باید نسبت به جریانات و استحاله فرهنگی که نسبت به زن مسلمان توسط غرب صورت می گیرد، معترض باشند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه جای پای فرهنگ غرب در زندگی روزمره زن مسلمان در عصر معاصر به خوبی نمایان است و دشمنان توانسته اند با سیطره فرهنگ خودشان در جوامع اسلامی ارزش هایی همچون برابری زن و مرد به هر قیمتی را حاکم کنند که در خال حاضر شاهد عواقب آن هستیم.

این استاد حوزه گفت: این فرهنگ که بر مبنای آوردن زنان ازعرصه خانواده به جامعه که البته بدون ضابطه و حد و مرز خاصی است، در جوامع مسلمان نفوذ کرده و متاسفانه شاهدیم که در برخی مواقع دختران و بانوان مسلمان دچار این معضل شده اند.

وی تصریح کرد: زنان و دختران ما با الگو گیری از این فرهنگ اصالت، ارزش ها و جایگاه خود را به عنوان مادر به فراموشی سپرده اند و متاسفانه این مشکل یکی از معضلات اصلی ما در زمان حاضر است و زنان ما حاضربه قبول مسئولیت فرزند آوری نیستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مصائبی گه از فرهنگ غرب به جامعه نفوذ کرده لذت گرایی در بین جوانان است و این مشکل از آنجا ناشی می شود که جوان ما لذت های معنوی راتجربه نکرده است.

معین السلام با تاکید بر نگاه غرب به زن و جایگاه آن گفت: غرب با دید اقتصادی به زن نگاه می کند و از هر وسیله و حربه ای برای بهره گیری اقتصادی از آن استفاده می کند.

وی افزود: در روایتی از پیامبر (ص) آمده است که زنان آخرالزمان به جاهلیت مدرنی گرفتار می شوند که البته این جاهلیت با ظهور امام زمان (عج) رفع می شود و دوباره زنان به تعالی و عروج معنوی موردتاکید در اسلام که البته اصلا در فرهنگ غرب لحاظ نشده است، دست می یابند.

وی با اشاره به لزوم آمادگی و آگاهی زن منتظر تصریح کرد: منتظر پروری و تامین نیروی انسانی برای حضرت مهدی (عج) مهم ترین وظیفه ای است که تنها ویژه زنان در عصر انتظار می باشد و زنان جامعه مسلمان باید فرزندانی مهدی باور و مهدی یاور تربیت کنند.

وی گفت: زن منتظر باید همیشه و در هر عرصه ای که وارد می شود، جزء بهترین ها باشد و برای دیگر بانوان هم الگو باشد و بخصوص در عرصه حجاب که مهم ترین شاخصه رفتاری یک بانوی مسلمان است، باید نمونه و الگو باشد./917/د102/ص
ارسال نظرات