۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۸۲۲۲۳

حوزه‌های علمیه بازار تبریز در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد

خبرگزاری رسا ـ حوزه‌های علمیه تاریخی به همراه بازار بزرگ سرپوشیده تبریز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
حوزه علميه طالبيه تبريز مسجد جامع و حوزه علميه طالبيه تبريز
تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: سی و چهارمین جلسه سازمان یونسکو، با ثبت جهانی مجموعه بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگ‌ترین بازار خشتی سرپوشیده جهان همراه بود.

وی خاطر‌نشان کرد: بر اساس مصوبه سازمان جهانی یونسکو؛ مدارس علوم دینی و حوزه های علمیه تاریخی این مجموعه بزرگ نیز در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

محمدی ادامه داد: حفاظت از حوزه‌های علمیه تاریخی و بازار تبریز در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشورمان، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود و اعتبارات بین المللی برای محافظت از آنها اختصاص خواهد یافت.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به ویژگی‌های بازار تاریخی بزرگ تبریز اظهار داشت: 23 کاروانسرا، 22 دالان، 20 تیمچه، 28 مسجد، هشت مدرسه علمیه، هفت بازارچه، پنج حمام، دو یخچال و یک زورخانه در بازار تاریخی تبریز وجود دارد.

وی با بیان این‌که برای نخستین یک «بازار» در یونسکو به ثبت می‌رسد، تصریح کرد: بازار تبریز با حدود یک میلیون مترمربع مساحت به شکلی که 70 هکتار آن را حریم و 30 هکتار را عرصه تشکیل می‌دهد، شایسته عنوان بزرگ‌ترین سازه سرپوشیده جهان است.

محمدی وجود مساجد بزرگ تاریخی و حوزه علمیه طالبیه را نماد دین‌داری بازاریان تبریز دانست و خاطر‌نشان کرد:‌«پایتخت تشیع» عنوانی لایق برای این خطه از کشورمان است./935/پ202/س
ارسال نظرات