۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۸۲۲۳۶
پس از چند دهه فعالیت مطبوعاتی؛

خداحافظی حجت الاسلام معلی با خوانندگان کیهان فرهنگی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام معلی مدیر مسؤول ماهنامه کیهان فرهنگی در آخرین شماره این ماهنامه از بازنشستگی خود خبر داد.
حجت الاسلام محمد علي معلي عضو شوراي سردبيري كيهان كيهان فرهنگي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد علی معلی، مدیر مسؤول ماهنامه فرهنگی ـ هنری کیهان فرهنگی در سرمقاله آخرین شماره کیهان فرهنگی از بازنشستگی خود و کناره‌گیری از ادامه فعالیت در کیهان فرهنگی خبر داد.

متن کامل سرمقاله حجت الاسلام معلی در شماره 284 و 285 کیهان فرهنگی بدین شرح است:

«این آخرین شماره کیهان فرهنگی است که با مدیر مسؤولی اینجانب منتشر می شود. بالاخره هر مسؤولیتی زمانی و هر آغازی، پایانی دارد. اکنون زمان مسؤولیت اینجانب به پایان رسیده و بازنشسته شده ام.

به یاد آوریم نخستین شماره ای که در دوره جدید منتشر شد، چهره خندان مرحوم جلال آل احمد را بر روی جلد خود داشت. این شماره با استقبال بسیار خوانندگان فرهیخته روبرو شد و در طول بیش از 100 شماره این ابراز لطف‌ها همواره باعث دلگرمی دست اندرکاران کیهان فرهنگی به خصوص مصاحبه‌گر ثابت مجله برادر عزیز آقای مهدی پروین‌زاد بود.

می توانم ادعا کنم، کیهان فرهنگی در 10 سال گذشته هیچ وقت از مسیر خدمت به مخاطبان خود خارج نبوده، زیرا همواره سایه نماینده ولی فقیه را بر سر داشته است. در عین حال هیچ شماره ای بدون گفت‌و‌گو با یک چهره برجسته فرهنگی منتشر نشده است.

مصاحبه کامل از نظر همکاران کیهان فرهنگی مصاحبه ای بوده که مجموعه ای از اساتید دست پرورده استاد، در آن شرکت داشته باشند. گفت‌و‌گو به گونه ای ترتیب می‌یافت که در کنار بحث‌های تخصصی‌، زندگی کامل چهره برگزیده از زبان خود وی بیان شود.

در هیچ گفت وگویی، امید آفرینی، استقلال علمی و میراث افتخار آمیز فرهنگی این سرزمین نادیده انگاشته نشد تا هر شخصیت بتواند الگویی مثبت برای نسل جوان و آینده کشور باشد.

طلیعه‌های مجله پیوسته با موضوع اصلی مورد گفت‌و‌گو با حرف و نگاهی نو به قلم مدیر مسؤول نگاشته می شد.

موضوع مطرح شده در شماره حاضر به تناسب چهره ای که برای گفت و گو انتخاب کرده ایم، عرفان اسلامی و آسیب «مرادنمایی» و «مرید پروری» است. آفتی که گاه مرید و مراد را با هم به ورطه هولناک سقوط و ضلالت می کشاند. البته در بسیاری از شماره های گذشته نیز به طرح مسایل عرفانی پرداخته و همواره نگران راه پر خطر سیر و سلوک بوده‌ایم.

به نظر می رسد روش اصلی ایجاد رابطه نامعقول مرید و مرادی، شگفت زده کردن فرد توسط عارف نمایان، و همچنین کشف و کرامت را هدف اصلی عرفان شمردن توسط مریدان است. بسیارند کسانی که تنها معیارشان برای تشخیص عارف حقیقی به اصطلاح کرامتی است که شنیده و یا به چشم دیده‌اند.

چه دردناک است که برخی عظمت امامان بزرگوار‌(ع) را با کشف و کرامت نشان می‌دهند؛ و نمی دانند که این قبیل کارها از کوچک‌ترین شاگردان آنان نیز ساخته است و تازه هدایت عقلی آن شاگردان از هدایت کشفی آنان بالاتر است که آن همواره در دسترس و این موردی است.

ما در این وجیزه می خواهیم بگوییم کشف و کرامت هرگز مبنایی برای تشخیص عارف حقیقی نیست. بسیار دیده شده است که مرتاضان هندی، ساحران، جادوگران و شعبده بازان گاه کارهای شگفت انگیز و به اصطلاح فرا روانشناختی انجام داده اند که عقل را دچار حیرت می کند. خبر دادن از امور غیبی و پنهان در خواب و بیداری، ذهن خوانی، طی الارض، طی زمان، جا به جا کردن اشیاء و حتی تغییر ماهیت و ایجاد اشیاء، هیچ کدام نمی تواند، علامت شناخت عارف حقیقی باشد. کسی که به فرض بتواند ماهیت فلز مس را تغییر دهد و آن را به طلای ناب تبدیل کند عارف نیست. عارف کسی است که بتواند مس وجود افراد را به زر خالص مبدل سازد؛ همانطور که امام راحل(ره) توانست «دل» ها را متحول کند.

گر بر هوای پری«مگسی» باشی/ گر بر آب روی «خسی» باشی/ «دل» به دست آر تا «کسی» باشی

چه بسیارند عارف نمایانی که اهل عبادتند، کثیر الذکر و دائم الصوم اند، اما از نیکان جامعه خوش دل نیستند و از بدان احساس نفرت ندارند؛ اینان تولی و تبری ندارند. ایمان ندارند که ایمان، همه ایمان، دوستی و دشمنی است.

پیامبر گرامی اسلام(ص) روزی برای تعلیم اصحاب از آنان پرسیدند: محکم ترین دستگیره ایمان کدام است؟ اصحاب هر کدام به عبادتی اشاره کردند: نماز، روزه، زکات، حج، عمره و جهاد. پیامبر خدا(ص) فرمودند: هر کدام که گفتید از جهتی فضیلت دارد، ولی آن نیست. محکم ترین دستگیره ایمان ، دوستی در راه خدا و دشمنی در راه خداست؛ دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا. اللهم احینا علی موالاة اولیائک و معاداة اعدائک. خداحافظ مدیر مسؤول»

گفتنی است، حجت الاسلام معلی مدیر مسؤول ماهنامه کیهان فرهنگی در آخرین شماره این ماهنامه، کناره‌گیری خود را از ادامه فعالیت در این ماهنامه اعلام کرد./905/د103/ع

ارسال نظرات