۱۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۸۲۴۵۰

هشدار یکی از اساتید حوزه علمیه نسبت به گسترش آموزش ورزش یوگا در کشور

خبرگزاری رسا ـ‌ یکی از اساتید حوزه علمیه با اشاره به وجود معابد خانگی پرستش خدایان هندی اظهار داشت: امروز چندین هزار مجوز از سازمان تربیت بدنی برای کلاس های یوگا را شاهد هستیم، یوگا گرچه در ابتدا یک ورزش به نظر می رسد اما صرفا ورزش نیست پشت آن عقاید دینی نهفته است.
طلايه داران هدايت يوگا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام محمدجواد ادیبی فرد،‌ استاد حوزه و دانشگاه، روز گذشته در همایش بزرگ مبلغان خراسان رضوی در آستانه ماه مبارک رمضان به بررسی شگردهای تبلیغی ادیان و فرق پرداخت و گفت: عرفان های جدید موضوع بسیار مهمی است که گستره جدی را ایجاد کرده و به پیش می رود.

وی با بیان اینکه از این عرفان ها به عرفان های کاذب و مجازی نیز تعبیر می شود افزود: یک تعبیر واحد به نام مکاتب نوپدید دینی وجود دارد که همه عرفان ها را اعم از شرقی برزیلی، هندی و ...زیرمجموعه خود قرار می دهد.

حجت الاسلام ادیبی فرد با بیان اینکه این عرفان ها نوعی تدین مجازی جدید با نگاه آخرالزمانی ایجاد می کنند اظهار داشت: خواندن رمان یکی از سرگرمی های اصلی جوانان و خصوصا دانشجویان است این در حالی است که در عرصه ادبیات کشور رمان های بومی بسیار اندک بوده و رمان های در مورد عرفان اسلامی و زندگی ائمه(ع) نیز اصلا وجود ندارد. در دانشگاه ها کلاس های معارف دانشگاه ها نمی تواند جوانان را جذب کند اما رمان های عرفانی خارجی آنان را مجذوب خود می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز مشکل ما روش جدید زندگی دینی است گفت: رمان های پائولوکوئیلو که آثارش به زبان های مختلف ترجمه شده و مخلوطی از عرفان های بودایی و برزیلی و....(از جمله رمان کیمیاگر که چاپ بیستم آن با تیراژ 5هزار جلد تمام شده) را به خورد جوانان ما می دهد و بازارهای کتاب کشور را تصرف کرده است.

وی تصریح کرد: عرفان های نوظهور قارچ وار وارد عرصه اندیشه عرفانی جامعه شده و خطرات بسیاری ایجاد می کنند؛ ذهن شویی، انرژی درمانی و شقم گرایی مدرن از طرق نفوذ عرفان های کاذب است، جادو را به عنوان کرامت در کشور مطرح می کنند و جوانان هم که مشتاق مسائل متافیزیک هستند جذب آن ها می شوند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: سه گانه مرد عنکبوتی و سایر فیلم های هالیوودی بر اساس همین جادودرمان گری ساخته می شود.

وی با بیان اینکه معنویت گرایی جوان امروز در فضای دانشگاه ها هم یک فرصت است هم یک تهدید خاطرنشان کرد: اگر با زبان جدید و فضای ادبیاتی خاص ائمه او را سیراب کنیم فرصت است و اگر نتوانیم او نیاز عرفانی خود را در عرفان های جدید جستجو می کند.

این مدرس حوزه با تأکید بر ضرورت آشنایی مبلغان با زبان معاصر تبلیغ دین ابراز داشت: ما باید مخاطبی را که سرسفره نیست سر سفره دین بنشانیم وگرنه نگه داشتن مخاطب سنتی یا متدین هنر نیست. امروز بت شکنی یعنی مبارزه بسیار جدی با کسانی که هر کدامشان دارند به یک پیامبر تبدیل می شوند.

وی افزود: جریان های معنویت گرایی نوظهور به چند بخش تقسیم می شوند؛ جریان های معنوی هندی مانند اوشو، جریان های معنوی امریکایی به ویژه جریان های امریکای جنوبی، عرفان سرخپوستی امریکایی، عرفان مسیحیت که با پخش انجیل رایگان میان جوانان یک کار تبشیری بسیار جدی را دنبال می کنند، عرفان یهودیت خصوصا شاخه ای به نام کابالا که عرفان عدد و رمز (جبر) است، عرفان چینی( رویابینی، موسیقی درمانی وموضوعات فراعلمی).

حجت الاسلام ادیبی فرد تصریح کرد: در عرفان های هندی که بیشترین مخاطب را در کشو ما دارد، نه خدا مورد قبول است و نه شریعت؛ مهم حال خوش داشتن در زمان فعلی است، به دو بخش باستانی و نوظهور تقسیم می شود، کریشنا، رام الله، یوگاناندا، دالایلاما، اوشو محورهای عرفان های هندی است که در فضای جامعه ما پراکنده شده و یوگا مهمترین آن ها است.

وی با اشاره به وجود معابد خانگی پرستش خدایان هندی ادامه داد: امروز چندین هزار مجوز از سازمان تربیت بدنی برای کلاس های یوگا را شاهد هستیم، یوگا گرچه در ابتدا یک ورزش به نظر می رسد اما صرفا ورزش نیست پشت آن عقاید دینی نهفته است یعنی وقتی یوگا می روید کم کم تناسخ را باید بپذیرید، به تدریج دیگر به پیامبر و نماز  هم احساس نیاز نمی کنید چرا که به گفته مربیان یوگا تمرکز مورد نیازتان را از طریق یوگا کسب کرده اید و نهایتا به جایی می رسد که یوگا بدیل دین می نشیند.

این مبلغ حوزوی با بیان اینکه نهاد معرفتی مکتب یوگا به آموزه های اوشو که عرفانش عرفان سکس است می رسد گفت: یوگا با هفت چاکراه در بدن که محل ورود و خروج انرژی است در ارتباط است، نفی زهد و توبه، نفی زیارت، الگو و اسوه حسنه و نفی تقدیر، جواز بت پرستی، نفی اعتقادات، نفی مذهب و تئوریزه کردن روابط آزاد جنسی از اصول مکتب اوشو به شمار می رود.

وی گفت: اوشو فردی است که به سلوک بشری و مذهب و خدا اعتقادی ندارد و به قدرت های معنوی بدون باور به وحی اصالت می دهد، با اجنه ارتباطات ساحرانه دارد و به جرم فساد اخلاقی از امریکا اخراج شده است.

حجت الاسلام ادیبی فرد بیان داشت: متاسفانه بسیاری از مخاطبان وی ایرانی هستند و در مرکز بین المللی اووشو ظرف یک هفته دین خود را به بودیسم تغییر داده و پس از بازگشت به ایران به مبلغان بودیسم تبدیل می شوند.

وی با تأکید براینکه امروز ما با یک شرک و بت پرستی جدید مواجه هستیم به تولید روزافزون سینمایی ماوراء و فیلم های متافیزیک جادویی علیه عقاید دینی شیعه اشاره کرد و گفت: دیگر شخصیت مشهور و محبوب جوانان در زمینه رمان و عرفان های نوظهور، پائولوکوییلو است که به دنبال تئوریزه کردن روابط آزاد جنسی برای رسیدن به عرفان است و معتقد است در چهل سالگی در اثر روابط آزاد جنسی و استفاده مواد مخدر به اشراق و نورانیت رسیده است.

وی گفت: یک میلیون و پانصدهزار نسخه از کتاب های او با حق کپی رایت و هزینه بالا چاپ و منتشر شده است، ابزارهایی که استفاده می کنند دقیقا ابزارهای ماست اما ظرف و مظروف ما با آن ها هماهنگی ندارد در واقع حرف های خودشان را در ظرف های ما می ریزند.

حجت الاسلام ادیبی فرد با اشاره به اینکه معنویت بدون شریعت با محوریت باورهای عرفانی برزیلی اساس آثار پائولو را تشکیل می دهد یادآور شد: او خود را شبه مقدس زمانه می داند و رمان هایش به لحاظ موضوع و زبان بسیار قوی است که همین امر هم موجب جذب بالای جوانان شده است./930/پ201/ص
ارسال نظرات