اعلامیه حقوق بشر اسلامی سند رهایی انسان از یوغ نظام سلطه و استبداد بینالملل است
آیتالله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان اینکه اعلامیه اسلامی حقوق بشر نقطه عطفی است در سیر تدوین اعلامیههای حقوق بشر، اظهار داشت: اکنون اعلامیه جهانی حقوق بشر که کشورهای غربی داعیهدار آن هستند و هدف از تصویب آن تضمین حقوق بشر، پایان جنگها و ایجاد صلح و امنیت در جهان عنوان شده بود، کارایی خود را از دست داده است.
وی با بیان اینکه اعلامیه اسلامی حقوق بشر در سال 1990 میلادی معادل 1369 شمسی در سازمان جهانی کنفرانس اسلامی به تصویب رسید و از سال 88 نیز روزی به نام «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» در تقویم جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شد، افزود: هدف از تصویب اعلامیه اسلامی حقوق بشر تصریح بر این مطلب است که اعلامیه موسوم به اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب 1948، ارزش جهانی نداشته و حقوق بشری غربی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مقایسه اعلامیه جهانی حقوق بشر با اعلامیه اسلامی حقوق بشر پرداخت و با بیان اینکه این دو اعلامیه از لحاظ مبانی، منابع، اهداف و نتایج متمایز بوده و یکی نیستند، گفت: غرب تلاش کرد مبانی فلسفی، فکری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود را در قالب اعلامیهای، جهانشمول کند که در واقع اعلامیه اسلامی حقوق بشر پاسخی بود بر این مطلب که فرهنگها، تمدنها و ملل بر پایه مبانی فلسفی، فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود نگاه خاصی نسبت به حقوق بشر دارند، از اینرو اعلامیه حقوق بشر را نمیتوان به عنوان یک اعلامیه جهانی تلقی کرد.
وی خاطرنشان کرد: غربیها تمام سعی خود را به کار بردند تا اعلامیه حقوق بشر را به عنوان پیمانی بینالمللی در مجمع عمومی سازمان ملل و در سی ماده تصویب کنند و در مفاد این اعلامیه سی مادهای، حقوق بنیادی مدنی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را برای تمام ابنای بشر در هر کشوری ترسیم کرده، جنبه الزامآوری به این اعلامیه داده و اعتباری در عرصه حقوق بینالملل برای آن فراهم کنند.
آیتالله کعبی با بیان اینکه حتی برخی از کشورها، التزام به اعلامیه حقوق بشر را به عنوان مبانی بنیادی در قانون اساسی خود گنجاندند، یادآور شد: اعلامیه جهانی حقوق بشر سه سال پس از تأسیس سازمان ملل با هدف تضمین حقوق و آزادیهای برابر برای همه مردم در دهم دسامبر 1948 به تصویب رسید و روزی نیز با نام حقوق بشر پیشبینی و مطابق آن دو میثاق بینالمللی در قالب حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و دیگری حقوق مدنی و سیاسی تدوین شد.
وی اضافه کرد: کشورهای اسلامی با مصوبه اعلامیه اسلامی حقوق بشر خواستند مطرح کنند که این اعلامیه به تصویب سازمان کنفرانس اسلامی رسیده و براساس آن هرچه در اعلامیه موسوم به جهانی حقوق بشر آمده تا آنجا ارزش دارد که با اعلامیه اسلامی حقوق بشر منافات نداشته باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه منشأ و مبنای اعلامیه اسلامی حقوق بشر، خدامحوری و اعتقاد به انبیای الهی است، افزود: حقالله، حق عمومی و حق خصوصی منظومه حقوق اعلامیه اسلامی بشر را تشکیل میدهد، در حالی که اعلامیه جهانی حقوق بشر چیزی را به عنوان حقالله مطرح نکرده و این امر یکی از تفاوتهای بنیادین آن را با اعلامیه اسلامی حقوق بشر نشان میدهد.
آیتالله کعبی تصریح کرد: اعلامیه اسلامی حقوق بشر در نزد کشورهای اسلامی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر حاکم است و تمام مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر باید بر پایه اعلامیه اسلامی حقوق بشر تطبیق شود و این نقش فرهنگ ملتها را بیان میکند.
وی با اشاره به اینکه اعلامیه اسلامی حقوق با آیه «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» شروع میشود، ابراز داشت: این اعلامیه به تمام دولتهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی اعلام میکند که خداوند متعال انسانها را برپایه ایمان خلیفه خود در زمین قرار داده، آبادی و اصلاحش را به عهده آنان گذاشته، این تکلیف الهی امانتی است برعهده او و همه حقها نیز از آن نشأت میگیرد.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اذعان داشت: خداوندی که پیامبران را براساس تکلیف به عنوان رحمت برای جهانیان فرستاده، آزادی و ایستادگی در مقابل طاغوتها و مستکبران را خواسته و برابری را برای همه بشریت به ارمغان آورده، هیچ اولویتی را برای افراد به جز تقوا در نظر نگرفته و برپایه این اعتقادات، آزادی مسؤولانه را برای بشریت پایهریزی کرده است.
وی با بیان اینکه اعلامیه اسلامی حقوق بشر سند رهایی انسان از یوغ نظام سلطه و استبداد بینالمللی است، خاطرنشان کرد: طبق این اعلامیه که بر پایه حقوق اسلامی و شریعت الهی تنظیم شده، همه ملل و کشورها به پاسداری از دین، جان، خرد، ناموس، مال و نسل خود موظف شده و اعتدال، میانهروی و ترویج معنویت، عقلانیت، عدالت و ایجاد توازن بین حقوق خصوصی و حقوق عمومی را بر پایه مصلحت عمومی و قسط و عدل معیار قرار داده است.
آیتالله کعبی با بیان اینکه متأسفانه کشورهایی مانند آمریکا و دیگر کشورهای نظام سلطه و استکبار که به اصطلاح مجری اعلامیه جهانی حقوق بشر هستند، در سرلوحه تجاوزگران به حقوق بشر قرار دارند و یا حداقل درباره تجاوز به حقوق بشر گزینشی برخورد میکنند، از تمام فرهیختگان و اندیشمندان خواست تا اعلامیه اسلامی حقوق بشر را مورد مداقه قرار دهند.
وی توصیه کرد: اعلامیه اسلامی حقوق بشر که در 25 ماده تنظیم شده و ماده 25 آن تصریح میکند شریعت اسلامی تنها مرجع برای تفسیر یا توضیح هر ماده از مواد این اعلامیه است و در ماده 24 آن نیز آمده که کلیه حقوق و آزادیهای مذکور در این اعلامیه مشروط به مطابقت با احکام شریعت اسلامی است، جا دارد در برخی دروس مورد ملاحظه قرار گیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: اعلامیه اسلامی حقوق بشر اعلامیهای بسیار مهم، مؤثر و حسابشده است که با مشارکت دانشمندان حوزه علمیه قم و همکاری قم و مصر در قاهره تدوین شده و از ارزش بالایی برخوردار است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه ضمانت اجرایی حقوق بشر اسلامی بر پایه ایمان، باور و اعتقاد به ارزشهای اسلامی استوار است، تأکید کرد: هر مسلمانی به عنوان یک تکلیف مقدس باید به حقوق بشر ناشی از شریعت اسلامی ملتزم و پایبند باشد و طبعاً به عنوان یک تکلیف مقدس و یک وظیفه شرعی، ظلم به انسانها گناه کبیره بوده و رعایت عدالت واجب است.
آیتالله کعبی با اشاره به کشورهایی که مسائل مطرح در اعلامیه اسلامی حقوق بشر را رعایت نمیکنند، ضمانت اجرای آن را از طریق قوای سهگانه، قوای قضایی و نهادهای ملی غیردولتی و افکار عمومی پایبند به شریعت اسلامی در آن کشورها خواستار شد و گفت: کشورهای اسلامی و ملتهای مسلمان بدانند که اعلامیه اسلامی حقوق بشر در مبارزه با ظلم، استبداد، استکبار و استعمار میتواند حرف اول را بزند.
وی در پایان با بیان اینکه ایمان به خدا، وحی و معاد میتواند در اجرایی شدن مفاد اعلامیه اسلامی حقوق بشر مؤثر باشد، اظهار داشت: کمیسیونی در سازمان جهانی کنفرانس کشورهای اسلامی برای ضمانت اجرای اعلامیه حقوق بشر اسلامی پیشبینی شده که باید التزام به حقوق بشر اسلامی را از کشورها پیگیری و مطالبه کند. /920/ت301/ع