۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۸۴۱۰۷
آیت الله مصباح یزدی:

نعمت های الهی وسیله ای برای رسیدن به کمال و سعادت واقعی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم تاکید کرد: تمام نعمت های الهی بدون استثنا، وسیله و ابزاری برای رسیدن به کمال و سعادت واقعی است، اگر ما بتوانیم از این نعمت ها به درستی استفاده کنیم و آنها را تبدیل به نقمت نکنیم، سعادت حقیقی را برای خود بدست آورده ایم.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، سه شنبه شب، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه، که با حضور طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به فرازهای ابتدایی خطبه فدکیه تاکید کرد: هرآنچه از وجود خداوند تبارک و تعالی در عالم هستی تحقق یابد، نعمتی از جانب خدا بر بندگان است و باید شکر آن را بجای آورد.

وی با اشاره به اینکه نعمت بر چیزهایی اطلاق می شود که با طبع انسان سازگار و برای بشر فایده داشته باشد تصریح کرد: وقتی کمالات وجود برای ما مطلوب باشد، به طریق اولی خود آن وجود برای ما مطلوب و نعمت خواهد بود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، با بیان اینکه زبان ما از بیان برخی معارف و نعمت های الهی قاصر است ابراز کرد: در مباحث عقلی نیز تفکیک بین ماهیت و وجود از همین قبیل است، از این رو می گوییم یکی اعتباری و دیگری حقیقی است.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: نفس حیات انسان بزرگ ترین نعمتی است که خداوند تبارک و تعالی به بشر عطا کرده است و باید بیش از دیگر چیزها شکر آن را بجای آورد و قدر آن را دانست.

وی در ادامه، حوادث را به دو دسته نعمت و نقمت تقسیم بندی کرد و گفت: وقتی سرمایه و پول موجب بدبختی در دنیا و عذاب در آخرت شود، این پول و سرمایه برای انسان نقمت است، نه نعمت.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: از سویی دیگر انسان از برخی چیزها مثل فقر، قرض و بیماری خوشش نمی آید، این گونه مسائل در ابتدا بلا تصور می شود، اما اگر همین بلاهای ظاهری از دید بشر، باعث آبدیده تر شدن انسان در دنیا و اجر معنوی در آخرت شود، نعمت خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما در این عالم از چیزهایی استفاده می کنیم که وسیله ای برای هدف بالاتر است، به طور مثال استفاده انسان از دارو، مطلوبیت بالذات ندارد، بلکه مطلوبیت بالغیر دارد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: کفار و افراد بی ایمان، لذت های دنیوی برایشان لذت بالذات است، اما شخص مؤمن لذت های دنیوی برای او مطلوبیت بالذات ندارد، زیرا می داند سرتاسر دنیا مقدمه ای برای آخرت است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: فرد مؤمن همه دنیا و مظاهر مادی و ظاهری آن را برای رسیدن به تعالی و سعادت حقیقی در آخرت می خواهد و هیچ گاه به این مظاهر و زخارف دل نمی بندد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم با بیان این که مؤمنان به مظاهر دنیوی به عنوان مطلوب بالذات نگاه نمی کنند یادآور شد: مطلوب حقیقی و واقعی برای مؤمنان و متدینان، سعادت در آخرت و رسیدن به کمال است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: لذت های دنیوی باید وسیله و ابزاری برای رسیدن به تعالی و سعادت آخرت باشد.

وی آیه شریفه اهدنا الصراط المستقیم را شاهد و مؤیدی بر این این مدعا دانست و خاطرنشان ساخت: متاسفانه برخی از شخصیت های شاخص در سخنرانی های خود استدلال کرده اند که جمع ثروت و مال خوب است، چون در قرآن کریم آمده است، اهدنا الصراط المستقیم، صراط الذین انعمت علیهم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آیات و روایاتی گفت: انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین چهار دسته ای هستند که خداوند به آنها نعمت داده است و ما باید سعی کنیم راه و سیره این بزرگان را سرلوحه زندگی فردی و اجتماعی خود قرار دهیم.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: ما که در نماز می گوییم اهدناالصراط المستقیم، صراط الذین انعمت علیهم، یعنی اینکه خدایا راه انبیا، اولیا و صالحین را به ما نشان بده، نه راه ستمکاران و جباران را.

وی یادآور شد: راه ستمکاران و جباران عذاب و بدبختی و فلاکت است، اما اطاعت و پا گذاشتن جای پای انبیا و اولیا الهی و حرکت در مسیر این بزرگان، این لیاقت و سعادت را به انسان می دهد که معیت با را آنها نیز پیدا کند.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ولایت علی(ع) و راه این امام همام و دیگر اولیا الهی نعمت حقیقی است تاکید کرد: اگر همت مضاعف داشته باشیم و اطاعت خدا، انبیا و اولیا الهی را انجام دهیم، لیاقت و سعادت معیت و همراهی با آنها را نیز پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: تمام نعمت های الهی بدون استثنا، وسیله و ابزاری برای رسیدن به کمال و سعادت واقعی است، اگر ما بتوانیم از این نعم الهی به درستی استفاده کنیم و آنها را تبدیل به نقمت نکنیم، سعادت حقیقی را برای خود بدست آورده ایم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ابراز داشت: همه نعمت های الهی شانیت نعمت واقعی و حقیقی را دارند، منتهی فعلیت آن بستگی به عمل ما دارد، اگر از نعم الهی درست استفاده کردیم، این نعمت ها تبدیل به نعمت بالفعل می شود، اما اگر از آن سوء استفاده کردیم، نعمت شانی خداوند تبارک و تعالی را به نقمت و بلا تبدیل کرده ایم. /924/پ201/ج

ارسال نظرات