۲۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۸۴۳۰۸
آیت الله مصباح یزدی:

منفعت طلبان با رفتارهای سوء، فطرت های پاک الهی را خاموش می کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، با اشاره به ضرورت شکرگزاری در برابر نعمت های الهی تاکید کرد: بجای آوردن شکر نعمت های الهی موجب افزایش نعمت و کفران آن موجب عذاب الهی می شود.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، جمعه شب، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه، که با حضور طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، ابراز داشت: خطبه فدکیه به قدری زیبا و پر محتوا است که ما توانایی بیان جهات مختلف زیبایی آن را نداریم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به ابعاد مختلف خطبه حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: در این خطبه شریف که از نظر فصاحت و بلاغت در اوج است، سجع و نثرهای بسیار خوب و زیبایی وجود دارد.

این استاد حوزه علمیه قم، با نامتناهی توصیف کردن نعمت های الهی تاکید کرد: خداوند تبارک و تعالی این نعمت ها را در اختیار بشر قرار داده و انگیزه های شکرگزاری و قدرشناسی را نیز در او بوجود آورده است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه قدرشناسی نعمت های الهی امری لازم و ضروری است، آیاتی از قرآن کریم را در این خصوص قرائت کرد و ابراز داشت: بجای آوردن شکر نعمت های الهی موجب افزایش نعمت و کفران آن موجب عذاب الهی می شود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: انسان به گونه ای خلق شده است که به طور طبیعی وقتی فردی به او خدمت می کند از او سپاسگذاری و تشکر می کند و در برابر او همواره خشوع و خضوع دارد.

آیت الله مصباح یزدی، با بیان خاطره ای از سفر خود به کشور آمریکا خاطرنشان کرد: چند سال پیش در سخنرانی که به یکی از دانشگاه های این کشور دعوت شده بودم، در جمع دانشجویان و اساتید کشورها و ملیت های مختلف به ایراد سخن پرداختم، بعد از سخنرانی یک دختر دانشجو اصرار داشت که خود را به ما برساند، وقتی به ما نزدیک شد گفت من می خواستم فقط از سخنرانی شما تشکر کنم.

وی گفت: شکرگزاری یک امر فطری است و انسان نمی تواند خود را در برابر خدماتی که به او ارائه می شود بی تفاوت بداند.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: البته این موضوع نیز اختصاصی به مسلمانان ندارد، هر انسانی به هر عقیده و مذهب سپاسگزاری و تشکر در برابر خدماتی که به او ارائه می شود را امری مطلوب می داند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: برخی از افراد نیز تنها به فکر و دنبال تامین منافع شخصی خود هستند و در این راستا سعی می کنند از هر فردی چیزی بدوشند؛ اینها با رفتارهای سوء خود فطرت های پاک خدادادی که در وجود همه انسان ها به ودیعه گذاشته شده است را خاموش می کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، با بیان اینکه شکرگزاری به انگیزه نیاز دارد تاکید کرد: برای تحقق این مهم انگیزه و علل و عواملی لازم است، اولین و مهم ترین انگیزه نیز در این بین وجدان است که در همه افراد با هر دین و مذهبی وجود دارد.

آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح دلایل ارتکاب گناه پرداخت و با اشاره به حرمت نگاه به نامحرم در آموزه های اسلامی و دینی، یکی از مهم ترین انگیزه های تقویت کننده گناه در افراد را نگاه به نامحرم دانست.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم نعمت های الهی را نامتناهی توصیف و خاطرنشان کرد: خداوند تبارک و تعالی با فراوانی نعمت، انگیزه های شکر و ستایش را در همه انسان ها بوجود آورده است و ما باید سعی کنیم همواره یگانه معبود هستی را به خاطر نعمت ها و الطاف بیکرانش شکرگذار باشیم. /924/پ201/ج

ارسال نظرات