۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۸۴۳۷۶
آیت‌الله مکارم شیرازی:

بدحجابی‌ عامل فروپاشی خانواده‌ها و پایه‌های اعتقادی جوانان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که فضای اجتماعی موجود را باید از ریشه درست کرد، ابراز داشت: کسانی که می‌گویند با بدحجابی‌ها و بی‌حجابی‌ها اتفاقی برای جامعه نمی‌افتد یا تجربه ندارند و یا نمی‌خواهند از تجربه خود استفاده کنند.
آيت الله ناصر مكارم شيرازي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز پس از نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی‌(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان این‌که فضای اجتماعی موجود را باید از ریشه درست کرد، ابراز داشت: کسانی که می‌گویند با بدحجابی‌ها و بی‌حجابی‌ها اتفاقی برای جامعه نمی‌افتد یا تجربه ندارند و یا نمی‌خواهند از تجربه خود استفاده کنند.

وی که در ادامه مباحث تفسیر قرآن در تکمیل بحث اصحاب مدین سخن می‌گفت به پیوند حضرت موسی(ع) با شعیب پیامبر اشاره کرد و ابراز داشت: زمانی که موسی بن عمران در نزاع فردی از فرعون و فردی از بنی‌اسرائیل دخالت کرد و فرد فرعونی را به قتل رساند، از شهر خود آواره شد.

این مرجع تقلید افزود: این اتفاق زمانی رخ داد که شعیب پیامبر به سبب کهولت سن و ناتوانی نمی‌توانست برای امرار معاش گوسفندانش را برای آبشخور به کنار چاه ببرد، از این‌رو دختران وی، وقتی اطراف چاه خالی می‌شد و همه چوپان‌ها گوسفندان خود را سیراب کرده و از آنجا می‌بردند، گوسفندان را برای آبشخور به کنار چاه آب می‌بردند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: حضرت موسی(ع) که پس از آگاهی دربار فرعون از قتل یک فرعونی از مصر به سمت شام و سرزمین مدین گریخته بود، شاهد این رخداد بود، از دختران شعیب کارشان پرسید و آن زمانی که چوپان‌ها اجازه آب دادن به گوسفندان دختران شعیب را نمی‌دادند، گوسفندان را آب داد و این کار خوبی بود که سبب شد موسی(ع) به همه چیز برسد.

وی با بیان این‌که براساس برخی روایات، در چاه دلو آبی بود که ده نفر آب آن را بالا می‌کشیدند و موسی(ع) تک و تنها این دلو آب را بالا کشید، آن را امداد الهی دانست و اظهار داشت: قرآن می‌فرماید، بیست فرد با ایمان بر دویست نفر غلبه می‌کنند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: زمانی که حضرت موسی(ع) گوسفندان دختران شعیب را سیراب کرد، در سایه‌ای تکیه داد، دست به دعا برداشت و عرض کرد، خدایا من نیازمندم. آن هنگام دختران شعیب برگشتند در حالی که خجالت می‌کشیدند پیام پدرشان را به موسی برسانند.

وی با بیان این‌که حضرت شعیب نبی برای حضرت موسی‌(ع) که برای مزد کار نکرده بود، پیام داد به نزد وی برود و مزدش را بگیرد، اذعان داشت: کسانی که حق کارگر را می‌خورند از این داستان عبرت بگیرند.

حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در ادامه به حیای حضرت موسی(ع) در برخورد با دختران شعیب اشاره کرد و گفت: وقتی حضرت موسی(ع) تصمیم داشت به نزد شعیب پیامبر برود، از دختران شعیب خواست تا خود در جلو حرکت کند و آنها در پشت سر او حرکت کنند تا چشمش به بدن این دختران نیفتد و دچار لغزش نشود.

وی عمل حضرت موسی(ع) را با شرایط کنونی جامعه مقایسه کرد و گفت: اکنون با این بدحجابی‌ها، بی‌حجابی‌ها، زرق و برق‌های فراوان و نامناسب، باید دید چه سرنوشتی در انتظار جوانانی است که بعضاً از پایه‌های اعتقادی متوسطی هم برخوردارند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که چرا عامل طلاق به شدت بالا رفته، یکی از علت‌های آن را در بی‌حجابی‌ها و بدحجابی‌ها جامعه جستجو کرد و با بیان این‌که بدحجابی‌ها و بی‌حجابی‌ها عامل فروپاشی خانواده‌ها است، اذعان داشت: این صحنه‌ها سبب می‌شود فرد به همسر خود قانع نباشد، طلاق بگیرد و بچه‌هایشان بی‌سرپرست شوند.

وی با بیان این‌که فضای اجتماعی موجود را باید از ریشه درست کرد، ابراز داشت: کسانی که می‌گویند با بدحجابی‌ها و بی‌حجابی‌ها اتفاقی برای جامعه نمی‌افتد یا تجربه ندارند و یا نمی‌خواهند از تجربه خود استفاده کنند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به هلاکت جوامع مختلف در اعصار گوناگون اشاره کرد و با بیان این‌‌که خداوند به جوامعی که در نافرمانی بودند، مهلت می‌‌داد تا خود را اصلاح کنند و اگر اصلاح نمی‌شدند، تا زمانی که قابل اصلاح بودند، این مهلت را تمدید می‌کرد، گفت: وقتی برای این جوامع هیچ‌گونه قابلیتی نمی‌ماند، آیا عذابشان جز از بین رفتن چیز دیگری می‌توانست باشد.

وی با اشاره به این‌که وقتی چوب درختی خشک شود، آن را می‌برند و هیزم آتش می‌کنند، تصریح کرد: وقتی جوامع انسانی به چنین حالتی رسیدند، سونامی، زلزله، جنگ‌های جهانی، آتش‌فشان‌ها، سوختن جنگل‌ها و بلایای طبیعی دیگر بر آنان نازل می‌شود که با همه پیشرفت‌ها نمی‌توانند جلوی آنها را بگیرند.

این مرجع تقلید، افرادی که در دنیا گرفتار عذاب الهی می‌شوند را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: دسته‌ای مانند قوم فرعون از دنیا می‌روند، اما آثارشان و بدن‌هایشان برای عبرت دیگران باقی می‌ماند و دسته‌ای دیگر مانند قوم ثمود و قوم شعیب همه چیزشان در عذاب الهی از بین می‌رود و براساس فرمایش قرآن، گویی هرگز در این مکان کسی نبوده است. /920/پ201/ع

ارسال نظرات