۰۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۷
کد خبر: ۸۴۵۳۸
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

مساجد در ارتقای فرهنگ دینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نقش مساجد در کنترل چالش‌های اجتماعی و بهداشتی جامعه، گفت: بهداشت و امنیت مساجد، زمینه ساز حضور حداکثری مردم در مساجد، ارتقای فرهنگ دینی و کاهش آسیب های اجتماعی است.
مساجد در ارتقای فرهنگ دینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کنند
کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، اماکن مقدسه از قبیل حرم امام زداگان، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها را وجه تمایز جامعه اسلامی و غیر آن دانست و گفت: از این رو باید در رعایت بهداشت و زیبایی این نماد های فرهنگی نهایت سعی و تلاش را به کار گرفت.

وی به ضرورت جدی گرفتن مسایل بهداشتی و امنیتی به ویژه در مناسبت‌هایی همچون ماه رمضان اشاره کرد و گفت: متاسفانه جدی نگرفتن این مسایل خسارت های بسیاری را متوجه نماز گزاران و شرکت کنندگان در مراسمات مذهبی کرده است.

حیدری با بحرانی دانستن مساله افسردگی در بانوان و اعتیاد در آقایان، بیان داشت: این بحران ها از عدم توجه کافی به نیاز های معنوی جامعه سرچشمه می گیرد.

وی ادامه داد: اگر مساجد و مراکز مذهبی به عنوان پایگاه‌های اسلامی به ایفای نقش محوری خود در هدایت جامعه و پرکردن خلاءهای معنوی مردم بپردازند بسیاری از این مشکلات چالش های جامعه چون مساله اوقات فراغت، تحکیم خانواده ها، شور و نشاط در جامعه، کسالت به صورت جدی کاهش می یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مهمترین مرکز تقویت معنوی جامعه را مساجد دانست و اظهار داشت: آموزه های دینی در پیشگیری از ابتلای به مشکلات نقش مهمی را بر عهده دارد.

وی ارتقای سطح بهداشت در جامعه را یک مساله فرهنگی دانست و گفت: بیش از اینکه به مسایل سخت افزاری نیاز داشته باشیم از طریق نرم افزاری باید اقدام کرد.

حیدری توجه به زیبایی، امنیت و بهداشت مساجد را زمینه ساز جذب اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان دانست و گفت: پاکیزگی فرش ها، وجود امکانات اطفاء حریق، بهداشت آشپزخانه ها، آبدارخانه ها و سرویس‌های بهداشتی مساجد و استفاده از لیوان های یکبار مصرف در توزیع نوشیدنی های و خوراک های سرد، از جمله مسائلی است که باید در مراکز مذهبی به آن توجه کافی شود.

وی بحران سالمندی را از مشکلات آینده جامعه عنوان کرد و افزود: مواجهه با این بحران ها نیاز به برنامه ریزی مناسب دارد و نقش مساجد در آگاهی بخشی به جامعه و جلوگیری از بسیاری تهدیدها، تعین کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه متون دینی در زمینه مسایل بهداشتی بسیار غنی است، تصریح کرد: آموزه های دینی برای بسیاری از مشکلات بهداشتی و اجتماعی پاسخ مناسب دارد و بسیاری از یافته های جدید علمی از 1400 پیش تا کنون در کتب روایی موجود بوده است.

وی از اجرای طرح شبنم با همکاری ائمه جماعات و هیئات امنای به منظور ارتقای بهداشت مساجد خبر داد و گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با همراهی مردم و مشارکت مردمی شروع شد و ادامه آن هم با همین سیر طی خواهد شد و از همین رو مقابله با مشکلات اجتماعی و بهداشتی نیز جز از این طریق امکان پذیر نخواهد شد./965/ت302/ص
ارسال نظرات