۰۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۸۴۷۳۰
سلسله مباحث ولایت(11):

آیت الله موسوی جزایری: ایستادگی‌های امام علی‌‌ مهم‌ترین عامل پیروزی مسلمانان بر کفار بود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری گفت: استقامت و ایستادگی حضرت علی(ع) و دفاع ایشان از پیامبر اعظم(ص) در جنگ حنین سبب متفرق شدن سپاه کفر شد.
آيت الله موسوي جزايري در سلسله مباحث ولايت، آيت الله موسوي جزايري/2
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، روز گذشته در یازدهمین جلسه از سلسله مباحث ولایت که در تفسیر زیارت غدیریه امام هادی(ع) از صدا و سیمای خوزستان پخش می شود، با به فراز هایی از این زیارت پیرامون جنگ حنین اظهار داشت: یکی از مکان هایی که رشادت و شجاعت امیر المؤمنین‌(ع) نمایان شد در روز حنین بود آن هنگام که جمعیت مسلمانان چشمگیر بود؛ اما توکل به خدا را فراموش کردند و این کثرت جمعیت برایشان کاری نکرد و زمین با آن همه وسعت برایشان قفس تنگ و تاریک شد.

آیت الله موسوی جزایری ادامه داد: در این جنگ کار به جایی رسید که مسلمانان به جنگ پشت کرده و فرار کردند آن‌گاه خداوند بر قلوب پیغمبرش و علی بن ابی‌طالب و کسانی که در کنارشان بودند آرامش نازل کرد.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان افزود: هنگامی که مسلمانان تحت تأثیر قرار گرفتند و برگشتند دیگر نیازی به وجود آنها نبود چرا که تمام کارهایی که باید انجام می‌شد از سوی امام علی، بزرگ مردی که گوی سبقت را از دیگران ربود و به درجه صابرین رسید، انجام شده و مسلمانان فقط به امید پذیرش توبه شان برگشتند.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با اشاره به شرایط و ویژگی های جنگ احد بیان داشت: جنگ احد یکی از لحظات بحرانی و سخت بر پیامبر اعظم(ص) بود، این جنگ پس از فتح مکه اتفاق افتاد و سپاه اسلام از یک جمعیت ده هزار نفری برخوردار بود.

آیت الله موسوی جزایری ادامه داد: شهر طائف در نزدیکی مکه وجود داشت که قبائل بنی سقیف و هوازم که تا آن زمان مشرک بودند در آن زندگی می کردند و به قصد حمله به مکه حرکت کرده بودند؛ پس رسیدن خبر به رسول اکرم(ص) ایشان فرمان دفاع دادند و سپاه ده هزار نفری مسلمانان به همراه دو هزار نفر از تازه مسلمان شده های مکه به فرماندهی ابوسفیان به سمت وادی حنین در میان مکه و طائف حرکت کرد.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان اظهار داشت: سپاه کفر به فرماندهی مالک ابن عوف متشکل از سی هزار نفر بود و قبل از رسیدن مسلمانان در حنین خود را استتار کردند و در حالی که مسلمانان به خود مغرور شده بودند و مورخان به نقل از ابوبکر گفته اند«دیگر از جهت کمی جمیعیت شکست نخواهیم خورد» سپاه کفر بر مسلمانان حمله کرد و همه آنها متواری شدند و فقط امام علی(ع) و عده محدودی از جمله عباس عموی پیامبر اکرم(ص) باقی ماندند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ادامه داد: عباس به دستور پیامبر مسلمانان را با صدای بلند فرا می‌خواند و عهد پیمان آنها را متذکر می‌شد و استقامت و ایستادگی حضرت علی(ع) و دفاع ایشان از پیامبر اعظم(ص) در این جنگ سبب متفرق شدن سپاه کفر شد.

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به برخی از ویژگی های امام علی(ع) در این جنگ ابراز داشت: در این جنگ نیز لوای اسلام به دست علی بن ابی‌طالب(ع) بود و این امام همام چهل تن از سران و شجاعان سپاه کفر را به جهنم واصل کرد.

این استاد عالی حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: از دیگر ویژگی های امام علی(ع) از زبان امام هادی(ع) تغییر سرنوشت جنگ به نفع مسلمانان به دست با کفایت امیر المؤمنین‌(ع) و ایستادگی و مقاومت سرسختانه ایشان بود در زمانی که همه فرار کردند./945پ202/س
ارسال نظرات