۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۸۴۸۸۵
آیت الله نوری همدانی:

مرحله یقین به معارف اسلامی راه رسیدن به آرامش است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه بیان داشت: امام علی(ع) در بخشی از نامه خود بیان می کنند‌«وَ قَوِّهِ بِالْیَقینِ»،دلت را با یقین قوى کن؛ از این رو وسیله مهم آباد‌کردن قلب، یقین به معارف اسلامی است.
آيت الله نوري همداني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله نوری همدانی، از مراجع تقلید، ظهر امروز با حضور در جمع زائران حرم رضوی‌ گفت: امام خمینی‌(ره) در ابتدای وصیت‌نامه خود می‌نویسد که ما افتخار می کنیم که کتابی همانند نهج البلاغه که ‌در برگیرنده نکات جامعی همچون سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی است، از پیشوای ما شیعیان امام علی‌(ع) است.

این مرجع تقلید اشاره کرد: امام علی(ع) در هنگام بازگشت از جنگ صفین در میان راه نامه‌ای‌ به امام حسن(ع) می‌نویسند که در حال حاضر نامه 31 نهج البلاغه است و این نامه بسیار مضامین زیبایی دارد و همه مطالب‌ اخلاقی را در‌بر می‌گیرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: امام علی(ع) در آغاز این نامه به امام حسن(ع) خطاب می‌کنند‌«اُوصیکَ بِتَقْوَى اللّهِ ـ اَىْ بُنَىَّ»، پسرم! تو را سفارش مى کنم به تقواى الهی؛ خویشتن‌داری و خود‌نگری‌، «وَ عِمارَةِ قَلْبِکَ بِذِکْرِهِ»، و آباد کردن دل با یادش؛ باید دلمان را آباد کنیم، چون در انسان جزئی به نام قلب وجود دارد و انگیزه خشم، مهربانی و خوبی و غیره از قلب سرچشمه می‌گیرد، اگر قلب آباد شود آثار مثبتی را به همراه دارد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم بیان داشت: امام علی(ع) در ادامه نامه خود می فرمایند«اَحْىِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ، وَ اَمِتْهُ بِالزَّهادَةِ»، دلت را با موعظه زنده کن و با بى رغبتى به دنیا بمیران، انسان همیشه به موعظه نیاز دارد، گاهی اوقات انسان باید به جایی برود تا او را موعظه کنند، همه به هنگام گرفتاری‌های دنیا و برای رهایی از غفلت به موعظه محتاج هستند.

وی تصریح کرد: شیخ صدوق در آخر کتاب من لایحضر حدیثی از پیامبر(ص) نقل می کند و می گوید رسول گرامی اسلام(ص) به جبرئیل می فرماید‌«مرا موعظه کن»، جبرئیل می‌گوید‌«در زندگی به خود یادآوری کن که آخر خواهی مرد، به هرچه دل ببندی از آن جدا خواهی شد و هر عملی که انجام دهی به نتیجه آن خواهی رسید»، عمل همانند بذر است که انسان می‌کارد و نتیجه آن را برداشت می کند.

این مرجع تقلید خاطر‌نشان کرد: در ادامه نامه امام(ع) بیان می کنند «وَ قَوِّهِ بِالْیَقینِ»،آن را با یقین قوى کن؛ دومین وسیله آباد‌کردن قلب یقین به معارف اسلامی است؛ سپس حضرت بیان می کنند«وَ نَوِّرْهُ بِالْحِکْمَةِ»، و با حکمت نورانی نما؛ از این رو دعا، نماز، زیارت، روزه، زکات و خمس ‌از عواملی که دل انسان به وسیله آنها نورانی می‌شود.

وی افزود: حضرت علی(ع) در ادامه توصیه های خود به امام حسن(ع) می فرمایند«‌وذَلِّلْهُ بِذِکْرِ الْمَوْتِ»‌ با یاد مرگ‌ دلت را‌‌ فروتن و خوار‌کن، با یاد مرگ غرور‌ها ‌فرو می‌نشیند؛ از این رو ‌دل‌‌ از بلند پروازی فرو می‌ماند؛ در ادامه حضرت می‌فرمایند«وَ قَرِّرْهُ بِالْفَناءِ»، و‌ دلت را ‌به اقرار به فانى شدن همه چیز وادار؛ به دل بگو که این دنیا جاوید و همیشگی نیست.

حضرت آیت الله نوری همدانی بیان داشت: امام علی می فرمایند«وَ بَصِّرْهُ فَجائِعَ الدُّنْیا»، و دلت را به فجایع دنیا بینا گردان؛ «وَ حَذِّرْهُ صَوْلَةَ الدَّهْرِ، وَ فُحْشَ تَقَلُّبِ اللَّیالى وَ الاَْیّامِ»، و از صولت روزگار، و قبح دگرگونى شب‌ها و روزها برحذر دار به این دل باید فهماند که دنیا بالا پایین‌ها، فتنه‌ها و حوادثی دارد، به دل بگو که دنیا همواره نیست‌ و در برابر دشمنان خود را آماده کن؛ «وَ اعْرِضْ عَلَیْهِ اَخْبارَ الْماضینَ»، اخبار گذشتگان را به دل ارائه کن، انسان باید تاریخ بخواند، تاریخ خیلی مهم است، این‌که بدانید چه کسانی‌ طرفدار حق و باطل‌ بوده‌اند و در این دنیا زندگی می‌کردند.

وی ادامه داد: حرک کنید به دیار و خانمان‌هایی که افراد‌ و صاحبان‌ آن از دنیا رفته‌اند و آثار برجای مانده آنها را ببینید، در قرآن هفت بار به مسأله گردشگری و سیر و سفر اشاره شده است.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در پایان گفت: حضرت می فرمایند«وَ ذَکِّرْهُ بِما اَصابَ مَنْ کانَ قَبْلَکَ مِنَ الاَْوَّلینَ، وَ سِرْ فى دِیارِهِمْ وَ آثارِهِمْ، فَانْظُرْ فیما فَعَلُوا، وَ عَمَّا انْتَقَلُوا، وَ اَیْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا، فَاِنَّکَ تَجِدُهُمْ قَدِ انْتَقَلُوا عَنِ الاَْحِبَّةِ، وَ حَلُّوا دِیارَ الْغُرْبَةِ، وَ کَاَنَّکَ عَنْ قَلیل قَدْ صِرْتَ کَاَحَدِهِمْفَاَصْلِحْ مَثْواکَ، وَ لاتَبِعْ آخِرَتَکَ بِدُنْیاکَ.»، آنچه را بر سر پیشینیان آمد به یادش آور (به دلت یادآوری کن)، در شهرهاى آنان و در میان آثارشان سیاحت کن، در آنچه انجام دادند و این‌که از کجا منتقل شدند و در کجا فرود آمدند و منزل کردند دقت کن، مى‌یابى که از کنار دوستان رفتند، و به دیار غربت وارد شدند، و گویى تو هم به اندک زمانى، همچون یکى از آنان خواهى شد، پس منزلگاه نهایى‌ات را اصلاح کن، و آخرتت را با دنیا معامله مکن./968/پ201/س
ارسال نظرات