۰۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۸۵۲۴۸

دوره کارگاهی اخلاق حرفه‌ای در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دوره کارگاهی اخلاق حرفه‌ای با حضور دکتر احد فرامرز قراملکی استاد دانشگاه تهران در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
دوره کارگاهی اخلاق حرفه‌ای در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دوره کارگاهی اخلاق حرفه ای با حضور دکتر احد فرامرز قراملکی استاد دانشگاه تهران در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

قراملکی در این کارگاه با بیان اینکه برای هر یک از 53 صنعت موجود در دنیا، اخلاق حرفه ای وجود دارد اظهار داشت: اگر هر شرکتی بخواهد یک مشاور اخلاقی داشته باشد آیا حوزه یا دانشگاه ما آمادگی پاسخگویی را دارد؟ حوزه که ندارد در دانشگاه هم تنها دانشگاهی که گروه اخلاق حرفه ای دارد دانشگاه تهران است که آن هم خیلی بی رمق است.

وی با بیان اینکه در این کارگاه، اخلاق را به طور حرفه ای تعریف و در ضمن آن اخلاق تبلیغ را بررسی می کنیم افزود: اخلاق حرفه ای 50 حوزه تخصصی دارد که به عنوان مثال در دفتر تبلیغات شامل حوزه های عمومی، اطلاع رسانی، آموزش، پژوهش و تبلیغی می شود، هنگامی که اخلاق حرفه‌ ای در سازمان حاکم است، جریان اطلاعات تسهیل و مدیر قبل از ایجاد حادثه، از آن مطلع می ‌شود.

عضو گروه پژوهش اخلاق حرفه ای دانشگاه تهران با طرح این سوال که چرا کشورهای غربی تا حد پی اچ دی(دکترا) به اخلاق حرفه ای اهمیت داده اند ابراز داشت: اخلاق، پیش شرط کامیابی است، باور و اهتمام به توان اخلاق حرفه ای در سازمان گام نخست در این عرصه است.

وی افزایش بهره وری، برتری رقابتی پاسخگویی اخلاقی به مراجعان نسبت به پاسخگویی غیراخلاقی، تبدیل تهدیدها به فرصت، مدیریت تعارض، اعتمادآفرینی و هم افزایی سازمانی را از مزایای اخلاق حرفه ای دانست و گفت: روی اخلاق بسیار کم سرمایه گذاری می شود برای تغییر رویکرد و دعوت مدیران به اخلاق باید ابتدا توان اخلاق حرفه ای را در موفقیت سازمان اثبات کنیم.

قراملکی، با اشاره به اینکه روندی که در ادارات ما وجود دارد از نظر اخلاقی کاملا ناامن است تصریح کرد: اگر رضایت مندی مراجعان و کارمندان بیشتر باید، انگیزه و در نتیجه مشارکتشان بیشتر خواهد بود و این خود سبب جذب نیروی انسانی حرفه ای، ایجاد توان فن آوری، برتری رقابتی و در نهایت افزایش بهره وری خواهد شد .

وی با تأکید براینکه اعتماد محیط به سازمان باید ریشه دار، اصیل، صادق، متقابل و فراگیر باشد خاطرنشان کرد: خصلتی در سازمان که محیط را قادر به پیش بینی عملکرد سازمان در خصوص استیفای کلیه حقوق خود می کند پیش پیش پذیری اخلاقی نام دارد بنابراین برخورداری از اخلاق حرفه ای بسیار مهم بوده و پیش بینی ناپذیری اخلاقی یک معضل اجتماعی به شمار می رود.

این مدرس دانشگاه تهران اضطراب و تشویش و بلاتکلیفی محیط، سلب اعتماد به سازمان، زمینه فساد اداری و مالی و رفتاری سازمان و تنش های ناشی از واکنش های هیجانی را از اثرات منفی پیش بینی ناپذیری برشمرد و ادامه داد: اخلاق حرفه ای، موجب مسوولیت پذیری سازمان، پیش بینی پذیری، ایجاد اعتماد، ریسک معقول و در نهایت ارتباط آسان و درست با محیط می شود که همان موفقیت است.
قراملکی با بیان اینکه اخلاقی بودن یک سازمان به معنای داشتن دانش اخلاقی(سند جامع اخلاق)، انگیزش درونی، مهارت های رفتار ارتباطی و تلقی اخلاقی از سازمان است یادآور شد:‌ وقتی تلقی کارمند از سازمانش یک تلقی اخلاقی باشد هیچ گاه با ارباب رجوع بدرفتاری نمی کند و این یعنی تحقق تکریم ارباب رجوع.

وی در پایان کتاب های اخلاق حرفه ای در تمدن ایران و اسلام، موانع رشد اخلاق حرفه ای در سازمان ها، سازوکارهای اخلاقی در کسب و کار (نوشته احد فرامرز قراملکی) را از منابع مطالعاتی در این زمینه معرفی کرد.

گفتنی است کارگاه آموزشی اخلاق حرفه ای ویژه مدیران دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به مدت دوازده ساعت هقتم شهریورماه در این مرکز برگزار شد./930/پ202/ص
ارسال نظرات