۱۰ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۸۵۳۱۶
آیت‌الله مکارم شیرازی:

برخی کارشان سم پاشی و نفاق است / قرآن یکی از بهترین راه‌ها برای رهایی از فتنه‌هاست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی توجه به قرآن کریم و عمل به آن را از سفارشات حضرت امیر برشمرد و اظهار داشت: حضرت امیر می‌فرماید هر گاه فتنه به سوی جامعه شما آمد باید برای رهایی از آن به سوی قرآن رفت و امروز قرآن است که جامعه را از فتنه‌ها نجات دهد.
آيت الله مکارم شيرازي آيت الله ناصر مکارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در جمع شب زنده داران شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) قم به نامه ای 47 امیرمومنان علی(ع) اشاره و بر بهره‌گیری از نهج البلاغه تاکید کرد.

وی با بیان این که نامه‌های امیرمومنان در نهج البلاغه همان وصیت‌ نامه‌های امیر به شمار می‌آید و مخاطب آن همه نسل‌ها هستند اظهار داشت: در نامه 47 نهج البلاغه دوازده نکته وجود دارد که در شب شهادت آن حضرت تنها به شش نکته آن اشاره خواهم کرد.

این مرجع تقلید،‌ تقوا را یکی از نکات مهم نامه 47 نهج البلاغه یاد کرد و افزود: تقوا آن حالت درونی و بازدارنده انسان است که اگر انسان تک و تنها ابزار گناه را در اختیار داشت آن حالت درونی مانع از انجام گناه شود.

وی معنای خدا ترسی را برای تقوا نادرست دانست و خاطر نشان کرد: برخی به تصور اشتباه تقوا را خدا ترسی معنا می‌کنند در حالی که خداوند رحمان و رحیم است، ترسناک نیست که ما بخواهیم از آن بترسیم این اعمال نادرست خودمان است که سبب ترس شده نه این که خداوند ترسناک باشد.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، تقوا را دارای شاخه‌های گوناگون دانست و یادآور شد: تقوایی سیاسی، اخلاقی،‌ اجتماعی و اقتصادی شاخه‌های از تقوا هستند که انسان باتقوا باید در همه این مسائل آن را مد نظر قرار دهد و به آن جامعه عمل بپوشاند.

*ایجاد اختلاف در رسانه‌ها برگرفته از بی‌تقوایی سیاسی است

وی با اشاره به تقوایی سیاسی تصریح کرد: این همه در صفحات روزنامه‌ها تهمت می‌زنند و میان مردم ایجاد اختلاف می‌کنند همه این‌ها برگرفته از بی‌تقوایی سیاسی است که اگر تقوایی سیاسی داشتند به چنین مسائلی در رسانه‌ها دست نمی‌زدند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین به برخی از نمونه‌های بی‌تقوایی در مسائل اقتصادی اشاره کرد و افزود: رشوه‌خواری و تقلب در کسب‌و کار همه این‌ها از بی‌تقوایی در مسائل اقتصادی است که اگر ما انسان‌ها تنها به سفارش امیرمومنان در خصوص تقوا عمل می‌کردیم به یقین همه جهان گلستان و صلح و صفا در آن برقرار بود.

*ریشه همه بیماری‌ها بی‌نظمی است

وی نظم را یکی دیگر از سفارشات امیرمومنان در نامه 47 نهج البلاغه یاد کرد و اظهار داشت: حضرت در این نامه همه را به نظم دعوت می کند زیرا اگر نظم در امور نباشد بی‌نظمی در جهان حاکم خواهد شد و همه چیز متلاش می‌شود و بدانید ریشه همه بیماری‌ها بی‌نظمی است، همچنین ریشه مفاسد اخلاقی و اجتماعی در این بی‌نظمی‌ها پیدا خواهد شد.

*برخی کارشان سم پاشی و نفاق است

این مرجع تقلید، سومین نکته نامه 47 را پیوند میان دلها دانست و افزود: حضرت امیر در این نامه می‌فرماید دلهای از هم دور شده را به هم نزدیک کنید و با هم ارتباط داشته باشید؛اما متاسفانه برخی کارشان سم پاشی و نفاق است و بدانید کسانی که سم پاشی می‌کنند بوی از بهشت نخواهند برد.

وی توجه به ایتام را از دیگر سفارشات حضرت امیر یاد کرد و گفت: نباید یتم‌ها را به فراموشی سپرد باید آن ها را همیشه در زیر بال خود قرار داد و نه تنها که مسائل دنیوی آن‌ها را مدنظر داشت؛ بلکه باید آن‌ها را از نظر عاطفی نیز بی‌نایز کردو با آن‌ها محبت پدرانه داشت.

این مفسر قرآن کریم تاکید کرد: اگر یتمان بی‌پناه بمانند به موجودات خطرناک تبدیل می‌شوند؛ زیرا کسی که مهر و عاطفه ندیده به صورت طبیعی اهل جنایت خواهد شد؛ اما زمانی که مورد عاطفه قرار گیرد دیگر اهل جنایت و مشکل ساز برای جامعه نخواهد شد.

وی توجه به همسایگان را از دیگر سفارشات مورد تاکید حضرت امیر برشمرد و افزود: همه مردم باید به همسایگان خود توجه کنند و برای آن‌ها مزاحم ایجاد نکنند، زیرا کسی که مزاحم همسایه‌اش شود بهشت برای آن‌ها حرام خواهد بود و سرنوشت بدی در انتظارشان است.

تمدن خشک صنعتی امروز کشنده است

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، زندگی صنعتی را عامل اصلی دوری همسایگان از یکدیگر دانست و تمدن خشک صنعتی امروز را کشنده دانست و یادآور شد: کسی که شب سیر بخوابد و از همسایه گرسنه‌اش بی‌خبر باشد بداند به پیامیر ایمان نیاورده است؛ اما متاسفانه در زندگی صنعتی امروز برخی سالی یکبار هم از همسایه خود خبری ندارند و حتی یک ملاقاتی هم با آن‌ها نخواهند داشت.

وی دامنه همسایگان را فراتر از چهل خانه دانست و افزود: برخی براساس یک محاسبه اشتباه دامنه همسایگاه را 160 خانواده اعلام می‌کنند؛ در حالی که دایره و شعاع همسایگاه به پنج هزار خانه می‌رسد و می توان جمعیت یک شهرک را همسایه دانست که باید از هم مطلع و در غم شادی هم شریک باشند.

این مرجع تقلید با توجه به سفارشات حضرت امیر در نهج البلاغه گفت: دین اسلام دین محبت، عاطفه، دوستی، و صداقت است و کسانی که از این مسائل بیگانه هستند از اسلام بیگانه اند.

* قرآن یکی از بهترین راه‌ها برای رهایی از فتنه‌هاست

وی توجه به قرآن کریم و عمل به آن را از سفارشات حضرت امیر برشمرد و ادامه داد: حضرت می‌فرماید قرآن را فراموش نکنید، نکند دورافتادگان از قرآن به قرآن عمل کنند؛ ولی شما از آن دور باشید و آن را به فراموشی بسپارید؛ خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قرآن فراموش شده در همه جا مطرح است و جلسات روخوانی در کشور برپاست و این باعث خوشحالی شده است.

این مفسر قرآن کریم، عمل به قرآن کریم را مهم‌ترین سفارش حضرت امیر دانست و افزود: گرچه امروز در جامعه به روخوانی توجه خوبی شده است؛ اما این توجه کافی نیست باید به قرآن عمل کرد.

وی تاکید کرد: حضرت امیر می‌فرماید هر گاه فتنه به سوی جامعه شما آمد باید برای رهایی از آن به سوی قرآن رفت و امروز قرآن است که جامعه را از فتنه‌ها نجات دهد.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، تهاجم فرهنگی، رواج بی‌بندباری از طریق ماهوره ها و اینترنت را از جمله فتنه‌ها امروز دانست و اظهار داشت: اختلاف میان مسلمین و ظلم بی‌شمار اسراییل غاصب در فلسطین و آدم کشی این رژیم غاصب همه مسائلی است که بوسیله این فتنه‌ها ایجاد شده است./917/پ201/ص
ارسال نظرات