۱۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۸۵۶۸۱
انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از گسترش خرافات؛

هلوکاست یکی از خرافات غربی هاست/ عزاداری امام حسین باید به دور از خرافات برگزار شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که خرافات به مذهب ضربه می‌زند و اصالت آن را از بین می‌برد، تأکید کرد: انجام متن دستورات قرآن، پیامبر اکرم‌‌(ص) و ائمه اطهار‌‌(ع) تنها راه‌حل مقابله با خرافات است.
تفسير قرآن آيت الله مکارم شيرازي در حرم حضرت فاطمه معصومه تفسير قرآن آيت الله مکارم شيرازي در حرم حضرت فاطمه معصومه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی‌‌(ره) حرم مطهر حضرت معصومه‌‌(س) در ادامه بحث تفسیر قرآن کریم در بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان به تعریفی از خرافات و خرافه‌پرستی پرداخت و گفت: خرافه هر فعل غیرعقلانی و غیرمنطقی است که نه شرع آسمانی به آن دستور داده و نه عقل سالم به آن امر می‌کند.

وی از جهل، خیالات و اوهام، دنبال نکردن حادثه، خواب و افراد سودجو به عنوان سرچشمه خرافات یاد کرد و با بیان این‌که خرافات به مذهب ضربه می‌زند و اصالت آن را از بین می‌برد، هشدار داد: اکنون خرافه در مسائل مذهبی رخنه کرده که نباید اجازه دهیم با مسائل اسلامی آمیخته شود و آن را زیر سؤال ببرد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی،‌ بت‌پرستی را به عنوان مهم‌ترین خرافه در طول تاریخ نام برد و با اشاره به اشکال مختلف آن، اظهار داشت: پرستش سنگ و چوب، پرستش درختان، پرستش مجسمه از فلزات گران قیمت، پرستش ملائکه یا جن، پرستش اجرام آسمانی، پرستش حیوانات زنده و شیطان‌پرستی از جمله موارد بت‌پرستی است.

وی اضافه کرد: گروه‌های مختلف در طول تاریخ، بتی را برای خود درست کرده و به پرستش آن مشغول بودند و چه بسا انبیا و اولیای الهی برای از بین بردن آیین بت‌پرستی و سوق دادن مردم به سوی خداپرستی زحمت‌ها و رنج‌های بسیاری را متحمل شدند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که اخیراً گروهی پیدا شده‌اند که به اصطلاح شیطان را پرستش می‌کنند، خاطرنشان کرد: این‌ها که همه چیز را ول کرده و به شیطان‌ چسبیده‌اند، نه شیطان بلکه هواپرست و شهوت‌پرستند و می‌خواهند در انجام هر کار کثیفی آزاد باشند.

وی در ادامه از هلوکاست به عنوان خرافه دیگری در کنار مسأله بت‌پرستی نام برد و با بیان این‌که این خرافات که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به آن معتقدند، در طول قرن‌ بی‌سابقه است، گفت: طرفداران این خرافه معتقدند که هیتلر، 6 میلیون یهودی را زنده زنده آتش زده و کشته است و همه دنیا هم مجبورند آن را بپذیرند، وگرنه مخالفان زندانی می‌شوند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: مورخین هرگز نمی‌توانند درباره مسأله هلوکاست تحقیق کنند و یا به برگزاری سمینارهای مختلف در این موضوع بپردازند. آنان در میان تمام مسائل تاریخی، هلوکاست را به تافته جدا بافته تبدیل کرده‌اند که هیچ‌کس حق ندارد حتی درباره آن صحبت کند.

وی با بیان این‌که خرافه دیگری به نام آزادی در جهان مطرح شده که آن را در آتش زدن قرآن، توهین به پیامبر اسلام و آزردن قلب یک میلیارد و چهارصد میلیون مسلمان خلاصه کرده‌اند، از همگان خواست تا اجازه ندهند مسائل اسلامی با خرافات آمیخته شود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به برخی خرافات در مراسم عزاداری، ابراز داشت: جوانی که کنار دیواری نشسته و به نام عزاداری سیدالشهدا سرش را به دیوار می‌کوبد، دچار خرافه شده است و باید از او پرسید، این خرافه را چه کسی یاد تو داده است.

وی افزود: برخی خرده‌ شیشه را پس از غربال، نرم و صاف کرده و فرزند خود را به نام امام حسین‌‌(ع) لخت کرده و روی شیشه‌ها می‌خوابانند که این کار سبب بیماری فرزند و در آینده فوت او می‌شود، در حالی که هرگز امام حسین‌‌(ع) و ائمه به چنین کاری دستور نداده‌اند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که عزای امام حسین‌‌(ع) مایه عظمت اسلام، شکوه و پیروزی مذهب است، گفت: عزای امام حسین‌‌(ع) باید سنگین‌تر، عالی‌تر و انسانی‌تر برگزار شود، چرا که اگر با خرافات آمیخته شد، اصل آن زیر سؤال می‌رود و عده‌ای آن را انکار می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به مراسمی که اخیراً در بین خانم‌ها باب شده به طوری که به نام امام حسن‌‌(ع) سفره‌ای پهن می‌کنند که همه چیز آن سبز است، گفت: در کدام کتاب چنین چیزی نوشته شده و کدام یک از امامان معصوم‌‌(ع) به چنین کاری فرمان داده‌اند.

این مرجع تقلید، چادر به سر کردن، روی خود را پوشاندن و در نقاط مختلف شهر به گدایی پرداختن را از دیگر خرافات برخی افراد دانست و تصریح کرد: گدایی برای کسی که می‌توان از راه درست امرار معاش کند، گناه کبیره و حرام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اعتقاد برخی افراد به جن اشاره کرد و گفت: مسأله جن در قرآن کریم ذکر شده است، اما این جن‌هایی که مردم می‌گویند خیالات و خرافات است. جن‌های هیچ ارتباطی با انسان‌ها ندارند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی که خواب را به عنوان یکی دیگر از سرچشمه‌های خرافات نام برده بود با بیان این‌که افرادی با خواب ساختگی در جایی امامزاده درست می‌کنند و برای آن مقبره می‌سازند، گفت: نام امامزاده‌ها در کتاب‌های معتبر آمده است و امامزاده‌ای که با خواب ساخته شود، بدعت، گناه و حرام است.

وی نسبت به پیدا شدن خرافه در مسائل مذهبی هشدار داد و با بیان این‌که خرافات به مذهب ضربه می‌زند و اصالت آن را از بین می‌برد، تأکید کرد: انجام متن دستورات قرآن، پیامبر اکرم‌‌(ص) و ائمه اطهار‌‌(ع) تنها راه‌حل مقابله با خرافات است. /920/پ202/ج

ارسال نظرات