۲۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۸۶۲۸۹

مجموعه مقالات و کتاب‌های امر به معروف و نهی از منکر گردآوری شد

خبرگزاری رسا ـ با راه اندازی بانک مقالات و اطلاعات، پژوهش های پیرامون امر به معروف و نهی از منکر ساماندهی می شود.
ستاد امر به معروف و نهي از منکر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایگاه اطلاع رسانی و پژوهش ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در بخش پژوهش های این سایت، مقالات، کتاب ها و پایان نامه های با موضوع امر به معروف و نهی از منکر را جمع آوری کرده است.

در بخش پایان نامه تا به حال پایان نامه های متعددی معرفی و چکیده آنها درج شده است که در بخش توضیحات بیشتر، مشخصات نویسنده و محل دفاع آن درج شده است.

مقالات بخشی است که با جمع آوری صدها مقاله به همراه متن مقالات، پایگاه ارزشمندی را برای محققان و پژوهشگران اسلامی فراهم آورده است.
 
در مقاله‌ای با عنوان «پیرامون امر به معروف و نهی از منکر» می خوانیم: ترک امر به معروف و نهی از منکر رفته رفته انسان را نسبت به دستورات الهی سست و بی اعتقاد خواهد ساخت. انسانی که ببیند دیگران به راحتی احکام الهی را زیر پا می گذارند و آزادانه محرمات الهی را مرتکب می شوند و هیچ کوششی در جهت جلوگیری از رفتار حرام آنها انجام ندهد، کم کم نسبت به شیوع محرمات الهی در جامعه بی تفاوت خواهد شد. امام صادق (ع) می فرماید: “هر کس که بخاطر دین محبت نورزد و بخاطر دین خشمگین نشود، دین ندارد. همچنین از آن حضرت روایت شده: “کسی که منکری را مشاهده کند و قدرت جلوگیری از آن را دارد ولی مانع آن نمی شود، بدرستی که دوست دارد خدا نافرمانی شود و هر کس که دوست دارد خدا نافرمانی شود، بدرستی که دشمنی خود را با خداوند آشکار کرده است و هر کس که بقاء ستمگران را دوست داشته باشد، بدرستی که دوست دارد خداوند معصیت شود بنابراین، کمترین آفت ترک امر به معروف و نهی از منکر، تضعیف ایمان انسان و خارج شدن از زمره مومنین راستین است.

«امر به معروف و نهى از منکر در نهضت امام حسین (ع)» به قلم سید محمد حسینى شاهرودى از مطالبی است که در بخش مقالات درج شده و در بخشی از آن آمده است: امر به معروف و نهى از منکر، پیشینه‏اى به قدمت تاریخ حیات انسان دارد. نخستین انسان دعوت کننده به نیکى، آدم بود و پس از وى نیز پیام آوران وحى و پیروان آنان در انجام این وظیفه مهم تلاش کرده‏اند. حضور این رادمردان در صحنه تحولات اجتماعى به اندازه‏اى چشمگیر است که مى‏توان گفت همه حرکت‏هاى اصلاحى و دگرگونیهاى سازنده در جوامع بشرى در پرتو امر به معروف و نهى از منکر آنان تحقق یافته است.اسلام نیز از پیروان خود مى‏خواهد که خود را در برابر جامعه متعهد بدانند و در صورت مشاهده ستم و گناه سکوت نکنند، بلکه همواره دیگران را به خوبى‏ها امر کنند و از بدى‏ها باز دارند. تاکیدهاى مکرر قرآن کریم، در خصوص امر به معروف و نهى از منکر بیانگر اهمیتى است که اسلام براى سالم سازى محیط اجتماع و مبارزه با عوامل فساد و گناه قائل شده است.

اهمیت فریضه امر به معروف و نهى از منکر تا بدانجاست که سایر فرایض و دستورهاى اسلامى در پرتو اجراى آن، بر پا داشته مى‏شود و جامعه اسلامى محقق مى‏گردد؛ از این رو هرگاه در جامعه‏اى این فریضه مهم به اجرا گذاشته نشود و افراد در قبال پیاده شدن این امر خطیر احساس مسئولیت نکنند مرگ آن جامعه حتمى خواهد بود. قیام امام حسین (ع) نیز براى اجراى این دو فریضه الهى بود.


بخش کتاب این سایت به معرفی کتاب های با موضوع امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است که می توان به کتابهایی همچون النور الساطع فی الفقه النافع‏، مهذّب الأحکام فی بیان الحلال و الحرام‏، شرح مائة قاعدة فقهیةتبصرة المتعلمین‏، الفقه المأثور، و صدها کتاب دیگر اشاره کرد.

علاقمندان برای استفاده از این بانک اطلاعاتی می توانند به پایگاه اطلاع رسانی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر به نشانی
http://www.setad-ehya.ir مراجعه کنند. /909/پ202/ع

ارسال نظرات