۱۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۸۶۹۰۹
آیت الله موسوی جزایری در پیامی به کنگره علامه بهبهانی:

علامه بهبهانی جمود اخباری‌گری را از جوامع علمی محو کرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خوزستان، در پیامی به مناسبت سالروز ارتحال علامه وحید بهبهانی اظهار داشت: اگر اندیشه علامه بهبهانی نبود، جمود اخباریگری هنوز هم بر جوامع علمی حاکم بود.
آيت الله موسوي جزايري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، صبح امروز با صدور پیامی به مناسبت سالروز ارتحال علامه وحید بهبهانی اظهار داشت: برپایی کنگره بزرگداشت علامه کبیر وحید بهبهانی(قدس سره)در بهبهان که در سال های متمادی پذیرای وجود مبارکش بوده است، حرکتی شایسته و در خور تقدیر است.

در ادامه پیام آیت الله موسوی جزایری، آمده است: حرکتی که از یک سو قدر شناسی نسبت به میراث گرانبهای تشیع و از سوی دیگر نشان از عزم جدی بر ادامه حرکت علمی بزرگان از علمای سلف می باشد بعضی از آن فرزانگان در عصر خویش درخشیدند و به جامعه نور و گرمی بخشیدند و همچون ستاره سحری افول کردند و با کارنامه ای درخشان به لقاء حق پیوستند ولی امروز نامی از آنان برده نمی شود و فراموش شده اند چرا که آثار وجودی آنان هر چند ارزشمند ولی محدود به دوران عمر مبارکشان بوده است و با مرگشان از خاطره ها محو شده اند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان در این پیام تصریح کرده است: در این میان رجال نامداری وجود دارد که ستاره وجودشان در آسمان علم و فضیلت می درخشیدند نه تنها تا به امروز بلکه تا ابدیت خواهد درخشید، که از آن جمله می توان از مؤسس و مجتهد بزرگ علامه وحید بهبهانی نام برد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این پیام اذعان داشته است: فضلا و دانشمندان می دانند که اگر آن مرد بزرگ و رنسانسی که به وجود آورد نبود جمود اخباریگری هنوز هم بر جوامع علمی حاکم بود و از ابتکارات، خلاقیتها و نوآوریهای خرد گرایانه هیچ خبری نبود.

در بخش دیگر این پیام آمده است: بدون شک جوامع علمی امروز مدیون آن عالم مجاهد هستند که در برابر قشری گری و جمود حاکم بر فضای آن روز قیام کرد، در راه خدا جهاد کرد، صبر را پیشینه خود قرار داد، به خدا توکل نمود و دل به دریا زد. از این رو از تهدیدها، تحقیرها، سرزنش ها نهراسید و بمصداق کریمه و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا پیروز میدان شد و به اهداف مقدسی که داشت دست یافت.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان در این پیام آورده است: حقا وحید زنده است تا تاریخ زنده است، وحید مجددی مجاهد بود امام خمینی هم مجددی مجاهد لکن هرکدام در حوزه و قلمروی خاص امام در حوزه روابط و مناسبات اجتماعی جوامع اسلامی تحولی شگرف بوجود آورد و وحید در حوزه روش اندیشه و فقاهت.

رییس شورای فرهنگ عمومی خوزستان در ادامه تصریح کرده است: کار بزرگ علامه وحید در زمان خودش زمینه ساز کار بزرگ امام خمینی(ره)در زمان ما است و اگر آن نبود نوبت به این هم نمی رسید خداوند ارواح مقدسشان را در اعلی علیین مسکن و مأوی کرامت فرماید بمحمد و آله الطاهرین.

در پایان این پیام آمده است: انتظار این است که امروز بهبهان عزیز، مجدد عظمت دیرینه علمی و جهادی خویش را احیا کند و به ارواح طیبه سلف صالح علمای اعلام، خدمتگزاران اسلام، شهداء والامقام درود می فرستیم و علو درجاتشان را از پیشگاه حق تعالی مسئلت داریم./945/د102/س
ارسال نظرات