۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۸۷۲۱۴
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

کتاب و مطالعه از ارکان خودباوری دینی و‌ ملی ملت ایران است

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کتاب و مطالعه را از ارکان خودباوری دینی و‌ ملی ایرانیان دانست و افزود: از علل عقب ماندگی های جهان اسلام، غفلت بزرگ در امر تولید فکر، کتاب و گسترش مطالعه مفید است که در دهه چهارم انقلاب این نقیصه بزرگ باید برطرف شود.
سيد رمضان شجاعي، نماينده مردم ساري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، سید رمضان شجاعی، نماینده مردم ساری درمجلس شورای اسلامی، امروز در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ساری، گفت: انقلاب اسلامی به جامعه ای آگاه و خودباور نیازمند است و کتابخانه های عمومی محل زایش اندیشه های خود باوری و هویت یابی اصیل اسلامی هستند.

وی کتاب و مطالعه را از ارکان خودباوری دینی و‌ ملی ایرانیان دانست و افزود: از علل عقب ماندگی های جهان اسلام، غفلت بزرگ در امرتولید فکر و کتاب و گسترش مطالعه مفید است که در دهه چهارم انقلاب این نقیصه بزرگ باید برطرف شود. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی وضعیت کنونی کتابخانه های عمومی استان مازندران را نامناسب توصیف کرد و گفت: چرا استان فرهنگی مازندران باید در شاخص های حوزه کتابخانه های عمومی از متوسط کشوری به صورت تأسف برانگیزی عقب باشد و برای جبران مافات باید و مسیولان استان دست به بسیج عمومی بزنند. 

شجاعی با تاکید بر استفاده از فرصت دورسوم سفر هیأت دولت به مازندران از مسؤولان این استان خواست تا با تعریف پروژه های متعدد احداث کتابخانه های مرکزی و استاندارد فاصله کنونی مازندران با سایر استان ها را جبران کنند.
 
نماینده مردم ساری در مجلس با انتقاد از عدم تحقق مصوبه دور اول سفر در زمینه احداث کتابخانه مرکزی و دور دوم سفر در احداث و تجهیز چهار کتابخانه عمومی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از این وزارتخانه خواست تا به تعهدات هیأت دولت در این دو دور سفر عمل کند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران نیز در ادامه جلسه با تاکید بر لزوم ورود خیرین در امر کتابخانه سازی در مازندران اظهار داشت: افق توسعه کتابخوانی در مازندران براساس افق ‌‌1404 تنظیم شده است تا به فرمان رهبری در این زمینه عمل کرده باشیم.

محمد اسماعیل امامزاده، مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران،
با اعلام این‌که توسعه فضای کتابخانه‌ای در مازندران به کندی پیش می‌رود، افزود: هم اکنون در کشور به ازای هر صد نفر سه متر فضای کتابخانه‌ای داریم که این میزان در مازندران یک متر و 22سانتی متر است.

امامزاده با اشاره به این‌که توسعه کتابخانه‌های دیجیتال از شاخص‌های مهم در توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی است، یادآور شد: ایران در میان کشورهای دنیا در این شاخص در رتبه چهل و ششم قرار دارد.

وی از وجود 866 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های استان مازندران خبر داد و گفت: ایران در شاخص اعضای کتابخانه‌ها در رتبه چهل و سوم و مازندران در کشور رتبه بیست و هشتم را دارا است.

امامزاده با اعلام این‌که مازندران با وجود 114هزار عضو فعال رتبه نخست کشور را دارد، افزود: امانت شاخص دیگری در توسعه کتابخوانی است و کیفی‌ترین شاخص به شمار می‌رود که ایران رتبه 56 دنیا و مازندران رتبه بیست و هشتم کشور را در این شاخص دارد./950/پ202/س
ارسال نظرات