۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۸۷۵۰۵
استاد حوزه و دانشگاه:

گستره ولایت رهبر معظم انقلاب بر همه مسائل نافذ است

خبرگزاری رسا ـ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه گفت: رهبر معظم انقلاب، ولایت مطلقه فقیه دارند، یعنی گستره ولایت ایشان در همه مسائل حکومتی، نظام و حوزه، نافذ است.
ديدار بيش از هزاران نفر از نخبگان جوان با رهبر معظم انقلاب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا از اساتید حوزه و دانشگاه و مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمیه حوزه، عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به شایعه‌پراکنی‌های مختلف به شایعه‌ای مبنی بر این‌که حوزه تحت اشراف مراجع و نظام تحت اشراف رهبری است، اشاره کرد و این دوگانگی را ناصواب خواند.

وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب افزون بر این‌که رهبری نظام را برعهده دارند، مرجع تقلید هستند، اظهار داشت: در قانون اساسی تصریح شده که رهبر انقلاب، ولایت مطلقه فقیه دارند یعنی در گستره ولایت ایشان در همه مسائل حکومتی، نظام و حوزه، نافذ است.

مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب هرگاه مصلحت نظام و دین، اقتضا کند و آن را تشخیص دهند در هر حوزه‌ای حق ولایت دارند و این‌گونه نیست که بگوییم رهبر معظم انقلاب تنها در حوزه مسائل سیاسی ولایت دارند و بر ولایت ایشان بر مسائل حوزوی نافذ نمی‌شود.

وی، اضافه کرد: مقام معظم رهبری به عنوان مرجع تقلید بر همه مسائل حوزوی اشراف کامل دارند، فعال هستند و هم به عنوان ولی فقیه، همان‌گونه که در دانشگاه‌ها ولایت دارند، در حوزه هم ولایت داشته و و هیچ استثنایی درباره ولایت ایشان در حوزه وجود ندارد.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا در ادامه سخنان خود، حوزه را یک نهاد اجتماعی و نقش‌آفرین در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نظم معرفی کرد و گفت: هرگز نمی‌توان تصور کرد که یک نظام علمی گسترده فرهنگی و فکری از مجموعه نظام، استتنثا باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه اشاره کرد و ابراز داشت: مقام معظم رهبری با تشریف‌فرمایی خود به شهر قم در سال 79 و دیداری که سال 86، نخبگان حوزوی و انجمن‌های علمی با ایشان داشتند، مطالبی را مطرح فرمودند و مطالباتی از مجموعه حوزه داشتند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تصریح کرد: مطالبه رهبر معظم انقلاب از حوزه به دلیل این‌که پایگاه فکری تشیع و تولید اندیشه دینی است، متحول شدن آن بود و تأکید داشتند که حوزه باید بتواند منطبق با نیازها، در برابر خواسته‌ها و مجموعه پرسش‌هایی که از دین، تشیع و فرهنگ دینی وجود دارد، پاسخ‌گو باشد.

وی با بیان این‌که ساختارهای حوزوی باید با حفظ اصول و مبانی، متناسب با نیازهای نظام، متحول شود، اظهار داشت: پیشرفت‌های متعدد در عرصه‌های مختلف نظام سبب آن می‌شود که دین در تمام عرصه‌ها خود را نشان دهد.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا، گفت: امروز بحث بحران علوم انسانی و تحول علوم انسانی در کشور مطرح است، زمانی که از علوم انسانی نام می‌بریم رابطه گسترده‌ای با علوم اسلامی پیدا می‌کند و در این رابطه علوم انسانی با علوم اسلامی عجین شده و حوزه‌ها متولی این هستند که علوم اسلامی را در کنار علوم انسانی تقویت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطرح شدن بحث تحول در علوم انسانی، بومی کردن آن را متناسب با آداب و فرهنگ و براساس مبانی اسلامی مورد تأکید قرار داد و افزود: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه تحول علمی آن بود که تأسیس دانش‌های جدید دینی و علوم اسلامی جدید یکی از آن‌ مطالبات است.

این استاد حوزه و دانشگاه، حرکت حوزه به سمت نظریه‌پردازی را از دیگر مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه برشمرد و اذعان داشت: نظریه‌پردازی یعنی اندیشه‌ورزی و تولید دانش جدید که نسبت به عرصه‌های مورد نیاز، در حوزه نظریات جدید تولید و نوآوری صورت گیرد و در کنار آن بحث آزاداندیشی را مطرح کردند که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی، خاطرنشان کرد:‌ حوزه باید فارغ از همه مسائل جناحی و سیاسی، اندیشه‌ورزی را راه خود قرار داده، تمام تفکراتی را که در کشور و بیرون از آن وجود دارد و مطرح است با محک دین ارزیابی کرده، همه اقوال را بشنود و آزادانه هرآنچه به مصلحت دین و نظام است، اخذ کند.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا با بیان این‌که وقتی از آزاداندیشی صحبت شد یعنی به سمت نقد تفکرات رقیب پیش برویم، گفت: یکی از خواسته‌های مقام معظم رهبری از حوزه مناظره است، مناظره‌ای که اندیشه‌ها با هم رقابت کنند، نه افراد. /920/پ202/ع

ارسال نظرات