۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۸۸۲۵۳
مدیر حوزه علمیه طالبیه تبریز:

تثبیت جایگاه تاریخی حوزه علمیه طالبیه تبریز ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه طالبیه تبریز گفت: تثبیت جایگاه تاریخی حوزه علمیه طالبیه با پیگیری و اجرای طرح توسعه آن، محقق خواهد شد.
حجت الاسلام سيدحسين سيدي ثاني، مدير حوزه علميه طالبيه تبريز
حجت الاسلام سیدحسین سیدی ثانی، مدیر حوزه علمیه طالبیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: نگاهی به تاریخ نشان می دهد که حوزه علمیه طالبیه تبریز در نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام نقشی فراملی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: طرح توسعه حوزه علمیه طالبیه با هدف بازیابی جایگاه تاریخی این مرکز علوم اسلامی در حال مطالعه و پیگیری است.

مدیر حوزه علمیه طالبیه با اشار به جایگاه رفیع این مرکز آموزش علوم اسلامی در تاریخ تشیع اظهار داشت: با وجود جایگاه و اهمیت این حوزه علمیه در حال حاضر این جایگاه و اعتبار وجود ندارد و حوزه علمیه طالبیه تبریز در حد حوزه علمیه شهرهای کوچک در حال فعالیت است.

حجت الاسلام سیدی ثانی تصریح کرد: ‌این حوزه علمیه فاقد هرگونه مرکز تخصصی است و ساختمان پژوهشی حوزه که از سال شصت و چهار شمسی آماده شده است تا سال هفتاد و سه متروکه بوده و در همان سال کتابخانه عمومی در این محل افتتاح شد.

وی تأکید کرد: این کتابخانه در حال حاضر پنج هزار عضو دارد و بخش‌هایی از آن نیز در حال راه‌اندازی است؛ اما جایگاه مهم این کتابخانه فراتر از این مسائل است.

مدیر حوزه علمیه طالبیه با بیان این‌که جایگاه امروز طالبیه با گذشته قابل قیاس نیست، اظهار داشت: در سال‌های دهه شصت طلابی از کشورهای همجوار از جمله ترکیه و آذربایجان در این حوزه علمیه مشغول به تحصیل بودند که تدریجاً از تبریز مهاجرت کردند.

مدیر حوزه علمیه تبریز گفت: مرکزیت حوزه علمیه تاریخی طالبیه تبریز و فعالیت بین‌المللی آن باید احیا شود، البته این ذهنیت در میان حوزه‌های علمیه منطقه و مسؤولان استان نیز وجود دارد که حوزه علمیه طالبیه تبریز باید مرکزیت خود را باز یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: با توجه به موقعیت منحصر به فرد و عالی این مرکز علوم اسلامی در تبریز، راه‌اندازی مرکزی جامع برای پاسخ‌گویی به شبهات دینی مردم ضرورت دارد.

وی با بیان این‌که صحن حوزه علمیه طالبیه همه روزه میزبان گردشگران و جهانگردان داخلی و خارجی است، خاطر‌نشان کرد: راه‌اندازی مرکز پاسخ‌گویی به شبهات در این مرکز علوم دینی، ضرورتی انکارناپذیر برای تبلیع معارف اسلامی است.

مدیر حوزه علمیه طالبیه تبریز ادامه داد: هم اکنون تعدادی از مراکز غیر دولتی و دفاتر مراجع تقلید و بیت امام جمعه تبریز مشغول پاسخ‌گویی به شبهات هستند، اما راه‌اندازی مرکزی جامع برای این مسأله ضروری است./۹۳۵/پ202/س
ارسال نظرات