۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۸۸۷۰۷
حجت الاسلام زیبایی ن‍ژاد:‌

سیستم ارزیابی و آموزشی حوزه باید متناسب با جریان نخبه پروری باشد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم، با تاکید بر ضرورت طبقه بندی علوم اسلامی در حوزه های علمیه،‌ جهش علمی در حوزه را نیازمند نظام آموزشی و پرورشی متناسب دانست.
حجت الاسلام زيبايي نژاد


حجت الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد مسؤول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ با اشاره به سخنان خود در دیدار نخبگان حوزه علمیه قم با مقام معظم رهبری اظهار داشت:‌ بنده در این دیدار بحث پیش نیازهای تحول در حوزه های علمیه را مطرح کردم که مورد تجلیل و تحسین رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز قرار گرفت.

وی ابراز داشت: اگر قرار باشد تحول علمی لازم در حوزه دانش،‌ آموزش و پژوهش اتفاق بیفتد، باید مسیرهای درست و حساب شده ای را طی کنیم و سیاست های دقیقی را طراحی و برنامه ریزی نماییم.

این استاد حوزه علمیه قم، ضرورت طبقه بندی جدید علوم اسلامی در حوزه های علمیه را ضروری دانست و اظهار داشت: باید مشخص کنیم که علوم مرکزی،‌ مادر و تولیدی ما در حوزه های علمیه چیست و علوم مصرف کننده و واسطه ای چیست و ضرورت دارد روش های حاکم و نحوه پیوند بین این علوم را بیان کنیم.

حجت الاسلام زیبایی نژاد اضافه کرد: اگر بخواهیم از حوزه های علمی مختلف حمایت کنیم، باید بدانیم که این حوزه های علمی متوازن رشد کنند و تا زمانی که در علوم ما غنی سازی لازم صورت نگیرد نخواهیم توانست علوم مصرف کننده را رشد دهیم.

وی با بیان اینکه جهش علمی در حوزه، نظام آموزشی متناسب با خود را می خواهد اظهار داشت: اگر می خواهیم این اتفاق عظیم رخ دهد، نباید در جذب طلاب متوسط نگری داشته باشیم و باید سرمایه گذاری لازم روی طلاب مستعد و نخبه صورت گیرد.

نظام آموزشی حوزه های علمیه نباید از سیستم های دانشگاهی گرته برداری کند

حجت الاسلام زیبایی ن‍ژاد تاکید کرد: نظام آموزشی حوزه های علمیه نباید از سیستم های دانشگاهی گرته برداری کند، چرا که سیستم های آموزشی دانشگاهی اطلاعات محور هستند و حوزه های علمیه را به مقصود و مطلوب نمی رسانند.

وی تاکید کرد: نباید سیستم های دیگر را در حوزه مناسب سازی کنیم،‌ مدارس و مؤسسات بزرگ برای پرورش افراد نخبه مناسب نیستند،‌ تربیت اخلاقی و علمی در محیط های علمی کوچک میسور است و نباید سیستم ها و محیط های بزرگ را تکرار کنیم.

حجت الاسلام زیبایی نژاد با تاکید بر اینکه باید در مؤسسات و مراکز علمی سیستم خوشه ای داشته باشیم گفت: باید محور علمی را افراد نخبه قرار دهیم تا آنها هرکدام افرادی را پرورش دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه،‌ ضرورت ایجاد و تکثیر حلقه های علمی به ویژه در شهرستان ها را از دیگر ضروریات برای حوزه های علمیه دانست و تصریح کرد: باید این حلقه ها را با محوریت نخبگان در حوزه های علمیه شکل دهیم و این حلقه ها با حلقه ها و مراکز علمی توانمند در حوزه علمیه قم متصل باشند.

این پژوهشگر مطالعات حوزه زنان و خانواده، با تاکید بر اینکه سیستم ارزیابی و آموزشی حوزه باید با جریان نخبه پروری متناسب باشد بیان داشت: شبیه سازی هایی که در نظام آموزشی حوزه انجام می دهیم ما را به سمت اطلاعات محوری می برد و عملا عدم رشد عملی طلاب را به همراه خواهد داشت.

وی به تبیین دیگر پیشنهادهای خود در جلسه نخبگان حوزه با مقام معظم رهبری پرداخت و افزود: در گذشته سنت حسنه ای در حوزه های علمیه وجود داشته است و جریان های علمی حول محور استوانه های علمی شکل می گرفتند، ‌ولی متاسفانه در حال حاضر مؤسسات علمی و پژوهشی مشاهده می شود که هرچند پژوهش صورت می گیرد اما فاقد مرکزیت و راهبر سیستم پژوهشی است و این مساله ممکن است آفاتی را به همراه داشته باشد.

این محقق علوم اسلامی و حوزوی در ادامه، دیدار نخبگان حوزه علمیه قم با مقام معظم رهبری را بسیار صمیمی و خوب ارزیابی کرد و بیان داشت: این دیدار به قدری جالب و صمیمی بود که حضرت آیت الله خامنه ای آن را یکی از بهترین ملاقات های خود عنوان کردند و با وجود طولانی شدن بیش از حد برنامه،‌ خواستار ارائه دیدگاه های همه افراد شدند. /924/ت302/ع

ارسال نظرات