۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۸۸۷۰۹
امام جمعه مشهد:

حدیث شناسی باید همراه با تحلیل محتوایی باشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با بیان اینکه تحلیل محتوایی حدیث، خلأ علم حدیث شناسی است،‌ گفت: در علم حدیث تنها بررسی صحت و سقم حدیث و نوع آن کافی نیست و باید در حدیث شناسی خود حدیث را تحلیل کنیم.
آيت الله علم الهدي امام جمعه مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت ‌الله سید احمد علم ‌الهدی، امام جمعه مشهد، سوم آبان ماه در اختتامیه همایش زلال اندیشه رضوی که در تالار اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در حدیث ‌شناسی قطع به صدور یا عدم صدور کفایت نمی‌ کند بلکه باید خود حدیث را بشناسیم و این خلأیی است که در علم حدیث وجود دارد.

وی با بیان اینکه تحلیل محتوایی حدیث، خلأ علم حدیث شناسی است،‌ گفت: در علم حدیث تنها بررسی صحت و سقم حدیث و نوع آن کافی نیست بلکه باید خود حدیث را تحلیل کنیم.

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه متأسفانه روش، ضابطه و قاعده ‌ای مشخص در تحلیل محتوای علوم حدیث قرآن نداریم، گفت: برگزاری همایش زلال اندیشه رضوی نقطه عطف و حرکتی جدید در مسئله حدیث شناسی به شمار می رود.

وی با اشاره به ضرورت تبیین و فهم زلال اندیشه رضوی، یادآور شد: در فهم و تشخیص زلال‌ اندیشه رضوی فقط نقل سیره امام رضا(ع) کافی نیست بلکه باید گفتار و رفتارهای حضرت رضا(ع) تحلیل و به گونه‌ای پیرایش شوند که به واقعیت‌ها دست پیدا کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برای دریافت و فهم زلال اندیشه رضوی نیازمند فهم عمیق و جدی در گفتار، رفتار، سیره و عکس ‌العمل امام رضا(ع) در ارتباط با حوادث و ابعاد مختلف زندگی ایشان هستیم زیرا اگر یک تحلیل جدی بر روی سیره حضرت داشته باشیم می توانیم به زلال اندیشه رضوی دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه اقدام مأمون در دعوت امام به خراسان و حرکت ایشان در ایران تروری به منظور امامت زدایی بود، ابراز داشت: مأمون می خواست با این عمل خود شخصیت معنوی امام را تخریب کند اما امام رضا(ع) با توجه خاصی که داشتند از تهدید و خطر به وجود آمده برای اسلام و امامت بهترین استفاده را بردند.

آیت الله علم الهدی خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) خطری که صد در صد کشنده و براندازنده اسلام بود را به فرصت تبدیل کرد و این اقدام زلال اندیشه کرداری امام بود و باید در مقابله با فتنه های سیاسی اینگونه برخورد کرد.

وی با بیان اینکه موقعیت صدور حدیث سلسلة الذهب یک موقعیت استثنایی بود که در طول تاریخ چنین موقعیتی را برای صدور هیچ حدیثی شاهد نیستیم، اذعان داشت: امام رضا(ع) در ذیل حدیث سلسلة الذهب جمله «بشرطها و شروط ‌ها و انا من شروط ‌ها» را بیان کرده اند و در آن نوع ولایت را هم مشخص کرده اند.

امام جمعه مشهد افزود: مقصود حضرت از بیان «و انا من شروط ها» این است که حاکمیت و مدیریت در هر عصری در دست ولی خداست و اکنون که من ولی خدا هستم باید این امامت و مدیریت اجرایی در دست من باشد و به نوعی می خواستند عیب حکومت حاکم را به مردم گوشزد کنند./934/پ202/ص
ارسال نظرات