۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۸۸۷۲۶
استاد حقوق بین الملل:

اعتراض امام راحل به پذیرش کاپیتولاسیون نقطه عطف تاریخ کشور است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه امام حسین(ع) تبریز گفت: برای لغو قانون ننگین کاپیتولاسیون یک دهه مبارزه دینی و فرهنگی از سوی علما، روحانیون و چهره های برجسته فرهنگی و سیاسی صورت گرفت.
امام خميني
حسن موثقی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه امام حسین(ع) تبریز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به سالروز اعتراض و افشاگری تاریخی امام راحل نسبت به پذیرش قانون کاپیتولاسیون اظهار داشت: کاپیتولاسیون در حالت عموم به اعطای مصونیت خاص به افراد خاص اطلاق می شود و ریشه این قانون به قرن 12-10 میلادی و به کشور یونان بر می گردد.

وی ادامه داد: در یونان قدیم حقوق ویژه ای برای اتباع شهرهای تکامل یافته تجاری مانند بیزانس اعطا می شد و افرادی که غالبا به شغل بازرگانی مشغول بودند از یک سری حقوق ویژه برخوردار می شدند که اصطلاحا به آن کاپیتولاسیون اطلاق می شد.

موثقی افزود: در ایران نیز سابقه اعطای چنین قوانینی به اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 بر می گردد که اتباع دولت روسیه از این قانون در ایران بهره مند شدند و سپس در حالت گسترده تری در زمان رژیم پهلوی و از سوی نخست وزیر وقت، حسنعلی منصور تصویب شد و با این قانون عملا حق حاکمیت و استقلال از ملت و دولت ایران سلب شد.

وی خاطر‌نشان کرد: در واقع یک نوع بردگی علنی برای ایرانیان پدید آمد و بر طبق این قانون اگر اتباع آمریکایی جرمی در ایران مرتکب می‌شدند، دادگاه‌های ایرانی حق محاکمه آنها را نداشتند و باید در کشور آمریکا و طبق قوانین آن مملکت محاکمه می‌شدند.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه‌های تبریز اظهار داشت: این روز نقطه عطفی در تاریخ کشور ایران به شمار می‌رود و برای لغو این قانون یک دهه مبارزه دینی و فرهنگی از سوی علما، روحانیون و چهره‌های برجسته فرهنگی و سیاسی صورت گرفت تا اذهان مردم نسبت به این موضوع آگاه و روشن شود و زمینه اعتراض عمومی نسبت به این بردگی علنی فراهم آید و در نهایت این قانون ننگین لغو شد.

وی با اشاره به نقش برجسته روحانیت و به خصوص امام خمینی‌(ره) در بیداری ملت ایران‌ خاطرنشان کرد: افشاگری حضرت امام در این مورد که منجر به زندانی و تبعید شدن ایشان شد، نقش ارزنده‌ای در بیداری روح آزادی‌طلبی در مردم کشور علوی ایران داشت.

موثقی گفت: مردم ایران افزون بر داشتن فطرت آزادی‌خواهی، به خاطر پیروی از شیوه و روش ائمه اطهار و به خصوص حضرت اباعبدالله(ع) که مظهر آزادگی است، نمی‌توانستند چنین ننگی را بر پیشانی خود تحمل کنند که در نهایت با آگاهی و بیداری مردم و خروش اعتراضات گسترده این قانون استعماری و ننگین در چنین روزی لغو شد.

وی تصریح کرد: این انقلاب به رهبری عالمی فقیه، عادل و باتقوا تحقق یافت که می‌تواند مصداق آیه 16 سوره مائده باشد که همه چیز و همه کار برای رضای خدا باید باشد و این مرد خدایی انقلابی در ایران به پشتوانه مردم و با توکل بر خدا انجام داد که آن انقلاب کشتی نجات بشریت شد./935/ت302/س
ارسال نظرات