۰۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۸۸۹۶۳

کنگره ملی علامه ملا محمد اشرفی اسفند ماه در مازندران برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد منطقه سه کشور، از برگزاری کنگره بزرگداشت علامه ملا محمد اشرفی اسفند ماه در مازندران خبر داد.
علامه ملا محمد اشرفي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بهشهر، حجت الاسلام سید حسین ابراهیمیان، مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد منطقه سه کشور، امروز در همایش هم اندیشی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر با موضوع عرفان حقیقی و عرفان کاذب از برگزاری نخستین کنگره ملی علامه ملا محمد اشرفی اسفند ماه امسال در استان خبرداد.

وی افزود: این کنگره به منظور تجلیل از مقام شامخ این استاد گرانقدر عرفان و اخلاق در مازندران برگزار می شود.

دبیر کمیته علمی کنگره ملی علامه ملا محمد اشرفی ادامه داد: علامه اشرفی یکی از علمای برجسته مازندران بوده است که آثار ارزشمندی از آن عالم برجسته برجای مانده که «اسراالشهاده» یکی از آثار ماندگار این عالم ربانی است.

وی با اشاره به این که علامه ملا محمد اشرفی این کتاب را در اسرار شهادت امام حسین (ع)، صدمات و مصیبت هایی که این خاندان در راه اسلام متحمل شده اند، در اواخر عمر خویش به رشته تحریر در آورده است، ادامه داد: این تألیف در سال 1322 یعنی هفت سال بعد از رحلت علامه اشرفی به زیور طبع آراسته شد و دارای 139 صفحه است.

حجت الاسلام ابراهیمیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عرفان و تعاریف موجود در جامعه خاطر نشان کرد: عرفان در لغت به معنی شناخت و آگاهی یافتن است و در اصطلاح به عرفان نظری و عملی تقسیم شده است.

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد منطقه سه کشور بیان داشت: عرفان عملی یعنی پیمودن منازل ده گانه سیر و سلوک و رسیدن به مقام فنا فی الله و بقا بالله زیر نظر استاد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

حجت الاسلام ابراهیمیان با بیان این که عرفان، رسیدن به حقیقت و یقین است؛ اضافه کرد: علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین از مراتب عرفان است که رسیدن به حق الیقین در واقع ذوب شدن در حقیقت هستی و همان خدایی شدن است که منصور حلاج گفت و بر بالای دار رفت.

وی با اشاره به این که متأسفانه بسیاری از انسان ها تنها در جهان احساسی در گیر شده اند و به این مقوله پرداخته اند و به ندرت انسان هایی به جهان شناسی دست یافته اند، افزود: اکثر انسان ها از قلب به شناخت نرسیده اند و در واقع هرگز به جهان شهودی نرسیده و این درک برای عرفا است.

حجت الاسلام ابراهیمیان حرکت عارف را در پنج حرکت عنوان کرد و یادآور شد: حرکت از مبدأ حرکت، مقصد، منازل ده گانه، حالات و مقامات و انتخاب استاد از جمله مراحل سیر و سلوک عارفانه است که انتخاب استاد ازمهمترین آن است و انسان برای سیر و سلوک با انتخاب استاد نیمی ازراه را پیموده است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: طی الارض، دید برزخی، مقام اخبار عن الغیب، قدرت تصرف و رسیدن به حقیقت و حقیقت واقعی شدن از مقام های این سیر و سلوک است.

وی اظهار داشت: گرایش به انواع عرفان های نوظهور نیز به دلیل عدم وجود استاد است و انتخاب استاد سخت ترین و مشکل ترین قدم در سیر و سلوک است که باید توجه شایانی به این امر شود.

دبیر همایش عرفان های حقیقی و کاذب دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر نیز در ادامه بیان داشت: در دو دهه گذشته هجمه های وسیعی از عرفان های کاذب در جوامع اسلامی ظهور و بروز کرده است که باید با موضع گیری درست از سوی اساتید حوزه و دانشگاه، عرفان اسلامی جایگزین شود.

وحید رحمانی خلیلی، دبیر همایش عرفان های حقیقی و کاذب دانشگاه آزاد اسلامی بهشهر، اظهار داشت: عرفان اصیل اسلامی در گفتار و اعمال ائمه ما وجود دارد و باید این عرفان بدرستی درجوامع اسلامی از سوی اهل فن در حوزه و دانشگاه به جوانان شناسانده شود.

وی ادامه داد: باید با برگزاری همایش های مختلف و بحث و گفت و گو در این رابطه جوانان را به عرفان حقیقی و اصیل اسلامی هدایت کنیم که مهم ترین راه نجات جوانان و بشریت از گرفتاری در دام عرفان های کاذب است./950/پ202/الف
ارسال نظرات