۰۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۸۹۱۵۲

خاطراتی از طلاب غیر ایرانی معمم شده به دست رهبر معظم انقلاب

خبرگزاری رسا ـ طلبه پاکستانی حوزه علمیه گفت: از زمانی که توسط رهبر معظم انقلاب معمم شده‌ام، احساس مسؤولیت عجیبی به من دست داده است،‌ بسیار خوشحالم و هر روز خدای متعال را به سبب این توفیق شکر می‌کنم.
ديدار هزاران نفر از طلاب و فضلاي غير ايراني با رهبر معظم انقلاب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیش از ظهر امروز، نهم آبان‌ماه در سالن غدیر مجتمع آموزش عالی فقه که در راهروی مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل این مجتمع قرار دارد، نشستی به همت معاونت فرهنگی و تربیتی با حضور خبرنگاران برگزار شد که در آن سه نفر از طلاب غیرایرانی که دوشنبه سوم آبان‌ماه به دست مبارک رهبر معظم انقلاب، به لباس مقدس روحانیت ملبس شده بودند به بیان خاطرات خود از این دیدار پرداختند.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌تبار، معاون فرهنگی تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه با اشاره به دیدار طلاب غیرایرانی با مقام معظم رهبری و ملبس شدن چهارده نفر از این طلاب به دست رهبر معظم انقلاب، خدا را به سبب توفیق بهره‌مندی از درک ده روزه حضور رهبر فرزانه انقلاب شکر کرد و گفت:‌ خداوند متعال نعمت بزرگی را به مردم قم و به حوزه علمیه به ویژه طلاب، فضلا، اساتید و کارگزاران جامعةالمصطفی عنایت کرد.

وی در ادامه به بیان پیشینه‌ای از مراسم عمامه‌گذاری پرداخت و افزود: عمامه‌گذاری قدمت بسیار طولانی به اندازه هزار و چهارصد سال دارد و براساس روایاتی که در کتاب‌های معتبر شیعه وارد شده، نخستین بار پیامبر اکرم‌(ص) رسماً بر سر حضرت علی‌(ع) عمامه گذاشتند. در وسایل‌الشیعه جلد پنجم، صفحه 58 آمده است که پیامبر اکرم‌(ص) روز عید غدیر عمامه‌ای را به سر حضرت علی‌(ع) گذاشته و انتهای آن را بین دو کتف آن امام همام انداختند و فرمودند «خدای من، من را این‌گونه با ملائکه تأیید فرمود.»

معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه با بیان این‌که عمامه از زمان پیامبر اکرم‌(ص) به عنوان یک سیره و سنت بوده و علما و بزرگان شیعه نیز پس از غیبت کبری پیوسته این سیره را حفظ کرده‌ند با اشاره به برنامه‌های مختلف معاونت فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه در این ارتباط، اهداف برگزاری مراسم عمامه‌گذاری در این مجتمع را پیروی از سیره پیامبر اکرم‌(ص) و ائمه اطهار‌(ع) و عمل به روایاتی که در فضیلت بر سرگذاشتن عمامه وارد شده است، برشمرد.

وی در ادامه بازدارندگی صاحب لباس از بسیاری حرکات و رفتارهای زننده و در کنار آن وقار و متانت بخشیدن به صاحب لباس را از مزایای عمامه عنوان کرد و با بیان این‌که پوشیدن لباس مقدس روحانیت جزو سیره عملی فقها و بزرگان شیعه و نشانی از روحانیت تشیع است، گفت: این‌که طلاب و فضلا با پوشیدن لباس مقدس روحانیت، به صورت رسمی خود را سرباز حضرت ولی‌عصر‌(عج) می‌بینند، سبب شده دشمنان در موارد بسیار به مقابله شدید با این لباس برخیزند که یکی از اقدامات رضاخان هم این بود که در کنار کشف حجاب، عمامه از سر روحانیان برمی‌داشت.

حجت‌الاسلام حسینی‌تبار در بخش دیگری از سخنان خود به اهتمام مسؤولان این مجتمع به عمامه‌گذاری طلاب اشاره کرد و گفت: با پوشیدن لباس روحانیت، زمینه انجام تبلیغ، ارشاد و هدایت مردم برای طلاب مساعدتر می‌شود. لباس مقدس روحانیت به سبب پیوند عمیق با دین، مکتب اسلام و تشیع به گونه‌ای تداعی‌کننده دعوت به خدا، اخلاق و معنویت است و منجر به جلب معنویت و عنایت‌های ویژه می‌شود و در حقیقت مبارزه با بدعت‌ها، ضد ارزش‌ها و دعوت به ارزش‌های اسلامی است.

وی افزود: معاونت فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه هر سال دو مرتبه در عید غدیر خم و نیمه شعبان مراسم عمامه‌گذاری برگزار می‌کند و در این چند سال نیز به طور متوسط شصت تا هفتاد نفر از طلاب غیرایرانی در هر سال به دست مراجع تقلید همچون حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و حسین نوری همدانی معمم شده‌اند.

معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه با بیان این‌که در آستانه عید غدیر امسال بسیاری از طلاب غیرایرانی برای معمم شدن اعلام آمادگی کرده‌اند به شرایط نام‌نویسی برای معمم شدن اشاره کرد و افزود: براساس آیین‌نامه‌ای که از سوی جامعةالمصطفی العالمیه ابلاغ شده، تنها طلابی اجازه معمم شدن دارند که صلاحیت لازم را از نظر تربیتی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی و نیز شرایط علمی که حداقل گذراندن 110 واحد درسی است، داشته باشند.

وی، اظهار داشت: طلابی که در جامعةالمصطفی معمم می‌شوند از ملیت‌های مختلف هستند، برخی که از کشورهای مجاور مانند پاکستان، هندوستان، افغانستان، عراق و لبنان به حوزه علمیه قم آمده‌اند، پس از این‌که به لباس مقدس روحانیت ملبس می‌شوند با همین لباس در کشورهای خود ظاهر می‌شوند، اما در بسیاری از کشورهای دیگر این فرهنگ وجود ندارد و طلاب تنها در ایران معمم هستند و نمی‌توانند از این لباس مقدس در کشورشان استفاده کنند.

حجت‌الاسلام حسینی‌تبار، یادآور شد: پس از این‌که طلاب غیرایرانی برای معمم شدن نام‌نویسی می‌کنند، صلاحیت عمومی آنان بررسی می‌شود و در صورت تأیید، زمانی برای انجام مصاحبه فراخوانده می‌شوند که طی این فرایند، مشاوران مجتمع با انجام مصاحبه عملی از احکام در سه حیطه اخلاقی و تربیتی، احکام و تجوید نماز و قرآن و همچنین مصاحبه‌ای در حیطه مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی صلاحیت‌های آنان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

روی پله‌های منزل سجده شکر به جا آوردم

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام سیدکاظم عباس نقوی از کشور پاکستان و طلبه سال پنجم مدرسه عالی فقه و معارف که به دست رهبر معظم انقلاب معمم شده به بیان احساسات خود از این دیدار پرداخت و ابراز داشت: دیدار رهبر معظم انقلاب خیر و برکتی بود که نصیب ما شد و این برکت را با تمام وجود احساس کردم، هرچند از وصف آن ناتوانم. روزی که ایشان از قم رفتند مثل این بود که پدری برای سفر طولانی رفته باشد، برایم بسیار سنگین بود.

وی که با گریه سخنان خود را ادامه می‌داد، اظهار داشت: روزی که رهبر معظم انقلاب به ما خطاب کردند و فرمودند شما فرزندان عزیز من هستید، چنان احساسی در دل‌های ما طلاب غیرایرانی زنده شد که پیش از آن سابقه نداشت و باید بگویم که سپاسگزار ایشان هستیم.

بنده این قابلیت را نداشتم که به دست رهبر معظم انقلاب معمم شوم. در جامعةالمصطفی دو نوع طلاب داریم، کسانی که از حوزه وارد این مرکز شدند و کسانی که از دانشگاه برای تحصیل آمده‌اند. من پیش از این سابقه حوزوی نداشتم و در دانشگاه به تحصیل و تدریس مشغول بودم. هیچ خبری از روحانیت نداشتم و طی این چهار سال از جایی آمده بودم که اصلا فکر نمی‌کردم به چنین افتخاری دست یابم. این افتخار به واقع از لطف خداوند، ائمه معصومین‌(ع) است که تا اینجا رسیدم.

خدمت رهبر معظم انقلاب عرض کردم که شاید در زندگی من لحظات بسیاری پرافتخاری باشد، اما لحظه‌ای که شما را از نزدیک زیارت کردم، هیچ‌گاه فراموشم نمی‌شود. نامه‌ای را در جیب داشتم و می‌خواستم این نامه را به دست آقا دهم، در دل هم موضوعی داشتم که می‌خواستم بیان کنم، اما وقتی ایشان آمدند، نه توانستم نامه را به ایشان دهم و نه توانستم درد دلم را بگویم. تنها دست ایشان را بوسیدم و آنقدر محو جمال و نورانیت آقا بودم که احساس نکردم چه زمانی دست مبارک خود را بر سرم کشید.

هرگز نمی‌توان این لحظات بسیار شیرین را بیان کنم، احساس کردم در یک حصاری قرار گرفته‌ام و پیش از این که احساس ناامنی می‌کردم و از آن زمان خود را داخل این حصار می‌بینم و مطمئن هستم انقلاب اسلامی ایران به دست رهبر معظم انقلاب به دست امام زمان‌(عج) می‌رسد و تمام تلاش خود را به کار می‌بریم اگر خدا توفیق دهد، در رکاب ایشان، به امام زمان(عج) برسیم.

گریه‌های این طلبه همچنان ادامه داشت و صحنه‌ای باور نکردنی برایمان به وجود آورده بود، وی که به گفته خود اصلا فکر نمی‌کرد به دست رهبر معظم انقلاب معمم شود، ابراز داشت: ساعت 7 صبح در خانه نشسته بودم که از ستاد تماس گرفتند و گفتند قرار است به دست رهبر معظم انقلاب به لباس مقدس روحانیت ملبس شوی، همانجا روی پله‌های منزل سجده شکر به جا آوردم که چنین افتخاری نصیبم شده است.

در چهره رهبر معظم انقلاب نگاه می‌کردم و می‌گفتم الحمدالله تقبل‌الله ایمانکم

حجت‌الاسلام علی خلیفه از لبنان که در سطح سه مدرسه عالی فقه و اصول به تحصیل مشغول است، به بیان احساسات خود از دیدار با رهبر معظم انقلاب و معمم شدن به دست ایشان پرداخت. وی که دست و پا شکسته فارسی صحبت می‌کرد، گفت: بدون شک هرکسی آقا را ببیند، از بیان احساسات خود ناتوان خواهد بود.

در لبنان به مدت چهار سال و نیم درس حوزه خواندم. اکنون دوازده سال است که در ایران حضور دارم و در جامعةالمصطفی العالمیه مشغول به تحصیل. وقتی در لبنان بودم و خواستم به ایران بیایم، نخستین جرقه‌ای که در ذهنم زده شد، این بود که بهترین جا در جهان کجاست؟ دلم بهترین جا را به من نشان داد و آن جمهورری اسلامی و حوزه علمیه بود که نشانه تشیع در آن می‌درخشید.

من به ولایت فقیه ایمان دارم. ولایت فقیه در دل من جای دارد، از ابتدا دوست داشتم نزد رهبر معظم انقلاب و به دست ایشان معمم شوم، هرچند مقام همه مراجع عالی است، اما ولی فقیه که نایب صاحب الزمان است مهم‌ترین نقش را در دل طلاب دارد.

وی که از رهبر معظم انقلاب به عنوان آقا رهبر نام می‌برد، گفت ایشان خصوصیات و شخصیت خاص، ایمان و نور خاصی دارند. چهار سال پیش به نزد رییس جامعةالمصطفی رفتم و خواستم تا به دست رهبر معظم انقلاب معمم شوم، ایشان موافقت کرد و گفت در تابستان می‌توانی، در حالی که تابستان را باید به لبنان می‌رفت. چند مرتبه به دفتر رهبر معظم انقلاب در خیابان شهدای قم رفتم و گفتند یک نوبت برای شما می‌زنیم.

دیگر مراجعه نکردم، چرا که اصل عمامه را بسیار مقدس می‌دانستم و البته هر موقع هم می‌خواستم اقدام کنم، مسؤولیت بزرگ آن مرا با خود درگیر می‌کرد و توان به دوش کشیدن این مسؤولیت را در خودم نمی‌دیدم. روز قبل از دیدار با رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام نمازی پیشنهاد دادند که به دست رهبر معظم انقلاب معمم شوم، با قرآنی که در جیب داشتم، تفألی زدم و بسیار عالی بود. در دل احساس خاصی پیدا کردم، مثل این‌که حتما باید معمم شوم. حجت‌الاسلام نمازی البته گفت، معرفی شما برای معمم شدن به دست مقام معظم رهبری باید در جلسه‌ای مطرح شود که اگر قبول کردند، خبرتان می‌کنم. ساعت شش و نیم بعدازظهر به حرم مقدس حضرت معصومه(س) آمدم، در حرم بودم که ساعت 7 تلفن همراهم به صدا درآمد. فردی که پشت خط بود گفت فردا ساعت 8 صبح توسط آقا معمم می‌شوی!! این لحظه ایستادم و شکر خدا کردم.

ولایت فقیه برکت نیابت صاحب الزمان(ع) است و من به این جمله اعتقاد دارم. در آن زمان احساس غم عجیبی بر من حاکم شد، همسرم گفت این‌که به نزد مقام معظم رهبری مشرف شوی و توسط ایشان به لباس مقدس روحانیت نائل آیی، برکتی بس عظیم است. رفتم حرم خدا را شکر کردم و از حضرت معصومه‌(س) که پیش از آن به ایشان توصل داشتم، تشکر کردم.

صبح با ملاقات رهبر معظم انقلاب، نور خاصی را در ایشان دیدم، البته کل مؤمنان و مراجع نور خاصی دارند، اما این نوری را که در ایشان یافتم پیش از آن ندیده بودم. خواستم چند کلمه‌ای سخن بگویم که همه چیز را فراموش کردم و تنها در چهره ایشان نگاه می‌کردم و می‌گفتم الحمدالله تقبل الله ایمانکم. زمانی که به دست رهبر معظم انقلاب معمم شدم مثل این بود که ایشان را ندیدم و تنها نورشان را می‌دیدم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که رفت سید کنار دست من را معمم کند، تازه آن موقع ایشان را دیدم. وقتی توسط رهبر معظم انقلاب معمم شدم احساس مسؤولیت عجیبی به من دست داده است،‌ بسیار خوشحالم و هر روز خداوی متعال را به سبب این توفیق شکر می‌کنم.

انگشتر رهبر معظم انقلاب را به یادگار گرفتم

حجت‌الاسلام عبدالله محمداف از کشور خودمختار نخجوان آذربایجان که در سطح چهار مدرسه تخصصی فقه و اصول از مدارس چهارگانه مجتمع آموزش عالی فقه مشغول تحصیل است، در ابتدای سخنان خود از تلاش تمام کسانی که این امکان را ایجاد کردند تا بتواند به دیدار رهبر معظم انقلاب مشرف و به دست ایشان معمم شود، تشکر کرد و گفت: حال عجیبی به تمام کسانی که در آن جلسه حضور داشتند دست داده بود. این امر چیزی نیست که بتوان بیان کرد.

اگر بخواهم درباره امام خمینی‌(ره) یا رهبر معظم انقلاب صحبت کنم، همانا از حد من خارج است. امام خمینی‌(ره) وقتی می‌خواست درباره حضرت علی‌(ع) حرف بزند می‌فرمود خداوند متعال هزار صفت را در دعای جوشن کبیر برای خود ذکر کرده است که حضرت علی‌(ع) تمام این صفات را دارد و من قادر به تشریح شخصیت ایشان نیستم.

خیلی پیش از این می‌خواستم معمم شوم و احساس می‌کردم این لباس روحانیت است و لباسی نیست که هر موقع دلم خواست بپوشم. دائم با خودم گفتم آیا به این حد رسیده‌ام که لباس مقدس روحانیت را به تن کنم، از این‌رو بسیار متزلزل بودم. سال گذشته می‌خواستم برای معمم شدن نام‌نویسی کنم، اما ظرفیت تکمیل بود و امسال برای عید غدیر ثبت‌نام کردم. دو روز گذشت و حجت‌الاسلام قربانی با من تماس گرفت. مقابل آشپزخانه منزل ایستاده بودم و وقتی ایشان خبر از معمم شدن به دست مبارک رهبر معظم انقلاب را داد، دیگر فراموش کردم که فردی پشت خط است، حال خودم را هم نمی‌دانستم و مبهوت مانده بودم.

مدتی از خبر حجت‌الاسلام قربانی گذشت و خبری نشد، ظهر یکشنبه به ایشان مراجعه کردم و گفتند که هنوز خبری نیست. شب دوشنبه دوباره با من تماس گرفته و از روز معمم شدن به دست رهبر معظم انقلاب خبر دادند. آن روز هیچ‌گاه از ذهنم نخواهد رفت.

وقتی به دیدار رهبر معظم انقلاب نائل شدم، تنها توانستم خدمت ایشان به زبان آذری عرض کنم که سلام آذربایجان را برای شما با خود دارم و ایشان هم با زمان آذری فرمودند، خوش آمدید. انگشتر ایشان را به یادگار خواستم و به من اهدا کردند. /920/ز503/ع

ارسال نظرات