۱۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۸۹۵۱۸
در نخستین همایش فقه و مسائل مستحدثه؛

تلقیح مصنوعی‌ از دیدگاه اندیشمندان فقه و حقوق بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ استاد فقه و مبانی اسلامی، در دومین روز از همایش ملی فقه و مسائل مستحدثه با ارائه مقاله ای با عنوان «تلقیح مصنوعی و نسب مولود حاصل از آن در تأملات اندیشمندان فقه و حقوق» به بررسی ابعاد فقهی این موضوع پرداخت.
تلقیح مصنوعی‌ از دیدگاه اندیشمندان فقه و حقوق بررسی شد
به گزارش خبرگزاری رسا در ساری، سید جلال موسوی نسب، استاد فقه و مبانی اسلامی، ظهر امروز در دومین روز از همایش ملی فقه و مسائل مستحدثه با ارائه مقاله ای با عنوان «تلقیح مصنوعی و نسب مولود حاصل از آن در تأملات اندیشمندان فقه و حقوق» به بررسی ابعاد فقهی این موضوع پرداخت.

وی افزود: ‌تلقیح مصنوعی از پدیده های شگفت دنیای مدرن بوده و با کاوش های عمیق حول این روند از سوی فقها و حقوقدان‌ها بررسی شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور بروجرد با اشاره به این که صاحبان فقه و حقوق ابعاد و زوایای پنهان تلقیح مصنوعی را مطرح کرده‌اند، تصریح کرد:‌ قانون‌گذار نیز برای اجرای تلقیح مصنوعی ضوابطی را اعلام کرده است.

موسوی نسب با بیان این که تلقیح مصنوعی در ابتدا برای اصلاح ن‍ژاد و تکثیر حیوانات اهلی استفاده می شد؛ یادآور شد:‌ تلقیح مصنوعی را اکثر فقها پذیرفته و غالب حقوقدان ها بر آن متفق هستند.

وی با اشاره به موافقان و مخالفان لقاح مصنوعی خاطرنشان کرد: ‌از نظر موافقان، کودکی که از تلقیح مصنوعی به دنیا آمده منتسب به مادر خواهد شد.

موسوی نسب افزود:‌ بر اساس نظر برخی فقها در صورت جاهل بودن مادر، تلقیح مصنوعی کودک منتسب به مادر خواهد شد و در غیر این صورت نسب نامشروع تلقی می گردد.

بر اساس این گزارش در دومین روز از برگزاری همایش فقه و مسائل مستحدثه، قرار است مقالاتی نظیر آسیب شناسی فقه در دوران معاصر، فقه و حکومت، تحقیقات پزشکی بر روی جنین انسان از منظر فقه و حقوق، تحلیل و بررسی حکم فقهی تشریح، بررسی فقهی عده زنان بدون رحم و ثمرات حقوقی مثلی بودن طولبحث و بررسی می شود.

گفتنی است، نخستین همایش ملی فقه و مسائل مستحدثه عصر امروز در ساری به کار خود پایان داد./950/د101/س
ارسال نظرات