۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۸۹۷۴۵
رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی:

کرسی‌های نظریه پردازی وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی از برگزاری کرسی های نظریه پردازی وحدت حوزه و دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد.
وحدت حوزه و دانشگاه
احمد فرشبافیان، رییس مرکز مطالعات و تحقیقات آذربایجان‌شناسی و رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه‌ها بدون توجه اساسی به بیانات مقام معظم رهبری به جلسات سخنرانی در دانشگاه‌ها تبدیل شده است.

استاد حوزه علمیه صادقیه تبریز ادامه داد: ایده کرسی های آزاداندیشی از سوی مقام معظم رهبری در سال 81 مطرح شده است، متخصیصن امر باید نظرات علمی را نقد کنند، نه این‌که این جلسات به جلسات سخنرانی تبدیل شده و بحث مهم آزاد اندیشی به سخنرانی تقلیل یابد.

فرشبافیان با بیان این‌که کرسی‌های آزاد اندیشی را تجربه جدیدی در حوزه علوم انسانی دانست و گفت: بایستی محیط حوزه و دانشگاه محل برخورد دیدگاه ها و عقاید باسد چراکه طرح آنچه در ذهن استاد، طلبه و دانشجو است، می تواند منشأ مؤثر در ایجاد نوآوری فکری شود.

وی از جمله مباحث مهم مطرح در کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه‌ها را وحدت حوزه و دانشگاه دانست و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از مباحثی است که باید در کرسی‌های آزاد‌اندیشی مطرح شود و به نقد کشیده شود که آیا امروز دانشگاه حوزوی شده است یا حوزه دانشگاهی شده است.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی از برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی وحدت حوزه و دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: از حضور اساتید حوزوی در این جلسات استقبال می کنیم تا شاید اندکی از شعارزدگی در این مبحث خارج شویم.

استاد حوزه علمیه صادقیه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بنیاد دائره المعارف آذربایجان شناسی به همت این مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی در شهر تبریز راه اندازی خواهد شد، گفت: هدف اصلی این بنیاد تدوین دایره المعارف جامع از منطقه آذربایجان ایران و آذربایجان شمالی است.

فرشبافیان ادامه داد: یکی دیگر از اهداف این بنیاد، شناسایی و گردآوری تاریخ و زندگی نامه علما و فقهای بزرگ منطقه آذربایجان خواهد بود که در این راستا با دیگر مراکز و مؤسسات دینی، فرهنگی و تحقیقاتی همکاری خواهد داشت.

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات آذربایجان شناسی گفت: بنیاد دایره المعارف آذربایجان درصدد برگزاری همایش نقش پنجاه ساله دانشمندان آذربایجان به فرهنگ و ادبیات اسلامی است که مقدمات آن نیز فراهم شده است./935/پ202/س
ارسال نظرات