۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۸۹۹۵۴
دبیر کمیته علمی کنگره آیت الله صالحی مازندرانی:

معرفی آرا و افکار علما قوام دین اسلام را استحکام می بخشد

خبرگزاری رسا ـ دبیر کمیته علمی نخستین کنگره ملی شخصیت شناسی آیت الله صالحی مازندرانی با بیان این که تجلیل و قدردانی از بزرگان دین یک اثر معنوی و الهی دارد، گفت: شناساندن آرا و افکار چهره های منور آسمانی و آشنا به اصول و مبانی دین اسلام قوام دین مبین اسلام را استحکام می بخشد.
مسؤول نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه آزاد منطقه سه کشور
حجت الاسلام سید حسین ابراهیمیان، دبیر کمیته علمی نخستین کنگره ملی شخصیت شناسی آیت الله صالحی مازندرانی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با بیان این که تجلیل و قدردانی از بزرگان دین یک اثر معنوی و الهی دارد، گفت: کنگره های علما و بزرگان دین باید کاملاً علمی برگزار شود.

حجت الاسلام ابراهیمیان با بیان این که شناساندن آرا و افکار چهره های منور آسمانی و آشنا به اصول و مبانی دین اسلام در هر عصری و زمانی پایه های ثبات و قوام دین مبین اسلام را استحکام بخشیده است، افزود: از این رو برگزاری کنگره های علمی برای بررسی جایگاه علمی و فقهی علما و فقهای دین یک امر ضروری است.

وی شناسایی، چاپ و انتشار آثار و تألیفات آیت الله صالحی مازندرانی (ره)، دیدار و مصاحبه با فرزندان، شاگردان و دانش آموختگان و چاپ و انتشار مجموعه مصاحبه ها و دیدارها، تدوین و آماده سازی فراخوان مقاله جهت چاپ و انتشار آن در سطح حوزه ها و دانشگاه های سراسر کشور، بررسی مقالات رسیده در کمیته علمی و چاپ مجموعه مقالات برتر، چاپ و انتشار زندگی نامه کامل و شرح حال و سیره علمی و عملی و ساخت فیلمی از زندگی علمی، اخلاقی و معنوی این عالم برجسته و نیز چاپ تمبر یادبود و ساخت تندیس این عالم ربانی را از جمله مهم ترین اقدامات صورت از سوی کمیته علمی نخستین کنگره ملی آیت الله صالحی مازندران عنوان کرد.

دبیر کمیته علمی نخستین کنگره ملی شخصیت شناسی آیت الله صالحی مازندرانی با اشاره به این که آیت الله صالحی مازندرانی(ره)، از چهره های درخشانی است که در عصر و زمان خود چشمه جوشان علم و معرفت و حقیقت بوده است، خاطرنشان کرد: این عالم ربانی در طول دوران پربرکت زندگی خود منشأ خدمات علمی و فقهی بسیاری به حوزه و طلاب بوده است.

حجت الاسلام ابراهیمان ادامه داد: نخستین کنگره ملی بزرگداشت آیت الله صالحی مازندرانی با هدف تبیین زوایای زندگانی و شناساندن اندیشه های آیت الله صالحی مازندرانی به رهپویان سعادت و نسل جوان تشنه معنویت و حقیقت حوزه و دانشگاه، بررسی نقش برجسته و تاریخ ساز علمای ربانی و دانشمندان دینی در تحولات علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، بازخوانی و بازبینی دقیق رهبری علما در عرصه های مختلف و مقاطع گوناگون و نقش سازنده و پرنشاط سرمایه های گذشته در سود آفرینی های آینده نسل جوان جامعه برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که آیت الله صالحی مازندرانی(ره) هم یک فقیه و صاحب نظر در مسائل فقهی و اصولی و هم یک صاحب نظر در مسائل فلسفی و کلامی بود، ادامه داد: آثار و تألیفات متعدد و دست نوشته های فروانی از وی در ارتباط با مباحث کلامی و فلسفی به یادگار مانده است.
 
حجت الاسلام ابراهیمیان اضافه کرد: آیت الله صالحی مازندرانی در مباحث اخلاق نظری و عملی یک متخصص و کارشناس قوی بود که در این موضوع نیز آثار متعددی از وی باقی مانده است و هم یک صاحب نظر در علوم قرآن و مباحث تفسیری بودند و نکات بدیعی از این عالم ربانی در این باب وجود دارد گواه روشنی بر این مدعا است.

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های آزاد منطقه سه کشور گفت: آیت الله صالحی مازندرانی(ره) هر گراه وارد حوزه سیاست و طرح مباحث سیاسی و اجتماعی و حکومتی می شد، مشاهده می کردیم که چگونه نسبت به امور سیاسی جامعه نیز از نگاه های تیزبینانه و دیدگاه های موشکافانه ای برخوردار بود.

وی با اشاره به این که آثار علمی بجا مانده از آیت الله صالحی مازندرانی دو دسته است، ادامه داد: یک دسته آثاری که منتشر شده و دسته دیگر دست نوشته هایی است که از وی باقی مانده که برخی از آن به همت این کنگره ملی  چاپ و منتشر شده است.

حجت الاسلام ابراهیمیان افزود: آثار چاپی آیت الله صالحی مازندرانی علاوه بر یک دوره دروس خارج اصول و یک دوره درس های خارج فقه که در چندین مجلد بیش از ده جلد از چاپ خارج شد، کتب متعدد دیگری نیز در باب علم کلام و علم اخلاق نوشته اند و یا از سوی شاگردان وی تقریر شده است که چاپ و منتشر شده است.

دبیر کمیته علمی نخستین کنگره ملی شخصیت شناسی آیت الله صالحی مازندرانی ادامه داد: اگر مجموعه آثار تألیفات، تقریرات و دست نوشته های آیت الله صالحی مازندرانی به طور کامل چاپ و منتشر شود، از پنجاه جلد نیز بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه از آیت الله صالحی مازندرانی(ره) به عنوان مجسمه کاملی از اخلاق و آداب اسلامی توصیف کرد و بیان داشت: رعایت آداب دینی در همه حرکات، برخوردها، رفتار و منش وی بخوبی نمایان بود به گونه ای که با مشاهده وی، انسان کاملاً می توانست سیره عملی اهل بیت(ع) را ببیند.

حجت الاسلام ابراهیمیان ادامه داد: هر کسی که بر ایشان وارد می شد از کوچک ترین طلبه تا افراد عادی ناشناس و گمنام، او به همه قامت برای آنان برمی خاست و احترام فوق العاده برای دیگران قائل بود.

وی با اشاره به این که آیت الله صالحی مازندرانی در شاگردپروری و پرورش استعدادهای شاگردان خود بسیار کم نظیر بود، ادامه داد: نسبت به اظهار نظرها و اشکالات شاگردان در درس احترام ویژه و متانت خاصی قائل بود.

دبیر کمیته علمی نخستین کنگره ملی شخصیت شناسی آیت الله صالحی مازندرانی با بیان این که آیت الله صالحی مازندرانی زندگی بسیار ساده، بی آلایش و فقیرانه ای داشت، اضافه کرد: به هیچ عنوان اهل تشریفات، اهل زرق و برق زندگی، اهل تجملات و راحت طلبی نبود و ساده زیستی او زبانزد خاص و عام بود.

حجت الاسلام ابراهیمیان با بیان این که این عالم ربانی در رعایت امور عبادی و معنوی انسان فوق العاده ای بود، گفت: فرزند بزرگوار وی می فرمود: هیچگاه نافله ی شب و تهجد سحری، حتّی در مسافرت ها و مهمانی ها از ایشان ترک نمی شد، در اوقات بیکاری و فراغت دائم الذکر بود و هیچگاه ذکر خدا از زبانش ترک نمی شد، عادت به تلاوت قرآن و ادعیه ی معروف از قببیل زیارت جامعه کبیره داشت./950/ت302/الف
ارسال نظرات