۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۹۰۱۳۵
آیت الله طبرسی:

فقه نردبان تکامل انسان در دنیا و آخرت است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در مازندران فقه را نردبان تکامل انسان در دنیا و آخرت دانست و گفت: فقه شیوه نامه ای معتبر است از سوی رسولان الهی تنظیم شده و به عنوان یک دستور العمل مهم درآمده است.
آيت الله نور الله طبرسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه درمازندران، در نخستین کنگره ملی شخصت شناسی آیت الله صالحی مازندرانی، که صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه در حال برگزاری است، تفقه در دین را یک وظیفه مهم دانست و گفت: دین باوری، دین مداری و بصیرت دینی نیازمند تفقه دردین است.

وی فقه را کلید بصیرت و بینایی دانست و افزود: اگر کسی بخواهد بصیرت دینی داشته باشد باید به دنبال فقه برود.

امام جمعه ساری با بیان این که فقه اکبر همان اعتقادات و تفکر در مسائل اعتقادی است، خاطرنشان کرد: فقه اصغر نیز مربوط به احکام و برنامه های عملی یک مکلف و انسانی است که می خواهد عبد خدا باشد.

آیت الله طبرسی با بیان این در دوران صد اسلام تفقه در دین شامل فقه اکبر و اصغر بود، ادامه داد: در آن دوران تفقه در دین به معنای فهم دقیق و مناسب از احکام دینی معنا می شد.

نماینده ولی فقیه درمازندران فقه را نردبان تکامل انسان در دنیا و آخرت دانست و خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد نزد خداوند مقام و منزلتی پیدا کند باید ازاین نردبان منازل رفیع دست یابد.

آیت الله طبرسی با اشاره به این که مقام فقیه در مقایسه با مقام یک عابد بسیار بالاتر است، خاطرنشان کرد: یک عابد به مانند ستاره کم نوری در مقابل یک فقیه است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هر کسی که تفقه دردین نداشته باشد خداوند رضایت به عمل او نخواهد داد، گفت: تفقه در دین یک امر ضروی است.

امام جمعه ساری، فقه را آیین نامه عملی زندگی بشریت دانست و تصریح کرد: فقه شیوه نامه ای معتبر است که از سوی رسولان الهی تنظیم شده و به عنوان یک دستور العمل مهم درآمده است.

آیت الله طبرسی با تأکید بر این که ما در هر زمانی نیازمند به فقه آموزی هستیم، خاطرنشان کرد: در فقه آموزشی زمان و مکان معنا ندارد ومردم در هر زمانی نیازمند به فقیه هستند که این نیازمند ارتباط مناسب با روحانیت است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، دینداری مردم را به به برکت وجود فقها و عالمان دینی دانست و ادامه داد: اگر فقها و علما نبودند مردم نیز در دینداری دچار مشکل می شدند.

امام جمعه ساری در ادامه سخنان خود به جایگاه علمی و فقهی آیت الله صالحی مازندرانی اشاره کرد و گفت: این عالم ربانی در طول تاریخ نقش برجسته ای در تقویت حوزه های علمیه و علم فقه داشتند.

وی با بیان این که کنگره عالمان و شخصیت های دینی باید در خور شأن آنها برگزار شود، افزود: باید در چنین کنگره هایی به جایگاه علمی و فقهی علما بیشتر پرداخته شود.

امام جمعه ساری با تأکید بر این که نقش علما و بزرگان دینی باید بیشتر برای مردم تبیین شود، تصریح کرد: جایگاه فقاهت، مرجعیت و اجتهاد باید محور کنگره هایی باشد که برای علما و فقها برگزار می شود.

وی با اشاره به جایگاه علمی و فقهی آیت الله صالحی مازندرانی، گفت: این عالم ربانی از جایگاه علمی بالایی برخوردار بود که محور اصلی این کنگره نیز باید در این خصوص باشد.

آیت الله طبرسی همچنین به نقش آیت الله صالحی مازندرانی در ولایت مداری مردم استان اشاره کرد و گفت: بنده با آیت الله صالحی مازندرانی در زندان های رژیم طاغوت با هم بودیم و خاطرات زیادی را برایم نقل می کرد که باید به فعالیت های سیاسی و انقلابی این عالم ربانی بیشتر توجه شود.

وی با مهم ارزیابی کردن جایگاه فقاهت و اجتهاد علما و فقها در طول تاریخ، گفت: این جایگاه از اهمیت والایی برخوردار است و کنگره های علمی باید تاریخ فقاهت، نقش علما در عصر غیبت، مرجعیت علما، بحث ولایت فقیه، دیانت و سیاست را به خوبی مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به این که آیت الله صالحی مازندرانی در عرصه فقه و فقاهت از جایگاه والایی برخوردار بودند، ادامه داد: تدریس در سطح عالی حوزه علمیه یکی از موفقیت‌های ایشان در قم بود که باید عمیق تر و بیشتر معرفی شود.

آیت الله طبرسی در ادامه با اشاره به خاطراتی از آیت الله صالحی مازندرانی گفت: بیشتر آشنایی ما در مشهد بود و بعد قم در درس خارج فقه آیت الله گلپایگانی(ره) و آیت الله میرزا هاشم آملی(ره) شرکت می کردیم و آیت الله صالحی مازندرانی متن درس آیت الله میرزا هاشم آملی را پیاده می کردند.

وی با اشاره به این که الگو برداری از سیره ائمه معصومین(ع) در زندگی آیت الله صالحی مازندرانی به روشنی مشخص بود، خاطرنشان کرد: ساده زیستی و خلاقیت این عالم ربانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه ساری با بیان این که آیت الله صالحی مازندرانی در ادبیات، فقه و اصول بسیار زحمت کشید، ادامه داد: ایشان آشنایی زیادی نیز با علوم عقلی داشت.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، احترام و علاقه بسیار با طلاب را از ویژگی های بارز آیت الله صالحی مازندرانی دانست و بیان داشت: این عالم ربانی بسیار به طلاب بها می داد، شاید دستش خالی بود اما از لحاظ عاطفی پناهگاهی برای شاگردان بود.

وی در ادامه یا بیان این که وسعت علمی کنگره های علما و فقهای دین باید بیشتر شود، ادامه داد: باید مقالات و آثار ارسالی به چنین کنگره هایی کاملاً علمی و در شأن آن عالم ربانی باشد.

آیت الله طبرسی با اشاره به این که آیت الله صالحی مازندرانی در درس خواندن همت بسیار بالایی داشت، گفت: ایشان زحمتکشان حوزه بود، شاید بیش از ده ساعت در روز مطالعه می کرد و باید زندگی او برای نسل جوان یک الگو باشد./950/پ201/الف
ارسال نظرات