بخش نخست؛
معیارهای دوستی از نگاه آیت الله مجتبی تهرانی
خبرگزاری رسا ـ آیت الله مجتبی تهرانی با تبیین معیارهای دوستی و قطع دوستی از نظر قرآن کریم گفت: خداوند به پیامبرش امر می کند از کسی که دلش بیخبر از خدا و غافل از معنویت است و پول و ریاست برایش مهم است رفاقت نکن.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله مجتبی تهرانی، در جلسه اخلاق هفتگی خود ضمن تشریح معیارهای رفاقت و ارتباط تنگاتنگ با دیگران و اشاره به قانون کلی خداوند در این زمینه تصریح کرد: در آیه 28سوره کهف خداوند متعال قانون کلی در ارتباط با معاشرت، رفاقت و رابطه تنگاتنگ را مطرح میکند و به پیامبر(ص) امر به پایداری در رفاقت با برخی افراد میکند.
وی با اشاره به شأن نزول این آیه افزود: پیامبر اکرم(ص) با افرادی همچون سلمان ارتباط تنگاتنگی داشتند که افرادی دنیادار که معیار معاشرتها و رفتارشان دنیا بود به نزد پیامبر آمدند و گفتند که این افراد را از خود دور کن تا ما با تو رفاقت کنیم.
آیتالله تهرانی افزود: خداوند در این آیه به پیامبر(ص) میفرماید که با کسانی که صبح و شام، خدا را می خوانند و از خدا غفلت ندارند رفاقت کن و در این رفاقت پایداری به خرج بده و مواظب باشد که آنها را از دست ندهی.
وی ادامه داد: انسان به آن چیزیکه در درونش برایش مهم است توجه می کند و بستگی به اهمیتی که دارد در فکرش مجسم می شود و این افراد کسانی هستند که خدا برایشان اهمیت دارد؛ از این رو در شبانهروز با خدا هستند.
این استاد اخلاق در ادامه با بیان اینکه در رفاقت با این افراد، پیامبر مأمور شده که از حرف این و آن نهراسد، معیارهای اینکه فردی خدا را فراموش نمیکند را برشمرد و گفت: اینکه من از کجا باید بفهمم که این فرد خدا را در یاد دارد این نیست که دائم ذکر بگوید یا ظاهر متشرعی دارد؛ بلکه باید شعور هم داشته باشد.
وی اضافه کرد: در ادامه آیه خداوند میفرماید که «و یریدون وجهه» یعنی که ظاهر افراد کفایت نمی کند، بلکه باید از نظر باطن هم به دنبال خدا باشند نه اینکه بخواهند فریبکاری و ریاکاری کنند.
آیت الله تهرانی ادامه داد: خداوند به پیامبر خود تأکید میکند که اگر این آدم را پیدا کردی در رفاقت پایداری کن و از او منصرف نشو. البته دلیلی آن هم مشخص چرا که رفاقت یک رابطه سرنوشتساز در دنیا و آخرت است.
وی گفت: در ادامه آیه خداوند معیارهای کسانی که نباید با آنها رفاقت داشت را بیان میکند و میفرماید با کسانی که فقط مادیت و مادیگری را هدف خود قرار دادهاند معاشرت نکن چرا که نقش تخریبی دارد.
آیتالله تهرانی با بیان اینکه سرآمد زینت دنیا و مادیت دنیا پول و مقام است، تصریح کرد: خداوند به پیامبرش امر می کند از کسی که دلش بیخبرخدا و غافل از معنویت است و پول و ریاست برایش بت است روش نگیر و سراغ آنها نرو؛ چون او آدمی است که همیشه اسیر خواستههای شهوی، غضبی و وهمی است و هم دنیا و آخرتت را به باد می دهد.
وی با بیان اینکه این افراد کارهایشان بر محور افراطیگری و زیادهروی است معیار افراطیگری را بیان داشت و افزود: انسان مجموعه قوای عقل، قلب، شهوت، غضب و وهم است که همه اینها خوب هستند؛ اما اگر فردی مرز آنها را نشناسد و زیادهروی کند اعتدال را که به معنای حفظ مرز انسانیت و الهیت و حیوانیت است را تخریب کرده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه تهران اضافه کرد: افراد افراطگر کسانی هستند که نه خدا سرشمیشود نه انسانیت و اگر کارهایش را نگاه کنی نه عقلانی است نه شرعی.
وی گفت: این قانون کلی خداوند است و در اینباره امام علی(ع) میفرمایند که دوست تو کسی است که اجازه سرکشی به تو ندهد و وقتی میبیند تو مرز خدا را اطاعت میکنی کمکت میکند و جلوی مرزشکنیات را میگیرد و از طرفی دشمن تو کسی است که مغرورت کند و تو را به وادی مرزشکنی ببرد.
این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در حدیث دیگری میفرمایند که وقتی مسؤولیتی سرآمد و فرد بیپول شد آنجا است که میتواند دوست را از دشمن شناخت که اگر تو را رها کن مشخص است، دوست تو نبوده است./956/پ201/س
ارسال نظرات