۲۱ آبان ۱۳۸۹ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۹۰۲۱۶
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان:

طرح هدفمندی یارانه‌ها نقش مؤثری در جلوگیری از اسراف دارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی با اشاره به مصرف بی‌رویه حامل‌های انرژی در کشور‌ گفت: توزیع عادلانه یارانه‌ها در قالب طرح هدفمندی‌‌ یارانه‌ها نقش مؤثری در جلوگیری از اسراف دارد.
يارانه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محسن نصری، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، عصر امروز در همایش آموزشی فرماندهان پایگاه‌های بسیج طلاب و روجانیون استان اصفهان‌ گفت: کشور ما با رشد جمعیتی یک و نیم درصدی و تولید سه درصدی، سالانه هشت در صد افزایش مصرف دارد و ادامه روند فعلی توزیع یارانه ها برای جامعه بسیار خطرناک است.

وی عدم تعادل منطقی تولید و مصرف را برای جامعه ایران خطرناک توصیف کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین علل به وجود آورنده این وضعیت، نظام ناعالانه توزیع یارانه هاست.

نصری حاطر‌نشان کرد: بودجه عمرانی کشور بیست میلیارد تومان است، این در حالی است که پنج برابر آن یعنی صد میلیارد تومان یارانه پرداختی دولت است.

وی با بیان این‌که معظل اصلی در بخش یارانه ها به حامل های انرژی معطوف می شود، اظهار داشت: در بخش بنزین روزانه 66 میلیون لیتر مصرف داخلی داریم که هر لیتر آن برای دولت هشتصد تومان تمام می شود و با قیمت صد تومان عرضه می شود.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: این حجم مصرف با توجه به سهمیه بندی بنزین بوجود آمده است که در غیر این صورت توزیع ما بیش از صد میلیون لیتر می شد.

وی استفاده ناصحیح از بنزین و اسراف در حامل های انرژی را مشکل فرهنگی جامعه عنوان کرد و گفت: حامل های انرژی سرمایه های ملی هستند و توزیع مناسب یارانه ها می تواند نقش بسزایی در کنترل استفاده ناصحیح از این سرمایه های خدادادی باشد.

نصری با بیان اینکه در بخش گزاییل نیز با مصرفی صد میلیون لیتری در روز روبه‌رو هستیم، ادامه داد: هر لیتر این محصول به مبلغ شانزده و نیم تومان عرضه می شود که برای هر لیتر آن دولت هزینه ای بالغ بر هشتصد تومان پرداخت می کند.

وی برق را از دیگر حامل های انرژی دانست و ابراز داشت: در کشور ما دویست و بیست میلیار کیلووات برق در ساعت مصرف می شود در حالی که مصرف برق در دوران طاغوت در هر ساعت 17 میلیارد کیلووات بود.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دولت هر کیلووات برق را به قیمت هفده تومان عرضه می کند، ادامه داد: هر کیلووات برق برای دولت هشتاد تومان تمام می شود.

وی اضافه کرد: جمعیت کشور در سی و دو سال پس از انقلاب دو برابر شده است در حالی که مصرف برق 16 برابر شده است.

نصری با انتقاد از اسراف برق در جامعه ایرانی، خاطرنشان کرد: مردم ما در دفاع مقدس مردانه ایستادند و جهاد رزمی داشتند و در زمینه اقتصاد هم باید وارد یک جهاد اقتصادی شویم چرا که در زمینه برخی حامل های انرژی همچون گاز با مصرف سالانه صدو هفتاد میلیارد متر مکعب، به اندازه بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا مصرف داریم.

وی با بیان اینکه به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از 880 شهر، نه هزار روستا، و هفتاد و هفت درصد جمعیت ما از نعمت گاز برحوردارند، بیان داشت: این در حالی است که در رژیم طاغوت فقط پنج شهر ایران گازرسانی شده بود.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: کشور ما با جمعیتی هفتاد و پنج میلیونی معادل یک در صد جمعیت جهان نه در صد انرژی جهان را مصرف می کند و فرهنگ سازی صحیح در زمینه هدفمند سازی یارانه ها می تواند، این اسراف ها را کنترل کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هفتاد درصد یارانه ها به سی درصد قشر مرفه اختصاص پیدا می کند، بیان داشت: سی درصد جمعیت کشور را روستایی ها تشکیل می دهند که تنها ده درصد یارانه ها را دریافت می کنند.

نصری با اشاره به تلاش جریان فتنه برای ترساندن مردم از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها گفت: این افراد به بهانه دلسوزی از مستضعین سنگ آنها را بر سینه می زنند در حالی که با اجرای این طرح نه تنها آسیبی به این قشر جامعه نمی رسد بلکه وضع مالی آنها بهبود می یابد.

وی با اشاره به مصرف بنزین و گازوئیل در کشور ترکیه با مبلغ دوهزار و دویست تومان اظهار داشت: در کشورهای غربی برای مصرف مازاد انرژی مالیات اخذ می‌شود؛ در حالی که در کشور ما یارانه مصرف داده می شود و این منجر به استفاده بی رویه از این نعمت ها خواهد شد./965/پ201/س
ارسال نظرات