۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۹۰۳۸۷
امام جمعه مشهد:

تأسیس حوزه علمیه در شهرستان طرقبه ضروری است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با اشاره به تأسیس حوزه علمیه در مجاورت حرم امامزادگان یاسر و ناصر بن موسی کاظم(ع) در طرقبه مشهد‌ گفت: مسؤولان و متولیان امر باید یک حوزه علمیه را در طرح امام‌زاده و در جوار این بارگاه ایجاد کنند.
آيت الله سيد احمد علم الهدي امام جمعه مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، 21 آبان‌ماه، در مراسم شهادت امام باقر(ع) که در محل امامزادگان سید یاسر و سید ناصر بن موسی کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به ظرفیت های شهر طرقبه به واسطه وجود دو امامزاده در آن، ادامه داد: سعی کنید این امامزاده ها را پایگاه توسعه فرهنگی در این شهر قرار دهید به گونه ای که در آینده طرقبه به عنوان یک منطقه توریستی به تمام معنا در دو بخش مذهبی و گردشگری مطرح شود.

وی تأکید کرد: اگر این شهر از یک فضای قوی فرهنگی با محوریت یک جریان وابسته به اهل بیت(ع) برخوردار نباشد این شهر توریستی به یک پایگاه فسق و فجور تبدیل خواهد شد لذا رسالت شما مردم است که طرقبه را به یک پایگاه فرهنگی تبدیل کنید.

طرقبه؛ پایگاهی برای علمای گریزان از سیاست رضاخان

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از ظرفیت دو میلیون نفری زائر در طرقبه باید به عنوان یک پایگاه فرهنگی در منطقه استفاده شود، گفت: در دوران اختناق رضاخانی این منطقه پناهگاهی برای علمایی که سیاست رضاخان را قبول نداشتند به شمار می رفت.

وی تأکید کرد: مردم طرقبه وظیفه دارند نگذارند گردشگر و توریستی که برای تفریح به این منطقه می آیند پا بر روی عفت، دین و ارزش های دینی بگذارند و باید با کسانی که می خواهند طرقبه را به مرکز فسق و فجور تبدیل کنند مخالفت ورزند.

آیت الله علم الهدی با بیان این‌که مرکز توسعه فرهنگ و دین در طرقبه باید در محل امامزادگان یاسر و ناصر باشد، افزود: طرح توسعه امامزادگان به گونه ای اجرا شود که این منطقه به عنوان مرکزی برای فعالیت های فرهنگی مطرح شود.

ضرورت ایجاد یک حوزه علمیه در طرقبه

وی با اشاره به ایجاد یک حوزه علمیه در مجاورت حرم امامزادگان یاسر و ناصر بن موسی کاظم(ع) ادامه داد: مسؤولان و متولیان امر باید یک حوزه علمیه را در طرح امام زاده و در جوار این بارگاه درنظر گیرند زیرا ایجاد یک حوزه در این منطقه موجب می شود یک پایگاه عظیم دینی و فرهنگی در طرقبه ایجاد شود.

امام جمعه مشهد از مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خواست در تبدیل تمامی بقاع استان به پایگاه های فرهنگی تلاش کند، خاطر نشان کرد: باید از ظرفیت امام زادگان یاسر و ناصر بن موسی کاظم(ع) بیش از توسعه عمرانی در جهت توسعه فرهنگی استفاده شود.

ضرورت معرفت شناسی نسبت به امام باقر

وی ضمن تسلیت سالروز شهادت امام باقر(ع) بر ضرورت معرفت شناسی نسبت به شخصیت این امام بزرگوار تأکید کرد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه عشق و محبت به اهل بیت(ع) باید با معرفت شناسی همراه باشد، ادامه داد: اگر این محبت و دلبستگی با معرفت و شناخت نسبت به ائمه همراه نباشد نمی تواند حامل معارف اهل بیت باشد.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه شناخت مردم نسبت به ائمه بسیار کم، محدود و در حد ناقص است، یادآور شد: در صورتی که معرفت و شناخت نسبت به ائمه باشد این اندیشه، تفکر و دانش نسبت به مقام امامت از قلم انسان ها تجاوز کرده و منجر به توسعه شخصیت امام می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری امام باقر(ع) را بنیانگذار و احیاگر انقلابی بعد از انقلاب پیامبر(ص) عنوان کرد و بیان داشت: متأسفانه در حال حاضر شناخت شیعیان نسبت به این امام بزرگوار فقط در حدی است که ایشان را فرزند امام چهارم و خود امام پنجم می دانند.

بنی امیه تلاش می کرد پایگاه وحی در اسلام را نابود کند

وی با بیان اینکه بعد از پیامبر انحرافات رهبری از خط امامت و بحران های سیاسی در دوران خلافت بنی امیه تمام شخصیت مکتبی و دینی اسلام را تحت الشعاع قرار داد، تصریح کرد: تمام تلاش بنی امیه این بود که ثابت کند اسلام می خواست یک تز قدرت را در جهان پیاده کند و از این رو تلاش می کرد پایگاه وحی در اسلام را نابود کند.

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه بنای بنی امیه بر براندازی اساس اسلام و مکتب وحی بود، اذعان داشت: در زمان امام باقر(ع) زمان برای مردم اینگونه جا افتاده بود که پیامبر یک امپراطوری را در برابر امپراطوری ایران و رم راه انداخته و هر قدرتی که در این امپراطوری قدرتمندتر باشد در رأس قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این شرایطی که در آن زمان حاکم بود اگر امام باقر(ع) بر عرصه قیام مسلحانه و حرکت انقلابی و سیاسی وارد می شدند ممکن بود لشکریان امام پیروز شود و تشکیل حکومت هم دهند ولی از آن رو که باید پندار غلط «ایجاد امپراطوری» توسط پیامبر از میان مردم براندازی شده و موقعیت علمی اسلام در جهان فراگیر می شد امام این قیام را انجام ندادند.

امام باقر انقلاب فکری و فرهنگی را مقدم بر انقلاب و قیام مسلحانه دانستند

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام باقر(ع) انقلاب فکری و فرهنگی را مقدم بر انقلاب و قیام مسلحانه دانستند، اذعان داشت: از آنجایی که انقلاب فرهنگی و فکری از اهمیت بالایی برخوردار بود تا چهره مکتبی وحی بازسازی شود امام این انقلاب را مقدم بر قیام مسلحانه دانستند.

وی با اشاره به قیام زید بن علی(ع)، افزود: قیام زید در مقابل قیام امام باقر(ع) نبود بلکه خود امام نیز بیان کرده بود که قیام زید در راستای رضایت اهل بیت بود و در دنباله انقلاب فرهنگی و فکری امام باقر(ع) صورت گرفت.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه امام باقر(ع) در حدیثی به پنج پایه اسلام اشاره کرده و از آن میان ولایت را پایه اصلی بیان کرده است، ابراز داشت: امام باقر(ع) در ذیل این حدیث می فرمایند: «مردم چهار پایه حج، زکات، نماز و روزه را گرفته و ولایت را رها کرده اند». در اینجا منظور از رها کردن ولایت مسأله زهرا دوستی و علی دوستی مطرح نمی شود بلکه منظور طرد حاکمیت اجرایی امام زمان و معصوم است.

وی با اشاره به این‌که چیزی که امروز در جامعه دینی داریم همین عدم توجه به ولایت است، عده ای متحجر که با اعمالشان نشان می دهند ضد ولایت هستند،‌ خاطرنشان کرد: وقتی ولی امر مسلمین بیان می کند که قمه زنی را کنار بگذارید و به اسم اهل بیت(ع) حرکت های ناهنجار انجام ندهید ولی عده این اعمال را انجام می دهند نامی جز ضدولایت بودن را نمی توان بر آنها گذاشت.

ولایت، حاکمیت اجرایی امامت است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ولایت، حاکمیت اجرایی امامت است، اظهار داشت: اگر این حاکمیت اجرایی صورت نگیرد ولایت محقق نخواهد شد لذا اگر امروز در حوزه ولایت شناسی و امامت شناسی بتوانیم معرفت خود را کامل کنیم می توانیم دنیا را به سوی اهل بیت(ع) جذب کرده و بدین ترتیب بسترهای ظهور امام زمان(عج) را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون دنیای توسعه و ارتباطات است و مرزهای فرهنگی درهم شکسته می شود و فرهنگ غالب مسلط می شود، تصریح کرد: اکنون فرهنگ غالب اسلام است زیرا ریشه در فطرت انسان ها دارد.

پذیرایی از دو میلیون زائر در حرم امامزادگان یاسر و ناصر بن موسی کاظم(ع)

همچنین در ابتدای این مراسم، شمقدری، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خراسان رضوی و عضو هیأت امنای امامزادگان یاسر و ناصر بن موسی کاظم(ع)، با بیان اینکه این امامزادگان سالانه پذیرای دو میلیون زائر است، افزود: از این تعداد هشت درصد زائران را زائران خارجی تشکیل می دهند.

وی یادآور شد: در سال های اخیر شاهد تحول در توسعه عمرانی و فرهنگی در این امامزادگان بوده ایم و وسعت آن تاکنون به 700 متر مربع بود که اکنون به دو هزار و 700 متر رسیده است.

شمقدری با اشاره به طرح جامع این امامزادگان، ابراز داشت: اکنون این امامزاده به یک مرکز فرهنگی تبدیل شده است که برنامه هایی از جمله حلقه های معرفت و مشاوره در اینجا اجرا می شود.

وی بیان داشت: در طرح جامع از مسؤولان خواسته شده تا این آستان را به عنوان پیوست فرهنگی فعالیت های خود قرار دهند و توسعه فعالیت های این شهر را متناسب با طرح جامع امامزاده اجرایی کنند./934/پ201/س
ارسال نظرات