۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۹۰۵۰۵

نگاهی به پایگاه اطلاع رسانی علامه محمد تقی جعفری

خبرگزاری رسا ـ پایگاه علامه جعفری در فضای مجازی به ارائه مقالات و آثار این اندیشمند شیعی می پردازد.
مرحوم علامه محمدتقي جعفري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وبگاه علامه محمد تقی جعفری در راستای بسط اندیشه های این فیلسوف جهان اسلام در فضای مجازی از بخش های گوناگونی تشکیل شده است.

این پایگاه از قسمت هایی همچون زندگی نامه، خاطرات، رحلت ، از نگاه دیگران، نکاتی دیگر از زندگی و آراء، شواهد و جملاتی کوتاه ، فهرست آثار، لوح های فشرده ،آثار ترجمه شده‌، گزیده افکار، کتاب عربی، گزیده مقالات، گزیده سخنرانی ها، مصاحبه ها و گفت‌وگوهای شخصیت های خارجی است.

در بخش زندگی نامه می خوانیم: محمدتقی جعفری مرد فکر بود که آزاداندیشی و دین مداری را همیشه و با هم داشت. وی به سوی قلعه های ناشناخته «بودن» و «شدن» شتافت، و عشق به فتح این قلعه ها بود که وی را راهی سرزمین هایی دیگر کرد تا موفق به ابداع حیات معقول گردید. حیات معقول از دیدگاه وی، اینگونه تعریف شده است: حیات آگاهانه ای که نیروها و فعالیت های جبری و جبرنمای زندگی طبیعی را با برخورداری از رشد و آزادی شکوفان در اختیار، در مسیر هدف های تکاملی نسبی تنظیم نموده، شخصیت انسانی را که تدریجا در این گذرگاه ساخته میشود، وارد هدف اعلای زندگی مینماید. این هدف اعلا، شرکت در آهنگ کلی هستی وابسته به کمال برین است.

بخش نکاتی از آراء و اندیشه ها عنوان قسمتی است که به مطالبی ارزنده از حیات علمی علامه جعفری اشاره دارد و در بخشی از آن آمده است: از چهره های برجسته علمی که ارتباط همه جانبه و نسبتاً نزدیکی با محمدتقی جعفری داشت ، می توان به پروفسور محمود حسابی شاگرد آلبرت اینشتین و پدر فیزیک نوین ایران اشاره کرد. این دو دانشمند، مدت 25 سال تعامل فکری و علمی با همدیگر داشتند و روزهای پنج شنبه یا جمعه هر هفته ، به اتفاق دیگر اساتید، جلسات پر ثمری برگزار می کردند. از خود استاد جعفری نقل شده است :

من از دوازده سالگی به فلسفه و هستی شناسی علاقه مند بودم و در نجف نیز با فرهنگ و معارف غربی آشنا شدم . پس از آن که به تهران آمدم ، دوستان گفتند: در منزل یکی از دانشمندان به نام آقای دکتر حسابی ، جلسه علمی برقرار است و در آن جلسه ، هم روحانیان می آیند و هم دانشگاهیان . من هم به آن جلسه رفتم . شب های پنج شنبه جلسات ما سیّار، ولی جمعه ها ثابت بود. آن نوع مسائل فیزیکی برایم جالب بود که همسایه مسائل فلسفی است.

در بخش گزیده مقالات می توانید مقلاتی با عنوان بحثی بنیادین در ریشه های انگیزش برای فعالیت های مدیر، نقش وجدان در پژوهش های پزشکی، هنرمند کیست؟، امید و انتظار، حق کرامت انسانی، عدالت و انگیزگی تنازع در بقاء، بقاء در قرن بیست و یکم، اصالت تشکل خانواده، تجدید نظر در دین جهانی ابراهیمی برای هماهنگی و توجه آنان به یک وحدت عالی، تقسیم بندی جدید فلسفه را مطالعه کنید.

علاقمندان برای استفاده از آثار علامه محمد تقی جعفری و مطالب ویژه سالروز رحلت وی به نشانی http://www.ostad-jafari.com مراجعه کنند. /909/پ203/ع

ارسال نظرات