۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۹۱۰۲۹
آیت الله مهمان‌نواز:

ترویج مطلوب ارزش‌های دینی نیازمند ابتکار هنرمندان متعهد است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بجنورد‌ گفت: هنرمند متعهد باید پایبند به ارزش‌ها و اصول دینی و اسلامی باشد و هنر خود را در قالب این ارزش‌ها به مخاطبان خود عرضه کند.
آيت الله حبيب الله مهمان نواز امام جمعه بجنورد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، آیت الله حبیب الله مهمان نواز، امام جمعه بجنورد و عضو مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته در جلسه ای بین خبرنگاران استان که در محل دفتر وی برگزار شد، هنر دینی را هنری ریشه در معارف دینی دانست و گفت: جشنواره هنرهای نمایشی جوانان مساجد باید با الهام از مبانی و ارزش‌های متعالی فرهنگ دینی را ترویج دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره به میزبانی خراسان شمالی گفت: هنر دینی هنری است که ریشه در منابع و معارف دینی داشته باشد.

وی افزود: هنرمند متعهد باید پایبند به ارزش‌ها و اصول دینی و اسلامی باشد و هنر خود را در قالب این ارزش‌ها به مخاطبان خود عرضه کند.

امام جمعه بجنورد با بیان این‌که در قالب هنر می‌توان حقایق را به خوبی بیان و به دیگران منتقل کرد، افزود: اگر این حقایق در قالب هنر و به صورت مطلوب در اختیار دیگران قرار بگیرد، تأثیرگذاری خود را خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که هنر سبب تعلیم و تربیت دیگران می‌شود و به نحو خاصی به علم آموزی مسائل می‌پردازد، افزود: اگر هنرمند با ابزار مشروع وارد عرصه هنر شود و ارزش‌های دینی را تبیین کند نقش عظیمی در ترویج دین ایفا می‌کند.

آیت الله مهمان‌نواز با بیان این‌که هنرمندان گاهی برای رساندن یک پیام به مخاطب خود از گفتار و رفتار خاصی استفاده می‌کنند، افزود: هنر دینی نیز برای تبیین احکام اسلامی باید از ابزارهای مشروع استفاده کند.

وی اضافه کرد: متولیان حوزه فرهنگ باید با فرهنگ دینی و اسلامی آشنایی کاملی داشته باشند تا بتوانند با شیوه های مختلف، معرف و مبین خوبی ها و زیبایی های دین باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه هنرمند نباید به سلیقه شخصی خود یا دیگری کارکند، اظهارداشت: زمانی که یک هنرمند می خواهد فرهنگ اسلام را در قالب هنر به مخاطبان خود معرفی کند باید ببیند آن فرهنگ چیست و با آن آشنایی پیدا کند تا بتواند با ابزار مشروع و درست این مهم را ترویج دهد.

آیت الله مهمان نواز با بیان اینکه گرچه در چند سال اخیر فیلم هایی در رابطه با زندگانی پیامبران و ائمه معصومین(ع) ساخته و مفید هم واقع شده، اما باید متخصصین و اهل تشخیص در این باب نظارت داشته باشند تا آن رفتارهایی که باعث متجلی شدن افکار ناهنجار در انسان می شود در قالب این آثار دیده نشود.

امام جمعه بجنورد در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چگونه می توان ارتباط بین هنر و دین را در قالب جشنواره ها به منصه ظهور رساند، گفت: دین خود، هنر است و کسی که دین را آنچنان که صاحب دین مطرح نموده، مطرح کند ارتباط بین هنر و دین به خوبی متجلی می شود.

وی ادامه داد: اگر هنرمند بتواند دین را در قالب هنر و به طور مشروع با موازین و احکام الهی و انسانی مطرح کند و مخاطبان خود را به سوی معارف و علم و عرفان بکشاند، ارتباط بین دین و هنر به بهترین شکل نمایان می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به برگزاری جشنواره هایی از این قبیل، اظهارداشت: البته هنر و سینما خالی از فایده نیست به شرطی که مطابق با موازین دینی و اسلامی باشد چرا که در غیر این صورت چه بسا آسیب زننده باشد.

گفتنی است، جشنواره هنرهای نمایشی جوانان مساجد کشور در سه بخش تئاتر، فیلم کوتاه و نمایشنامه نویسی 10 تا 12 آذر‌ماه سال‌جاری به میزبانی استان خراسان شمالی برگزار می‌شود./966/پ202/س
ارسال نظرات