۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۹۱۰۹۷
آیت‌الله جوادی آملی:

تنها راه اسلامی شدن مراکز علمی، اسلامی کردن علوم است/ کتاب ها با قرار دادن آرم جمهوری اسلامی و بسم الله اسلامی نمی شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی، با تاکید بر اینکه تنها راه اسلامی شدن مراکز علمی ما این است که علوم را اسلامی کنیم، مهم ترین و اساسی ترین کار آموزش و پرورش را زنده کردن علم مرده ارزیابی کرد.
ديدار وزير آموزش و پرورش با علما در قم ديدار وزير آموزش و پرورش با علما در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، عصر دوشنبه در دیدار وزیر آموزش و پرورش در سخنانی با بیان اینکه مهم‌ترین کار آموزش و پرورش این است که علم مرده را زنده کند نه اینکه عالم تربیت کند اظهار داشت: باید بدانیم مسلمان تربیت کردن کار مسجد است و آموزش و پرورش نیز مسجد و حسینیه نیست.

وی گفت: این کارها لازم است و باید هم وجود داشته باشد و مدیران و دانش آموزان هم باید مسلمان باشند، اما اینها کار آموزش و پرورش نیست.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: کار آموزش و پرورش که تا به حال انجام نشده و باید بشود این است که علم مرده را زنده کند و متاسفانه علومی که در حال حاضر در دانشگاه ها و آموزش و پرورش است مرده است.

وی با بیان اینکه تمام کوشش و تلاش آموزش و پرورش باید این باشد که علم مرده را زنده کند، ابراز داشت: ما هیچ علم سکولار و بی تفاوت نداریم، هر علمی یا ملحدانه و یا موحدانه تنظیم شده است چون موضوع علم ،موضوع، محمول و مبانی خاصی دارد که در همه اینها به فلسفه متکی است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه ما باید تبیین کنیم که چیزی به نام طبیعیات نداریم تصریح کرد: اسلامی شدن کتاب‌ها به قرار دادن آرم جمهوری اسلامی و عکس امام و رهبری و ذکر بسم الله در اول کتب نیست.

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش حرف اول و آخر را علم می زند نه نماز و قرآن، بیان داشت: این هنر را باید داشته باشید که روح را در کالبد لاشه مرده بدمید و علم را زنده کنید.

حضرت آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: در حال حاضر علم دانش‌آموزان و دانشجویان مرده است و علم مرده عالم زنده تربیت نمی‌کند؛ علم باید انسان را تربیت کند، ما متاسفانه علم بی روح و سرد را تحویل دانش آموزان می دهیم.

این اندیشمند برجسته جهان اسلام گفت: الان تریبون دست علم است، علم اگر دینی بود انسان متدین می شود و اگر سکولار بود نمی شود فرد و دانش آموز و دانشجوی متدین تربیت کرد.

وی تاکید کرد: تنهاترین راه اسلامی شدن مراکز علمی، اعم از آموزش و پرورش و دانشگاه ها، این است که علوم را اسلامی کنیم و این مهم نیز در گرو این است که خلقت‌شناسی را به جای طبیعت‌شناسی مطرح نماییم.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: ما در حال حاضر شاهد گسیختگی در علوم آموزش و پرورش هستیم، آموزش و پرورش باید با فلسفه رابطه داشته باشد، فلسفه جهان بینی است و با کل جهان سر و کار دارد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: از فلسفه نباید توقع داشته باشیم که انگشتر و سکه بسازد، فلسفه کوره های بلند و رفیع است که شمش طلا تولید می کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اسلامی کردن آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در اسلامی کردن علوم است ابراز داشت: دانش اگر سکولار بود نباید توقع داشت که دانشگاه ها و آموزش و پرورش اسلامی شود. /924/پ202/ج
ارسال نظرات