۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۹۲۴۱۵

یادی از مرثیه سرای معاصر به بهانه عزاداری سید شهیدان عالم

خبرگزاری رسا ـ چهاردهم آذر یادآور درگذشت عابد تبریزی، شاعر و مرثیه سرای خاندان اهل بیت عصمت و طهارت است.
عابد تبريزي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، زنده یاد استاد محمد عابد تبریزی در سال 1314 (هجری شمسی) در شهر تبریز دیده به جهان گشود.

آن شاعر نامدار اهل بیت عصمت و طهارت از آغاز کودکی به تعلیم و تربیت فرزندش چنان همت گماشت که استاد عابد از دوران کودکی حافظ قرآن و نهج البلاغه و بسیاری از نیایش های دل انگیز صحیفه ی سجادیه و مناجات سایر حضرات معصومین شد.

استاد عابد تحصیلات حوزوی داشت و در اکثر علوم معارف اسلامی از جمله، فقه و اصول فلسفه و عرفان، ادبیات عرب و فارسی، تفسیر قرآن کریم دانشمندی صاحب نظر و استادی توانا بود.

آن سخنور کم نظیر با بزرگانی چون علامه محمدتقی جعفری، آیت الله سلطان القرایی، منوچهر مرتضوی، استاد عمران صلاحی و بسیاری دیگر مراودت علمی و ادبی داشت.

از استاد عابد تبریزی بیش از بیست و پنج هزار بیت شعر به یادگار مانده است که در قالب چهار دیوان مستقل تدوین شده است.

دیوان «ماه در محاق، دیوان «مهر در شفق، دیوان ستاره سحرگاهی و دیوان غزلیات و قصاید را می توان از آثار آن مرثیه سرای خاندان عصمت و طهارت نام برد.

عابد تبریزی از زبان شاگردش

فانی تبریزی از یاران و شاگردان موفق زنده یاد ‌محمد عابد تبریزی و نویسنده کتاب عابد خلوت نشین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: استاد عابد الگویی تمام عیار برای شعرا و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت بود.

وی با اشاره به آثار آن شاعر معاصر گفت: هنوز غزلیات و قصاید استاد عابد زینت بخش مجالس و محافل دینی منطقه اذربایجان است.

همچنین جمشید علیزاده، استاد دانشگاه تبریز در خصوص ابعاد شخصیتی استاد عابد به خبرنگار رسا گفت: بنده به صراحت می گویم؛ در 150 سال اخیر در حوزه شعر رسایی حجت الاسلام نیر و مرحوم استاد عابد تبریزی جزو نوابغ این عرصه به شمار می روند.

وی با بیان اینکه آذربایجان بعد از تثبیت مذهب تشیع در ایران، یکی از کانون های شعر رثایی و مذهبی در کشور بوده است، گفت: استاد عابد اعتقاد و ایمان راسخی به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم الاسلام داشتند و عنایت این بزرگواران بود که از وی عابد ساخت.

همچنین علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به مناسبت چهارمین سالگرد درگذشت استاد عابد، اظهار داشت: با تسلط استاد به زبان و ادبیات عربی، قرآن و احادیث و ارادت وی به اباعبدالله الحسین(ع) و نافذ بودن شعرهایش، آثار وی را ماندگار کرده است.

وی افزود: مقام ادبی و شعری استاد عابد قابل مقایسه با شاعران دیگر هم عصر خود در حوزه شعر و ادبیات رثایی نبوده ،آثار وی تاثیر بسزایی در گسترش اشعار رثایی منطبق بر احادیث و روایات اهل بیت (ع) دارد.

داننده بیان داشت: استاد عابد از قله های شعر فارسی و ترکی آذری فراتر رفته و مضامین اشعارش دارای هدف ،فصاحت و بلاغت فراگیری است.

وی ادامه داد: ایمان راسخ و علاقه وافر وی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، باعث تألیف کتاب های ماه در محاق و مهر در شفق به زبان فارسی و ستاره سحرگاهی به زبان ترکی از سوی او شد.

گفتنی است، استاد عابد تبریزی در سحرگاه 14/9/1385 پس از مناجات صبحگاهی ندای ارجعی حضرت حق را عاشقانه لبیک گفت و از دار فانی به سرای باقی شتافت و در قطعه صدیقین گلزار شهدای وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد./935/پ202/س

ارسال نظرات